Digital fashion and social issues such as diversity, equity, and inclusivity are two of the most widely debated topics in our contemporary world. We all live in a progressively interconnected and interdependent global society shaped by globalization and technological advance where social justice and fairness are fundamental values for sustaining a diverse and tolerant society. With the behaviour shift after the Covid-19 pandemic, both for consumers and enterprises, we can see increasing demand for credibility, mindful consumption, and social justice. Disciplines associated with traditional fashion design are being disassembled, and the dimensions of reality are being broadened. Historically, the fashion business has fostered discrimination and biases. On the other hand, as technology advances and individuals acquire greater access to media resulting in more awareness, unprecedented debates about inclusion and diversity are taking place. Moving toward a future deeply linked with digital communities, individuals become more concerned with their online presence and digital personas in online games, social media, and the metaverse. Therefore, digital fashion will become more prevalent and an essential part of self-expression and exploration in the digital realm. Given that digital fashion is still in its infancy in which designers and creatives are attempting to reshape the future of the fashion system, and given the critical importance of diversity, inclusion, and equity in the fashion system, this dissertation explores the two fields through literature review, case study, and conduction of a glossary for providing a shared understanding of the terminologies associated with each domain. The study's findings reveal that, despite some barriers to DEI in the domains of digital worlds and digital fashion, various opportunities exist due to the more egalitarian nature of digital fashion and Web3, which can support DEI in the fashion ecosystem.

La moda digitale e le questioni sociali come la diversità, l'equità e l'inclusività sono due degli argomenti più dibattuti nel nostro mondo contemporaneo. Viviamo tutti in una società globale progressivamente interconnessa e interdipendente modellata dalla globalizzazione e dal progresso tecnologico in cui la giustizia sociale e l'equità sono valori fondamentali per sostenere una società diversificata e tollerante. Con il cambiamento di comportamento dopo la pandemia di Covid-19, sia per i consumatori che per le imprese, possiamo vedere una crescente domanda di credibilità, consumo consapevole e giustizia sociale. Le discipline associate al design della moda tradizionale vengono smantellate e le dimensioni della realtà vengono ampliate. Storicamente, il business della moda ha favorito discriminazioni e pregiudizi. D'altra parte, man mano che la tecnologia avanza e gli individui acquisiscono un maggiore accesso ai media con conseguente maggiore consapevolezza, sono in corso dibattiti senza precedenti sull'inclusione e la diversità. Muovendosi verso un futuro profondamente legato alle comunità digitali, gli individui si preoccupano maggiormente della loro presenza online e dei personaggi digitali nei giochi online, nei social media e nel metaverso. Pertanto, la moda digitale diventerà più prevalente e una parte essenziale dell'espressione personale e dell'esplorazione nel regno digitale. Dato che la moda digitale è ancora agli albori in cui designer e creativi stanno tentando di rimodellare il futuro del sistema moda, e data l'importanza critica della diversità, dell'inclusione e dell'equità nel sistema moda, questa tesi esplora i due campi attraverso la letteratura revisione, studio di casi e conduzione di un glossario per fornire una comprensione condivisa delle terminologie associate a ciascun dominio. I risultati dello studio rivelano che, nonostante alcune barriere alla DEI nei domini dei mondi digitali e della moda digitale, esistono varie opportunità dovute alla natura più egualitaria della moda digitale e del Web3, che può supportare la DEI nell'ecosistema della moda.

Digital fashion : the redemption of inclusivity ?

Sefidabi, Hananeh
2020/2021

Abstract

Digital fashion and social issues such as diversity, equity, and inclusivity are two of the most widely debated topics in our contemporary world. We all live in a progressively interconnected and interdependent global society shaped by globalization and technological advance where social justice and fairness are fundamental values for sustaining a diverse and tolerant society. With the behaviour shift after the Covid-19 pandemic, both for consumers and enterprises, we can see increasing demand for credibility, mindful consumption, and social justice. Disciplines associated with traditional fashion design are being disassembled, and the dimensions of reality are being broadened. Historically, the fashion business has fostered discrimination and biases. On the other hand, as technology advances and individuals acquire greater access to media resulting in more awareness, unprecedented debates about inclusion and diversity are taking place. Moving toward a future deeply linked with digital communities, individuals become more concerned with their online presence and digital personas in online games, social media, and the metaverse. Therefore, digital fashion will become more prevalent and an essential part of self-expression and exploration in the digital realm. Given that digital fashion is still in its infancy in which designers and creatives are attempting to reshape the future of the fashion system, and given the critical importance of diversity, inclusion, and equity in the fashion system, this dissertation explores the two fields through literature review, case study, and conduction of a glossary for providing a shared understanding of the terminologies associated with each domain. The study's findings reveal that, despite some barriers to DEI in the domains of digital worlds and digital fashion, various opportunities exist due to the more egalitarian nature of digital fashion and Web3, which can support DEI in the fashion ecosystem.
ARC III - Scuola del Design
28-apr-2022
2020/2021
La moda digitale e le questioni sociali come la diversità, l'equità e l'inclusività sono due degli argomenti più dibattuti nel nostro mondo contemporaneo. Viviamo tutti in una società globale progressivamente interconnessa e interdipendente modellata dalla globalizzazione e dal progresso tecnologico in cui la giustizia sociale e l'equità sono valori fondamentali per sostenere una società diversificata e tollerante. Con il cambiamento di comportamento dopo la pandemia di Covid-19, sia per i consumatori che per le imprese, possiamo vedere una crescente domanda di credibilità, consumo consapevole e giustizia sociale. Le discipline associate al design della moda tradizionale vengono smantellate e le dimensioni della realtà vengono ampliate. Storicamente, il business della moda ha favorito discriminazioni e pregiudizi. D'altra parte, man mano che la tecnologia avanza e gli individui acquisiscono un maggiore accesso ai media con conseguente maggiore consapevolezza, sono in corso dibattiti senza precedenti sull'inclusione e la diversità. Muovendosi verso un futuro profondamente legato alle comunità digitali, gli individui si preoccupano maggiormente della loro presenza online e dei personaggi digitali nei giochi online, nei social media e nel metaverso. Pertanto, la moda digitale diventerà più prevalente e una parte essenziale dell'espressione personale e dell'esplorazione nel regno digitale. Dato che la moda digitale è ancora agli albori in cui designer e creativi stanno tentando di rimodellare il futuro del sistema moda, e data l'importanza critica della diversità, dell'inclusione e dell'equità nel sistema moda, questa tesi esplora i due campi attraverso la letteratura revisione, studio di casi e conduzione di un glossario per fornire una comprensione condivisa delle terminologie associate a ciascun dominio. I risultati dello studio rivelano che, nonostante alcune barriere alla DEI nei domini dei mondi digitali e della moda digitale, esistono varie opportunità dovute alla natura più egualitaria della moda digitale e del Web3, che può supportare la DEI nell'ecosistema della moda.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/187332