The cross is a space open to everyone and dedicated to relationships, it develops from needs and desires of the volunteers of the Red Cross. Transforming a need in a concrete project, it origins an hybrid place where to meet, get to know new people and spend time together participating at events and conferences. The cross wants to become a reference point for people, a space where to feel safe and sound and always welcome. The research starts from the analysis of needs and desires of the individual and the involvement of some volunteers of the Red Cross in a workshop in order to build their ideal branch. This debate with volunteers brings out the real lack of a pleasant space in the branches of the Association and it remains a strong and common desire for lots of volunteers. From this point, it starts a research on the Red Cross brand through questionnaires and interviews, to understand its social impact, its value and how it is perceived both internally, from volunteers, and externally from the population. After the collected and analysed results and a focus on the theme of the engagement, the concept of the project starts to be defined. The space wants to be a place where to create a net of relationship, connecting volunteers and non volunteers. The core of the project is the research of the identity of the space, that can be reproduced a thousand times always in a different way, but maintaining the same ideals and the same goal. The Cross, from Red Cross, becomes a recognisable place, welcoming and pleasant where people can always feel at home.
L’incrocio è uno spazio aperto a tutti dedicato alle relazioni e nasce dai bisogni e dai desideri dei volontari di Croce Rossa. Trasformando un bisogno in un progetto concreto si origina un luogo ibrido per incontrarsi, conoscere nuove persone, trascorrere del tempo insieme e partecipare ad eventi e conferenze. L’incrocio vuole diventare un punto di riferimento per le persone, uno spazio in cui ci si senta al sicuro e sempre i benvenuti. La ricerca parte da un’analisi dei bisogni e dei desideri dell’individuo e il coinvolgimento di alcuni volontari di Croce Rossa in un workshop per la costruzione della sede ideale. Questo confronto con i volontari porta alla luce la reale mancanza di uno spazio di svago all’interno dei comitati associativi, che resta però un desiderio forte e condiviso da molti volontari. Da qui si sviluppa una ricerca sul brand Croce Rossa attraverso questionari ed interviste, in cui si comprende l’impatto sociale che la caratterizza, il suo valore e come essa viene percepita sia internamente, dai volontari stessi, sia esternamente dalla popolazione. A seguito dei risultati emersi ed elaborati da questa analisi e di un approfondimento sul tema del coinvolgimento, si inizia a delineare il concept di progetto. Lo spazio si propone come luogo dove creare una rete di relazioni, mettendo in contatto volontari e non volontari. Il cuore del progetto è la ricerca dell’identità dello spazio, che può essere riproposto infinite volte in modo sempre differente, pur mantenendo gli stessi ideali e il medesimo obiettivo. L’incrocio, firmato Croce Rossa, diventa così un luogo riconoscibile, accogliente e piacevole dove le persone si sentono sempre a casa.
L'incrocio : un luogo di relazioni dove sentirsi sempre a casa
Rocca, Licia
2020/2021
Abstract
The cross is a space open to everyone and dedicated to relationships, it develops from needs and desires of the volunteers of the Red Cross. Transforming a need in a concrete project, it origins an hybrid place where to meet, get to know new people and spend time together participating at events and conferences. The cross wants to become a reference point for people, a space where to feel safe and sound and always welcome. The research starts from the analysis of needs and desires of the individual and the involvement of some volunteers of the Red Cross in a workshop in order to build their ideal branch. This debate with volunteers brings out the real lack of a pleasant space in the branches of the Association and it remains a strong and common desire for lots of volunteers. From this point, it starts a research on the Red Cross brand through questionnaires and interviews, to understand its social impact, its value and how it is perceived both internally, from volunteers, and externally from the population. After the collected and analysed results and a focus on the theme of the engagement, the concept of the project starts to be defined. The space wants to be a place where to create a net of relationship, connecting volunteers and non volunteers. The core of the project is the research of the identity of the space, that can be reproduced a thousand times always in a different way, but maintaining the same ideals and the same goal. The Cross, from Red Cross, becomes a recognisable place, welcoming and pleasant where people can always feel at home.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/187202