With rapid advances in voice interaction, smart speakers and voice assistants (e.g.Apple’s Siri, Google’s Alexa) are gradually increasing in families. The exposure and use of such smart speakers has increased not only for adults but also for children. Researchers start considering that voice assistant are not just neutral technologies,and the emotional connections with human beings start to arise. Previous research has shown that voice user interface has a potential influence on children’s development and learning,the question remains that what kind of personalised voice assistant character that children would prefer. The purpose of this paper is to design personalised voice user interface characters that conform to the cognition and behaviour of school-age children (aged from 7 to 11). In this thesis,the author analysed personalised voice user interface characters for school-age children based on the 12-archetypes theory. Then summarise the steps to design personalised VUI for children, the method can be used to design the personality of children's VUI. Also, voice dialogue test were conducted for different conversation scenarios, and the corresponding dialogue design principles were summarised. The thesis set a VUI system persona based on the "creator" archetype, then write the dialogue and make the prototype. Then use the Wizard of Oz test method. Children were invited to use the prototype and make an evaluation of the dialogue system between the default personality and the creator personality to verify the effectiveness of the design. The method and practical steps of design personality through the archetype theory from this thesis can provide reference for VUI research in related fields.
Con i rapidi progressi nell'interazione vocale, gli altoparlanti intelligenti e gli assistenti vocali (ad es. Siri di Apple, Alexa di Google) stanno gradualmente aumentando nelle famiglie. L'esposizione e l'uso di tali altoparlanti con intelligenza artificiale è aumentata non solo per gli adulti ma anche per i bambini. Ricerca in questo campo sta iniziando a considerare gli assistenti vocali non sono solo come tecnologie neutre, ma anche come opportunità per far sorgere connessioni emotive con gli esseri umani. Ricerche precedenti hanno dimostrato che l'interfaccia utente vocale ha una potenziale influenza sullo sviluppo e sull'apprendimento dei bambini, la domanda rimane che tipo di personaggio dell'assistente vocale personalizzato quei bambini preferirei. Lo scopo di questo documento è progettare caratteri personalizzati dell'interfaccia utente vocale che siano conformi alla cognizione e al comportamento dei bambini in età scolare (di età compresa tra 7 e 11 anni). In questa tesi, l'autore ha analizzato i caratteri personalizzati dell'interfaccia utente vocale per bambini in età scolare sulla base della teoria dei 12 archetipi. Quindi riepiloga i passaggi per progettare una VUI personalizzata per i bambini, il metodo può essere utilizzato per progettare la personalità della VUI dei bambini. Inoltre, sono stati condotti test di dialogo vocale per diversi scenari di conversazione e sono stati riepilogati i corrispondenti principi di progettazione del dialogo. La tesi imposta un personaggio del sistema VUI basato sull'archetipo del "creatore", quindi scrive il dialogo e realizza il prototipo. Quindi utilizzare il metodo di prova del Mago di Oz. I bambini sono stati invitati a utilizzare il prototipo e a fare una valutazione del sistema di dialogo tra la personalità predefinita e la personalità creatrice per verificare l'efficacia del progetto. Il metodo e le fasi pratiche della personalità del design attraverso la teoria degli archetipi di questa tesi possono fornire riferimenti per la ricerca VUI in campi correlati.
Designing personalised voice assistants for school-age children through smart speakers
YANG, JIE
2021/2022
Abstract
With rapid advances in voice interaction, smart speakers and voice assistants (e.g.Apple’s Siri, Google’s Alexa) are gradually increasing in families. The exposure and use of such smart speakers has increased not only for adults but also for children. Researchers start considering that voice assistant are not just neutral technologies,and the emotional connections with human beings start to arise. Previous research has shown that voice user interface has a potential influence on children’s development and learning,the question remains that what kind of personalised voice assistant character that children would prefer. The purpose of this paper is to design personalised voice user interface characters that conform to the cognition and behaviour of school-age children (aged from 7 to 11). In this thesis,the author analysed personalised voice user interface characters for school-age children based on the 12-archetypes theory. Then summarise the steps to design personalised VUI for children, the method can be used to design the personality of children's VUI. Also, voice dialogue test were conducted for different conversation scenarios, and the corresponding dialogue design principles were summarised. The thesis set a VUI system persona based on the "creator" archetype, then write the dialogue and make the prototype. Then use the Wizard of Oz test method. Children were invited to use the prototype and make an evaluation of the dialogue system between the default personality and the creator personality to verify the effectiveness of the design. The method and practical steps of design personality through the archetype theory from this thesis can provide reference for VUI research in related fields.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
JIE YANG-Designing personlised voice assistants for school aged children.pdf
accessibile in internet per tutti
Dimensione
51.25 MB
Formato
Adobe PDF
|
51.25 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/187263