The thesis tests the range of outputs which the design practice can elaborate by embracing a parameter of non-experience of the place as a starting point for its process. The area of consideration is Tokyo, located 10.000 km away from Milan, which is eventually the place where the research had to be conducted from afar The understanding of Tokyo, so far from the practices of urban construction of the Western cities, has to deal with an inevitable physical and cultural distance. Is it still possible to approach the Tokyo-ness in these conditions? How can a contextual architectural design take place in such a complex urban space, without having moved steps on its ground, having entered its buildings, gotten lost in its alleys? The thesis aims to point out an approaching methodology able to avoid the inevitable error coming from the gap of information implied by the starting conditions. This is possible through the analysis of data that can be moved in time and space without mutating their content. Quantifiable thus measurable parameters, hidden in the city of Tokyo were used as tools for confronting the city from a distance. Capturing the process of saturation of the residual space aimed to the maximization of its efficiency as a fundamental act for the construction of Tokyo, and disclosing the leftover buildable volume that gravitates on top of the built environment (abandoned for lack of FAR (Floor Area Ratio) or design issues), the thesis ironically suggests a total maximization of the buildings, filling to the extreme also the last empty spaces left. The work addresses the construction of the highest ground of the city, confronting its contemporary dwellers: the machines. The outcome of the thesis is a collection of 25 mechanical outputs, generated through a process that attributes them a form, a program and an envelope. Extracted from their context and exposed as amounts of data, efficiency, volume, materiality, the outputs demonstrate their Tokyo-ness of being just presences, just other signs in the palimpsest.
La tesi mette alla prova la gamma di output che il processo di elaborazione architettonica può generare, adottando il parametro di non-esperienza del luogo come suo punto di partenza. L’area presa in considerazione è la città di Tokyo, ubicata a 10.000 km di distanza da Milano, dove invece è stata condotta la ricerca. La comprensione dello carattere urbano di Tokyo, così distante dalle pratiche di costruzione urbana delle città occidentali, deve confrontarsi con una inevitabile distanza fisica e culturale. È possibile quindi intraprendere un avvicinamento alla Tokyo-ness a distanza? Come è possibile che un progetto architettonico contestuale prenda posto in uno spazio così complesso, senza aver mosso i passi sul suo suolo, essere entrati nei suoi edifici o essersi persi nelle sue vie? La tesi si propone di delineare una metodologia di avvicinamento capace di scartare l’inevitabile errore che proviene dal gap di conoscenza, implicato dalle condizioni di partenza. Questo è possibile attraverso l’analisi di dati che possono essere spostati nello spazio e nel tempo senza mutare il loro contenuto. I parametri quantificabili e quindi misurabili, nascosti nella città di Tokyo sono stati utilizzati per confrontarsi con la città a distanza. Inquadrando il processo di saturazione dello spazio residuale volto alla massimizzazione della sua efficienza come atto fondativo della costruzione di Tokyo, e disvelando l’eccesso di volume edificabile che gravita al di sopra dell’ambiente costruito (abbandonato per mancanza di FAR (Floor Area Ratio) o per problemi di progettazione), la tesi suggerisce ironicamente una totale massimizzazione degli edifici, edificando all’estremo anche gli ultimi spazi disponibili. Il lavoro si confronta quindi con la costruzione del piano alto della città e con i suoi abitanti contemporanei: le macchine. Il risultato della tesi è una collezione di 25 output meccanici, generati attraverso un processo che attribuisce loro una forma, un programma e un involucro. Estratti dal loro contesto ed esposti come quantità di dati, efficienza, volume, materiale, gli output dimostrano la loro Tokyo-ness di essere solamente presenze, solo altri segni vuoti all’interno del palinsesto.
Maximizing tales, or the exposure of Tokyo's 5th façade
Signori, Nicolo'
2020/2021
Abstract
The thesis tests the range of outputs which the design practice can elaborate by embracing a parameter of non-experience of the place as a starting point for its process. The area of consideration is Tokyo, located 10.000 km away from Milan, which is eventually the place where the research had to be conducted from afar The understanding of Tokyo, so far from the practices of urban construction of the Western cities, has to deal with an inevitable physical and cultural distance. Is it still possible to approach the Tokyo-ness in these conditions? How can a contextual architectural design take place in such a complex urban space, without having moved steps on its ground, having entered its buildings, gotten lost in its alleys? The thesis aims to point out an approaching methodology able to avoid the inevitable error coming from the gap of information implied by the starting conditions. This is possible through the analysis of data that can be moved in time and space without mutating their content. Quantifiable thus measurable parameters, hidden in the city of Tokyo were used as tools for confronting the city from a distance. Capturing the process of saturation of the residual space aimed to the maximization of its efficiency as a fundamental act for the construction of Tokyo, and disclosing the leftover buildable volume that gravitates on top of the built environment (abandoned for lack of FAR (Floor Area Ratio) or design issues), the thesis ironically suggests a total maximization of the buildings, filling to the extreme also the last empty spaces left. The work addresses the construction of the highest ground of the city, confronting its contemporary dwellers: the machines. The outcome of the thesis is a collection of 25 mechanical outputs, generated through a process that attributes them a form, a program and an envelope. Extracted from their context and exposed as amounts of data, efficiency, volume, materiality, the outputs demonstrate their Tokyo-ness of being just presences, just other signs in the palimpsest.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
0 : Tokyo Palimpsest.pdf
accessibile in internet per tutti
Dimensione
9.2 MB
Formato
Adobe PDF
|
9.2 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
1 : Form follows efficiency.pdf
accessibile in internet per tutti
Dimensione
2.34 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.34 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
2 : Shinjuku-MAX.pdf
accessibile in internet per tutti
Dimensione
9.36 MB
Formato
Adobe PDF
|
9.36 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
3 : Machine landscape.pdf
accessibile in internet per tutti
Dimensione
9.52 MB
Formato
Adobe PDF
|
9.52 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
4 : Process.pdf
accessibile in internet per tutti
Dimensione
302.45 kB
Formato
Adobe PDF
|
302.45 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
5 : Outputs.pdf
accessibile in internet per tutti
Dimensione
6.2 MB
Formato
Adobe PDF
|
6.2 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/186757