In recent years, many countries have set specific goals to reduce the emissions of the transport sector: shifting towards an electrified mobility is the only viable way to reach these targets. E-mobility requires the diffusion of both Electric Vehicles (EV) and the deployment of the charging infrastructure. The latter, differently from what we are used to with traditional vehicles, can be installed on private and on publicland. Nowadays,mostofrechargeshappenthroughdomesticorworkplace charging stations. However, since availability of private parking spaces are limited and EV’s km range is shorter in respected to traditional vehicles, publicly-accessible charging infrastructure is required. However, charging stations deployment is not a profitable business as investment costs are high and revenues strongly depends on EV volumes, which are currently still marginal in respect to the entire vehicles fleet. It emerged that an overview of existing business model of EV charging service is missing in the to-date literature. The current work fills in the existing research gap proposing a taxonomy of EV charging service business models and the opportunities to be seized to increase their profitability. The research presents a taxonomy that includes both integrated and specialized business models and evaluates critical factors for each; additionally, strategies to increase revenue streams and decrease costs have been studied.
Negli ultimi anni, molti paesi hanno fissato obiettivi specifici per ridurre le emissioni del settore dei trasporti: il passaggio a una mobilità elettrificata è l'unico modo possibile per raggiungere questi obiettivi. La mobilità elettrica richiede la diffusione dei veicoli elettrici (EV) e la rapida installazione dell'infrastruttura di ricarica. Quest'ultima, a differenza di quella a cui siamo abituati con i veicoli tradizionali, può essere installata in luoghi privati e pubblici. Al giorno d'oggi, la maggior parte delle ricariche avviene attraverso stazioni di ricarica domestiche o sul posto di lavoro. Tuttavia, poiché la disponibilità di parcheggi privati è limitata e l'autonomia dei veicoli elettrici è meno estesa rispetto ai veicoli tradizionali, le stazioni di ricarica accessibili al pubblico sono altrettanto necessarie. Tuttavia, le stazioni di ricarica rappresentano un business poco redditizio in quanto i costi di investimento sono elevati e i ricavi dipendono fortemente dai volumi di veicoli elettrici, che attualmente sono ancora marginali rispetto all'intero parco veicoli. Una panoramica dei modelli di business esistenti per i servizi di ricarica di EV è assente nella letteratura scientifica attuale. Per colmare l’assenza di studi relativi a questo ambito di ricerca, questo lavoro propone una tassonomia dei modelli di business adottati dagli attori dei servizi di ricarica di EV e raccoglie le opportunità per aumentarne la redditività. La ricerca include sia modelli di business integrati che specializzati, valutandone la “popolarità” all’interno del settore, vantaggi e svantaggi; inoltre, vengono proposte le strategie per aumentarne i ricavi e diminuirne i costi.
Business models for EV charging services : an exploratory empirical investigation on the configurations available and the most relevant influencing factors affecting profitability
Boisrond, Nina
2020/2021
Abstract
In recent years, many countries have set specific goals to reduce the emissions of the transport sector: shifting towards an electrified mobility is the only viable way to reach these targets. E-mobility requires the diffusion of both Electric Vehicles (EV) and the deployment of the charging infrastructure. The latter, differently from what we are used to with traditional vehicles, can be installed on private and on publicland. Nowadays,mostofrechargeshappenthroughdomesticorworkplace charging stations. However, since availability of private parking spaces are limited and EV’s km range is shorter in respected to traditional vehicles, publicly-accessible charging infrastructure is required. However, charging stations deployment is not a profitable business as investment costs are high and revenues strongly depends on EV volumes, which are currently still marginal in respect to the entire vehicles fleet. It emerged that an overview of existing business model of EV charging service is missing in the to-date literature. The current work fills in the existing research gap proposing a taxonomy of EV charging service business models and the opportunities to be seized to increase their profitability. The research presents a taxonomy that includes both integrated and specialized business models and evaluates critical factors for each; additionally, strategies to increase revenue streams and decrease costs have been studied.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/186753