Heritage is a great wealth that connects past, present and future. It includes landscapes, buildings, art, documents, but also what cannot be seen, such as rites and traditions, beliefs and superstitions. It supports culture and makes it solid and lasting, transmits it and preserves it. Heritage is identity, it makes a community what it is, creates a feeling of belonging and continuity with the past and in the future. Heritage is memory, it is the casket that contains the riches of a community, preserving them as a heritage for the whole world. Because of this immense wealth, it must be preserved, protected and enhanced, to ensure its use and the possibility of being handed down into the future. Heritage is a very powerful tool, because it gives value and charm to everything it touches, creating a feeling of reliability and prestige: it is no coincidence that it is widely used, with the support of design, as a springboard for innovation. , taking a cue from the past, to rework it and find a new use. In this process it is important to know how to rearrange it with care: it is the core of cultural identity, so it must be used in the correct way, without distorting or deforming it. In many cases it is used improperly and without restraint, simplified, trivialized, pillaged, used for negative purposes; cultures are represented as specks and caricatures, and their stereotype is the only thing that is remembered about them, without going beyond this superficial and often erroneous view. The stereotype is therefore a concept closely linked to Heritage, because it tries to represent it, but in the wrong way. It is a very powerful and difficult to control mental mechanism, with many negative consequences, such as generalization, discrimination and prejudice. The solution is therefore not to eliminate it, but to raise awareness and create awareness: the complete understanding of the cultural stereotype, and its overcoming when possible, are essential in order to use the Heritage in the correct way, without falling into improper abuse.
L’Heritage è una grande ricchezza che collega passato, presente e futuro. Comprende i paesaggi, gli edifici, l’arte, i documenti, ma anche ciò che non si può vedere, come riti e tradizioni, credenze e superstizioni. Esso sostiene la cultura e la rende salda e duratura, la trasmette e la custodisce. L’Heritage è identità, rende una comunità ciò che è, crea un sentimento di appartenenza e di continuità con il passato e nel futuro. L’Heritage è memoria, è lo scrigno che racchiude le ricchezze di una comunità custodendole come patrimonio per il mondo intero. Per via di questa sua immensa ricchezza, esso è da preservare, tutelare e valorizzare, per assicurarne la fruizione e la possibilità di essere tramandato nel futuro. L’Heritage è uno strumento molto potente, perché dona valore e fascino ad ogni cosa che tocca, creando un sentimento di affidabilità e di prestigiosità: non ha caso viene utilizzato ampiamente, con il supporto del design, come trampolino di lancio per l’innovazione, prendendo spunto dal passato, per rielaborarlo e trovarne un nuovo uso. In questo processo è importante saperlo rimaneggiare con cura: esso è il nucleo dell’identità culturale, dunque va utilizzato nel modo corretto, senza stravolgerlo o deformarlo. In moltissimi casi viene utilizzato in modo improprio e senza ritegno, semplificato, banalizzato, razziato, utilizzato per scopi negativi; le culture sono rappresentate come delle macchiette e delle caricature, e il loro stereotipo è l’unica cosa che si ricorda di loro, senza andare oltre a questa visione superficiale e spesso errata. Lo stereotipo è quindi un concetto strettamente collegato all’Heritage, perché cerca di rappresentarlo, ma nel modo sbagliato. Esso è un meccanismo mentale molto potente e difficilmente controllabile, con molte conseguenze negative, come la generalizzazione, la discriminazione e il pregiudizio. La soluzione non è quindi eliminarlo, ma sensibilizzare e creare consapevolezza: la completa comprensione dello stereotipo culturale, e il suo superamento quando possibile, sono indispensabili per poter utilizzare l’Heritage nel modo corretto, senza cadere nell’abuso improprio.
Stereotopia tra heritage ed innovation
Pisoni, Martina
2020/2021
Abstract
Heritage is a great wealth that connects past, present and future. It includes landscapes, buildings, art, documents, but also what cannot be seen, such as rites and traditions, beliefs and superstitions. It supports culture and makes it solid and lasting, transmits it and preserves it. Heritage is identity, it makes a community what it is, creates a feeling of belonging and continuity with the past and in the future. Heritage is memory, it is the casket that contains the riches of a community, preserving them as a heritage for the whole world. Because of this immense wealth, it must be preserved, protected and enhanced, to ensure its use and the possibility of being handed down into the future. Heritage is a very powerful tool, because it gives value and charm to everything it touches, creating a feeling of reliability and prestige: it is no coincidence that it is widely used, with the support of design, as a springboard for innovation. , taking a cue from the past, to rework it and find a new use. In this process it is important to know how to rearrange it with care: it is the core of cultural identity, so it must be used in the correct way, without distorting or deforming it. In many cases it is used improperly and without restraint, simplified, trivialized, pillaged, used for negative purposes; cultures are represented as specks and caricatures, and their stereotype is the only thing that is remembered about them, without going beyond this superficial and often erroneous view. The stereotype is therefore a concept closely linked to Heritage, because it tries to represent it, but in the wrong way. It is a very powerful and difficult to control mental mechanism, with many negative consequences, such as generalization, discrimination and prejudice. The solution is therefore not to eliminate it, but to raise awareness and create awareness: the complete understanding of the cultural stereotype, and its overcoming when possible, are essential in order to use the Heritage in the correct way, without falling into improper abuse.File | Dimensione | Formato | |
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Descrizione: Stereotopia: tra Heritage ed innovation
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https://hdl.handle.net/10589/186919