This thesis project is developed in collaboration with Leonardo Helicopters Division. Leonardo Company is the first rotorcraft manufacturer to introduce a “Family” of 3 advanced helicopters - the AW169, AW139 and AW189. From the light intermediate to the super medium weight category, the AWFamily provides the advantage of a common design philosophy across a range of platforms. The 6 month internship goes through the analysis of non-value-added activities into AW139 Final Assembly Line and the consequent research of solutions and alternative mounting methods, in respect of functional and safety requirements. After a presentation of the product, plant organization and the basis of lean thinking and waste reduction method in the Continuous Improvement frame, the Deming Cycle roadmap underlines the process phases. Cross-departments collaboration between Final Assembly Line, Flight Line, Delivery, Quality Control and Manufacturing and Sustaining Engineering permits a complete definition of the problem and the respect of needs of each, all along the mounting line. Redundant activities are listed and collected, with reference parameters, in a database approved by each responsible. Waste is computed, in terms of working time, for different mechanical clusters and, subsequently, the gained workload transformed in Full Time Equivalent, as internal scale of measurement of Company’s improvements.

Questo progetto di tesi è stato sviluppato in collaborazione con la Divisione Elicotteri di Leonardo S.p.a.. Leonardo è il primo produttore di aeromobili ad ala rotante a introdurre una "Famiglia" di 3 elicotteri avanzati: l’AW169, l’AW139 e l’AW189. Dalla categoria di peso medio leggero a quella super media, AWFamily offre il vantaggio di una filosofia di design comune su una vasta gamma di sistemi. Lo stage di 6 mesi affronta l’analisi delle attività non a valore aggiunto nella linea di montaggio finale AW139 e la conseguente ricerca di soluzioni e metodi di alternativi, nel rispetto dei requisiti funzionali e di sicurezza. Dopo una presentazione del prodotto, dell’organizzazione dell’impianto e delle basi del metodo lean e di riduzione degli sprechi nel quadro del miglioramento continuo, la roadmap del ciclo di Deming sottolinea le fasi del processo. La collaborazione tra i reparti dei Montaggi Finali, Linea Volo, Delivery, Controllo Qualità, Ingegneria di produzione e Direzione Tecnica, consente una definizione completa del problema e il rispetto delle esigenze, lungo tutta la linea di montaggio. Le attività ridondanti sono elencate e raccolte, con parametri di riferimento, in un database approvato da ciascun responsabile. Lo spreco viene calcolato, in termini di tempo di lavoro, per i diversi cluster meccanici e, successivamente, il carico di lavoro guadagnato trasformato in Full Time Equivalent, come scala interna di misurazione dei miglioramenti aziendali.

Waste reduction in AW139 final assembly line - Leonardo Helicopters continuous improvement action

Bonfanti, Silvia
2021/2022

Abstract

This thesis project is developed in collaboration with Leonardo Helicopters Division. Leonardo Company is the first rotorcraft manufacturer to introduce a “Family” of 3 advanced helicopters - the AW169, AW139 and AW189. From the light intermediate to the super medium weight category, the AWFamily provides the advantage of a common design philosophy across a range of platforms. The 6 month internship goes through the analysis of non-value-added activities into AW139 Final Assembly Line and the consequent research of solutions and alternative mounting methods, in respect of functional and safety requirements. After a presentation of the product, plant organization and the basis of lean thinking and waste reduction method in the Continuous Improvement frame, the Deming Cycle roadmap underlines the process phases. Cross-departments collaboration between Final Assembly Line, Flight Line, Delivery, Quality Control and Manufacturing and Sustaining Engineering permits a complete definition of the problem and the respect of needs of each, all along the mounting line. Redundant activities are listed and collected, with reference parameters, in a database approved by each responsible. Waste is computed, in terms of working time, for different mechanical clusters and, subsequently, the gained workload transformed in Full Time Equivalent, as internal scale of measurement of Company’s improvements.
BOLAMPERTI, CRISTIAN
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
28-apr-2022
2021/2022
Questo progetto di tesi è stato sviluppato in collaborazione con la Divisione Elicotteri di Leonardo S.p.a.. Leonardo è il primo produttore di aeromobili ad ala rotante a introdurre una "Famiglia" di 3 elicotteri avanzati: l’AW169, l’AW139 e l’AW189. Dalla categoria di peso medio leggero a quella super media, AWFamily offre il vantaggio di una filosofia di design comune su una vasta gamma di sistemi. Lo stage di 6 mesi affronta l’analisi delle attività non a valore aggiunto nella linea di montaggio finale AW139 e la conseguente ricerca di soluzioni e metodi di alternativi, nel rispetto dei requisiti funzionali e di sicurezza. Dopo una presentazione del prodotto, dell’organizzazione dell’impianto e delle basi del metodo lean e di riduzione degli sprechi nel quadro del miglioramento continuo, la roadmap del ciclo di Deming sottolinea le fasi del processo. La collaborazione tra i reparti dei Montaggi Finali, Linea Volo, Delivery, Controllo Qualità, Ingegneria di produzione e Direzione Tecnica, consente una definizione completa del problema e il rispetto delle esigenze, lungo tutta la linea di montaggio. Le attività ridondanti sono elencate e raccolte, con parametri di riferimento, in un database approvato da ciascun responsabile. Lo spreco viene calcolato, in termini di tempo di lavoro, per i diversi cluster meccanici e, successivamente, il carico di lavoro guadagnato trasformato in Full Time Equivalent, come scala interna di misurazione dei miglioramenti aziendali.
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