The current world scenario shows an always increasing competition among firms, which depends not only from themselves but also from their entire supply chain, since the interrelations among companies nowadays are source of competitive advantage. The e-Commerce B2b technologies aim at optimizing communication and collaboration between companies, providing instruments that decrease transaction cost and increase efficiency. This study aims at defining the current state of e-Commerce B2b technologies in Italy, with a focus on e-Marketplace, which are platforms that matches the buyers and suppliers needs. The study is grounded on empirical research that implies a census of e-Marketplace operating with Italian companies and some interviews to supply chain managers of relevant companies operating in automotive and grocery industries. Results show e-Marketplace platforms are increasing in number and importance, while the most used technology remain the EDI. Large actors result conscious about importance of e-Commerce B2b implementation, but unstructured firms with limited resources still are a barrier for the development on the entire supply chain. It results there is the need to encourage small actors to invest in digitalization, to develop common communication standards and to create a common and conscious vision about the future innovation implementation in the supply chain.

L’attuale scenario mondiale mostra una sempre crescente competitività tra le aziende, le quali non dipendono più soltanto da sé stesse ma dalla loro intera supply chain, poiché le relazioni interaziendali oggi sono fonte di vantaggio competitivo. Le tecnologie dell’e-Commerce B2B mirano ad ottimizzare le comunicazioni e la collaborazione tra aziende, fornendo strumenti che diminuiscono i costi transazionali ed aumentano l’efficienza. Questo studio vuole definire lo stato attuale delle tecnologie dell’e-Commerce B2B in Italia, con un focus sugli e-Marketplace, i quali sono piattaforme che combinano le necessità di compratori e venditori. Lo studio effettua una ricerca empirica basata su un censimento degli e-Marketplace operanti con aziende Italiane ed alcune interviste ai supply chain manager di importanti aziende operanti nei settori dell’automotive e del largo consumo. I risultati mostrano come gli e-Marketplace stanno aumentando da un punto di vista numerico e di importanza, mentre la tecnologia più utilizzata rimane l’EDI. Le grandi aziende risultano coscienti dell’importanza dell’implementazione degli e-Commerce B2B, mentre le aziende poco strutturate e con risorse limitate costituiscono ancora una barriera per lo sviluppo dell’intera supply chain. Vi è la necessità di incoraggiare le piccole aziende ad investire nella digitalizzazione, di sviluppare standard comunicativi comuni e di creare una visione comune e cosciente riguardo l’implementazione delle future innovazioni nella supply chain.

E-commerce B2B : an investigation of technologies in Italy

DE DOMINICIS, LUCA
2020/2021

Abstract

The current world scenario shows an always increasing competition among firms, which depends not only from themselves but also from their entire supply chain, since the interrelations among companies nowadays are source of competitive advantage. The e-Commerce B2b technologies aim at optimizing communication and collaboration between companies, providing instruments that decrease transaction cost and increase efficiency. This study aims at defining the current state of e-Commerce B2b technologies in Italy, with a focus on e-Marketplace, which are platforms that matches the buyers and suppliers needs. The study is grounded on empirical research that implies a census of e-Marketplace operating with Italian companies and some interviews to supply chain managers of relevant companies operating in automotive and grocery industries. Results show e-Marketplace platforms are increasing in number and importance, while the most used technology remain the EDI. Large actors result conscious about importance of e-Commerce B2b implementation, but unstructured firms with limited resources still are a barrier for the development on the entire supply chain. It results there is the need to encourage small actors to invest in digitalization, to develop common communication standards and to create a common and conscious vision about the future innovation implementation in the supply chain.
FALCONE, CLARISSA
LORO, CAMILLO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
28-apr-2022
2020/2021
L’attuale scenario mondiale mostra una sempre crescente competitività tra le aziende, le quali non dipendono più soltanto da sé stesse ma dalla loro intera supply chain, poiché le relazioni interaziendali oggi sono fonte di vantaggio competitivo. Le tecnologie dell’e-Commerce B2B mirano ad ottimizzare le comunicazioni e la collaborazione tra aziende, fornendo strumenti che diminuiscono i costi transazionali ed aumentano l’efficienza. Questo studio vuole definire lo stato attuale delle tecnologie dell’e-Commerce B2B in Italia, con un focus sugli e-Marketplace, i quali sono piattaforme che combinano le necessità di compratori e venditori. Lo studio effettua una ricerca empirica basata su un censimento degli e-Marketplace operanti con aziende Italiane ed alcune interviste ai supply chain manager di importanti aziende operanti nei settori dell’automotive e del largo consumo. I risultati mostrano come gli e-Marketplace stanno aumentando da un punto di vista numerico e di importanza, mentre la tecnologia più utilizzata rimane l’EDI. Le grandi aziende risultano coscienti dell’importanza dell’implementazione degli e-Commerce B2B, mentre le aziende poco strutturate e con risorse limitate costituiscono ancora una barriera per lo sviluppo dell’intera supply chain. Vi è la necessità di incoraggiare le piccole aziende ad investire nella digitalizzazione, di sviluppare standard comunicativi comuni e di creare una visione comune e cosciente riguardo l’implementazione delle future innovazioni nella supply chain.
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