Ecommerce solutions have in recent years imposed themselves to be at the forefront of the new way of selling products, and this change, in an ever evolving society, especially in a post covid era, is now involving also the business-to-business (B2B) companies in similar and sometimes superior ways with respect to their B2C counterparts. Building a B2B e-commerce solution is no simple task: it presents peculiarities and requirements that cannot be found and correctly exploited by just adapting frameworks and tools used to deploy regular online shops. B2B realities have their own business processes, pricing rules, consumer pools and order magnitude. Because of that, dedicated tools are needed to implement e-commerce experiences in this sector. This thesis describes the challenges and characteristics of B2B Commerce implementations and provides an analysis of a project for a B2B Commerce web portal, developed on top of the Salesforce B2B Commerce platform. B2B systems' architecture is generally complex, involving different subsystems which interact with each other. In addition, integration with third-party services is required and offering a seamless shop experience is fundamental. Specific tools, like the one used in the analyzed project, help B2B companies to evolve their traditional business in a digital one, by offering: the possibility to build a smooth remote experience for their customers, a high level of processes' customization, the chance to leverage B2B native features enhanced by cutting edge technologies and AI tools. Inspecting the trends in B2B commerce solutions, the expectations of B2B customers and leveraging the latest cutting-edge technologies allows the necessary development of this digital platforms to also make an impact in the companies' business, putting them on the forefront of technological innovation and at the top of the market.

Negli ultimi anni le soluzioni di tipo e-commerce si sono imposte come modelli d'esempio della nuova maniera di vendere beni al pubblico; questo cambiamento, in una società in continua evoluzione, e in particolare in un'era post-covid, sta coinvolgendo anche le compagne di modello business-to-business (B2B) in maniera simile e, a volte, superiore alle compagnie di vendita al consumatore. Costruire una soluzione e-commerce non è un compito semplice: infatti il tipo di transazioni che coinvolgono queste aziende ha delle peculiarità e requisiti che rendono impossibile un semplice adattamento di paradigmi usati per lo sviluppo di normali negozi online. Le aziende B2B hanno diversi bacini di utenza , diversa grandezza degli ordini e un diverso rapporto con il cliente rispetto ad altro tipo di aziende. Questo lavoro di tesi descrive le sfide e le caratteristiche proprie del B2B Commerce e presenta l'analisi di un progetto per l'implementazione di un portale web, sviluppato sulla piattaforma Salesforce B2B Commerce on Lightning Experience. L'architettura di sistemi B2B è tendenzialmente complessa, coinvolge diversi sottosistemi che interagiscono tra loro e necessita l'integrazione con servizi esterni, dovendo comunque offrire un'esperienza semplice e familiare all'utente. Piattaforme di sviluppo, come quella usata nel progetto descritto, che sono progettate a perfetta misura del B2B commerce, offrono alle aziende che le utilizzano diversi benefici: la possibilità di offrire agli utenti un'esperienza fluida, un livello di personalizzazione dei processi elevato e la possibilità di sfruttare funzionalità native tipiche del mondo B2B. Indagare i trend del B2B commerce, ricercare le aspettative dei clienti e fare leva sulle ultime tecnologie, permette che il necessario sviluppo di queste piattaforme digitali coincida anche con un'opportunità per le aziende di porsi alle prime file dell'inovazione tecnologica e in vetta al mercato.

Analysis and implementation of a B2B e-commerce portal on salesforce B2B commerce

Verga, Riccardo
2021/2022

Abstract

Ecommerce solutions have in recent years imposed themselves to be at the forefront of the new way of selling products, and this change, in an ever evolving society, especially in a post covid era, is now involving also the business-to-business (B2B) companies in similar and sometimes superior ways with respect to their B2C counterparts. Building a B2B e-commerce solution is no simple task: it presents peculiarities and requirements that cannot be found and correctly exploited by just adapting frameworks and tools used to deploy regular online shops. B2B realities have their own business processes, pricing rules, consumer pools and order magnitude. Because of that, dedicated tools are needed to implement e-commerce experiences in this sector. This thesis describes the challenges and characteristics of B2B Commerce implementations and provides an analysis of a project for a B2B Commerce web portal, developed on top of the Salesforce B2B Commerce platform. B2B systems' architecture is generally complex, involving different subsystems which interact with each other. In addition, integration with third-party services is required and offering a seamless shop experience is fundamental. Specific tools, like the one used in the analyzed project, help B2B companies to evolve their traditional business in a digital one, by offering: the possibility to build a smooth remote experience for their customers, a high level of processes' customization, the chance to leverage B2B native features enhanced by cutting edge technologies and AI tools. Inspecting the trends in B2B commerce solutions, the expectations of B2B customers and leveraging the latest cutting-edge technologies allows the necessary development of this digital platforms to also make an impact in the companies' business, putting them on the forefront of technological innovation and at the top of the market.
PARISI, NICOLÒ BRUNETTO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
28-apr-2022
2021/2022
Negli ultimi anni le soluzioni di tipo e-commerce si sono imposte come modelli d'esempio della nuova maniera di vendere beni al pubblico; questo cambiamento, in una società in continua evoluzione, e in particolare in un'era post-covid, sta coinvolgendo anche le compagne di modello business-to-business (B2B) in maniera simile e, a volte, superiore alle compagnie di vendita al consumatore. Costruire una soluzione e-commerce non è un compito semplice: infatti il tipo di transazioni che coinvolgono queste aziende ha delle peculiarità e requisiti che rendono impossibile un semplice adattamento di paradigmi usati per lo sviluppo di normali negozi online. Le aziende B2B hanno diversi bacini di utenza , diversa grandezza degli ordini e un diverso rapporto con il cliente rispetto ad altro tipo di aziende. Questo lavoro di tesi descrive le sfide e le caratteristiche proprie del B2B Commerce e presenta l'analisi di un progetto per l'implementazione di un portale web, sviluppato sulla piattaforma Salesforce B2B Commerce on Lightning Experience. L'architettura di sistemi B2B è tendenzialmente complessa, coinvolge diversi sottosistemi che interagiscono tra loro e necessita l'integrazione con servizi esterni, dovendo comunque offrire un'esperienza semplice e familiare all'utente. Piattaforme di sviluppo, come quella usata nel progetto descritto, che sono progettate a perfetta misura del B2B commerce, offrono alle aziende che le utilizzano diversi benefici: la possibilità di offrire agli utenti un'esperienza fluida, un livello di personalizzazione dei processi elevato e la possibilità di sfruttare funzionalità native tipiche del mondo B2B. Indagare i trend del B2B commerce, ricercare le aspettative dei clienti e fare leva sulle ultime tecnologie, permette che il necessario sviluppo di queste piattaforme digitali coincida anche con un'opportunità per le aziende di porsi alle prime file dell'inovazione tecnologica e in vetta al mercato.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/186637