Considering climate change as one of the major expected issues for human beings to face in upcoming years, and relate it directly to the greenhouse emissions in atmosphere, European Union set it as the priority to find a solution helping to limit the undeniable phenomenon of Global Warming. Therefore, immediate reduction of emissions has been undertaken through the joint commitment of member states. As a result, it has been approved that the two main contributors to emissions today belongs to the energy generation sector and the transport sector, which still highly rely on consumption of hydrocarbons fossil fuels. Driven by these considerations, I decided to orient this thesis project to a better understanding of the main characteristics of electric mobility as one of the solutions. Meanwhile, focusing on the various charging methods and an assumption of the sizing of the public charging infrastructure in the typological city district to debate the fact whether this transition can lead to overcome the battle against climate change or not.
Uno dei problemi principali a cui la società dovrà far fronte nei prossimi anni è il cambiamento climatico, fortemente connesso all’emissione di gas ad effetto serra in atmosfera. Limitare il riscaldamento globale è una priorità per l’Unione Europea che, per questo motivo, si è impegnata a ridurre drasticamente le sue emissioni per mezzo della definizione di precisi obiettivi da raggiungere attraverso l’impegno congiunto degli stati membri. Il settore della generazione di energia e il settore dei trasporti sono tra i principali responsabili delle emissioni in quanto, ad oggi, si basano ancora fortemente sull’utilizzo degli idrocarburi di origine fossile. Spinto da queste considerazioni ho deciso di orientare questo elaborato sulla miglior comprensione delle principali caratteristiche della mobilità elettrica, soffermando l’attenzione sulle varie modalità di ricarica e ipotizzando un dimensionamento dell’infrastruttura di ricarica pubblica di un quartiere cittadino tipologico, il tutto allo scopo di capire se questa transizione può effettivamente contribuire alla lotta al cambiamento climatico.
Mobilità elettrica : il cambiamento climatico, il veicolo elettrico stradale e l'infrastruttura di ricarica
Spreafico, Pietro
2020/2021
Abstract
Considering climate change as one of the major expected issues for human beings to face in upcoming years, and relate it directly to the greenhouse emissions in atmosphere, European Union set it as the priority to find a solution helping to limit the undeniable phenomenon of Global Warming. Therefore, immediate reduction of emissions has been undertaken through the joint commitment of member states. As a result, it has been approved that the two main contributors to emissions today belongs to the energy generation sector and the transport sector, which still highly rely on consumption of hydrocarbons fossil fuels. Driven by these considerations, I decided to orient this thesis project to a better understanding of the main characteristics of electric mobility as one of the solutions. Meanwhile, focusing on the various charging methods and an assumption of the sizing of the public charging infrastructure in the typological city district to debate the fact whether this transition can lead to overcome the battle against climate change or not.File | Dimensione | Formato | |
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Descrizione: Mobilità elettrica: il cambiamento climatico, il veicolo elettrico stradale e l’infrastruttura di ricarica.
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https://hdl.handle.net/10589/186676