Color plays an important role in the perceptual delineation of a space: it is what gives character to an environment, what shapes it and even modifies the perception of its dimensions. For this reason, knowing the color, its characteristics and its uses is essential to create a winning interior project, especially when it comes to spaces that must be able to attract users, as well as convey a message: retail spaces. To make the customer experience immersive and emotional, and therefore specific to the reference brand, the knowledge of color leads to the conscious choice of a color palette to be distributed in the various areas of the space. When a brand faces with a customer looking for specific products, one of the channels that it has to create a connection with him is in fact the physical space of the store, where it is important that the senses are stimulated by a refined and coherent atmosphere. The atmosphere of a store must be created with particular attention to the sensorial aspect: first of all color, followed by light, sense of smell, hearing and possibly taste. A retail space in which color plays a fundamental role is possible thanks to studies and researches on the characteristics of color and its effects on human beings, from a psychological, but also physical and above all emotional point of view. Together with research and studies on the importance of a coherent and refined space in line with the reference brand, this information can create an effective retail space, in which memorability, experience and visual satisfaction are the protagonists of a immersive way of living the shopping experience.
Il colore gioca un ruolo fondamentale nella delineazione percettiva di uno spazio: esso è ciò che dona carattere a un ambiente, ciò che lo modella e ne modifica persino la percezione delle dimensioni. Per questo, conoscere il colore, le sue caratteristiche e i suoi usi è fondamentale per realizzare un progetto d'interni vincente, soprattutto quando si tratta di spazi che devono saper attirare utenti, nonchè veicolare un messaggio: gli spazi di retail. Per rendere l'esperienza del cliente immersiva ed emozionale, e quindi specifica per il brand di riferimento, la conoscenza del colore porta alla scelta consapevole di una palette colori da distribuire nelle varie aree dello spazio. Di fronte a un cliente alla ricerca di specifici prodotti, uno dei canali che un brand possiede per creare con lui una connessione è infatti lo spazio fisico del negozio, in cui è importante che i sensi siano stimolati da un'atmosfera ricercata e coerente. L'atmosfera di uno store deve essere creata con particolare attenzione all'aspetto sensoriale: primo fra tutti il colore, seguito da luce, senso dell'olfatto, dell'udito ed eventualmente del gusto. Uno spazio di retail in cui il colore giochi un ruolo fondamentale è possibile grazie a studi e ricerche riguardo le caratteristiche del colore e i suoi effetti sugli esseri umani, dal punto di vista psicologico, ma anche fisico e soprattutto emozionale. Unitamente a ricerche e studi sull'importanza di uno spazio coerente e ricercato in linea con il brand di riferimento, queste informazioni possono creare uno spazio di retail efficace, in cui la memorabilità, l'esperienza e l'appagamento visivo sono i protagonisti di un modo immersivo di vivere l'esperienza d'acquisto.
Colore e retail. Uso consapevole del colore negli spazi di retail
Di Luciano, Giulia
2020/2021
Abstract
Color plays an important role in the perceptual delineation of a space: it is what gives character to an environment, what shapes it and even modifies the perception of its dimensions. For this reason, knowing the color, its characteristics and its uses is essential to create a winning interior project, especially when it comes to spaces that must be able to attract users, as well as convey a message: retail spaces. To make the customer experience immersive and emotional, and therefore specific to the reference brand, the knowledge of color leads to the conscious choice of a color palette to be distributed in the various areas of the space. When a brand faces with a customer looking for specific products, one of the channels that it has to create a connection with him is in fact the physical space of the store, where it is important that the senses are stimulated by a refined and coherent atmosphere. The atmosphere of a store must be created with particular attention to the sensorial aspect: first of all color, followed by light, sense of smell, hearing and possibly taste. A retail space in which color plays a fundamental role is possible thanks to studies and researches on the characteristics of color and its effects on human beings, from a psychological, but also physical and above all emotional point of view. Together with research and studies on the importance of a coherent and refined space in line with the reference brand, this information can create an effective retail space, in which memorability, experience and visual satisfaction are the protagonists of a immersive way of living the shopping experience.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/187390