The two major causes of mortality today, at the beginning of the XXI century, are cardio-vascular diseases. The COVID-19 outbreak is reminding us terribly that the victory against infections is far from over and most likely never will be. Over the past century, due to increased globalization, many more infectious diseases have emerged than have been eradicated. Vaccine research improved medical skills, self-denial of health workers has been the foundation for combating infectious diseases, but an important contribution has been made by hygiene improvements in urban communities, through innovation of sewage systems, improvements in the standards of homes, in neighborhoods, and more functional hospital facilities. The knowledge of the urban, economic and social parameters that characterize a territory and the community that lives there is a necessary skill to plan and develop interventions and structures dedicated to the epidemic contrast. The assumption of this thesis is the informed attention that the urban planner brings to bear in planning and executing urban and territorial interventions, primary focus and objective is the preparedness towards risk, so that the urban fabric and the community that lives there acquire the capability of resilience. The document is structured in six chapters: • The first chapter examines different sources, including grey literature, confirming the close relationship between preparedness and resilience in the management of unexpected and critical events. • In the second chapter we deepen the impacts of COVID-19 in two levels: national and regional, as regards the territory of Lombardy. • The third chapter deal with containment measures through the history of the initiatives implemented in Italy and Lombardy, starting from the first pandemic wave until August 2021. • The actors and entities involved in the management of the COVID-19 emergency are covered in the fourth chapter. First, we described a model of operation of a network of actors in dealing with a critical event. Subsequently, we compared this model on the operation of the network of actors in managing the pandemic in Lombardy. • The fifth chapter encompasses two sections. In the first we tried to bring out the territorial vulnerabilities. In the second, maintaining the same scale dealing with Metropolitan City of Milan, we propose five actionable prototypes to intervene into the pandemic events scenario. • Lastly, in the sixth chapter these prototypes have been deployed in a timeline that highlights the interdependencies and triggers for the different phases. In addition, each prototype was compared with the others estimating their effectiveness and feasibility of realization. Finally, from our work emerges the need for a preparedness that innervates all levels of governance, in order to make our communities ready and resilient to pandemic emergencies.

Le due maggiori cause di mortalità di oggi, all’inizio del XXI secolo, sono malattie cardio-vascolari. L'epidemia di COVID-19 ci sta ricordando in maniera terribile che la vittoria contro le infezioni è tutt’altro che conclusa e con grande probabilità non lo sarà mai. Nel corso dell’ultimo secolo, causa una maggiore globalizzazione, sono emerse molte più malattie infettive di quante ne siano state sradicate. Le ricerche sui vaccini, le migliorate competenze dei medici, l’abnegazione degli operatori sanitari, sono state il fondamento per il contrasto delle malattie infettive, ma un contributo importante è stato dato dai miglioramenti igienici nelle comunità urbane, attraverso l’innovazione dei sistemi fognari, miglioramenti degli standard delle case, nei quartieri, e strutture ospedaliere maggiormente funzionali. La conoscenza dei parametri urbanistici, economici e sociali che caratterizzano un territorio e la comunità che vi abita è una competenza necessaria per pianificare e sviluppare interventi e strutture dedicate al contrasto epidemico. L'assunto di questa tesi è l’attenzione che l’urban planner pone nel percorso di pianificazione e realizzazione degli interventi urbanistici e territoriali, considerando sempre l’obiettivo di preparedness verso il rischio, affinché il tessuto urbano e la comunità che vi vive acquisiscano la capability della resilienza. Il documento si articola in sei capitoli: • Il primo capitolo fa una disamina di fonti diverse, anche di letteratura grigia, a conferma della stretta relazione tra preparedness e resilienza nella gestione di eventi inaspettati e critici. • Nel secondo capitolo approfondiamo gli impatti del COVID-19 in due livelli: nazionale e regionale, per quanto riguarda il territorio della Lombardia. • Il terzo capitolo è dedicato alle misure di contenimento attraverso la cronistoria delle iniziative messe in atto in Italia e in Lombardia, a partire dalla prima ondata pandemica fino all’agosto 2021. • Gli attori e enti coinvolti nella gestione dell'emergenza COVID-19 sono trattati nel quarto capitolo. Dapprima abbiamo descritto un modello di funzionamento di una rete di attori nell’affrontare un evento critico. Successivamente abbiamo confrontato questo modello sull’operatività del network di attori nella gestione della pandemia in Lombardia. • Il quinto capitolo è articolato in due sezioni. Nella prima abbiamo cercato di far emergere le vulnerabilità territoriali. Nella seconda, mantenendo la stessa scala relativa alla Città Metropolitana di Milano ci siamo esercitati nel proporre cinque prototipi d’intervento in uno scenario di eventi pandemici. • Infine, nel sesto capitolo questi prototipi sono stati inseriti in una scala temporale (timeline) che evidenziasse le interdipendenze e gli stimoli per le varie fasi. Inoltre, ciascun prototipo è stato confrontato con gli altri stimandone efficacia e fattibilità di realizzazione. Infine, da questo nostro lavoro emerge la necessità di una preparedness che innervi tutti i livelli di governance, in modo da rendere le nostre comunità pronte e resilienti alle emergenze pandemiche.

Developing metropolitan preparedness for pandemics : five prototyping policies in the Milan metropolitan city based on the COVID-19 case in Lombardy

Calcagno, Giovanni;Chiodi, Carlo Angelo Maria
2020/2021

Abstract

The two major causes of mortality today, at the beginning of the XXI century, are cardio-vascular diseases. The COVID-19 outbreak is reminding us terribly that the victory against infections is far from over and most likely never will be. Over the past century, due to increased globalization, many more infectious diseases have emerged than have been eradicated. Vaccine research improved medical skills, self-denial of health workers has been the foundation for combating infectious diseases, but an important contribution has been made by hygiene improvements in urban communities, through innovation of sewage systems, improvements in the standards of homes, in neighborhoods, and more functional hospital facilities. The knowledge of the urban, economic and social parameters that characterize a territory and the community that lives there is a necessary skill to plan and develop interventions and structures dedicated to the epidemic contrast. The assumption of this thesis is the informed attention that the urban planner brings to bear in planning and executing urban and territorial interventions, primary focus and objective is the preparedness towards risk, so that the urban fabric and the community that lives there acquire the capability of resilience. The document is structured in six chapters: • The first chapter examines different sources, including grey literature, confirming the close relationship between preparedness and resilience in the management of unexpected and critical events. • In the second chapter we deepen the impacts of COVID-19 in two levels: national and regional, as regards the territory of Lombardy. • The third chapter deal with containment measures through the history of the initiatives implemented in Italy and Lombardy, starting from the first pandemic wave until August 2021. • The actors and entities involved in the management of the COVID-19 emergency are covered in the fourth chapter. First, we described a model of operation of a network of actors in dealing with a critical event. Subsequently, we compared this model on the operation of the network of actors in managing the pandemic in Lombardy. • The fifth chapter encompasses two sections. In the first we tried to bring out the territorial vulnerabilities. In the second, maintaining the same scale dealing with Metropolitan City of Milan, we propose five actionable prototypes to intervene into the pandemic events scenario. • Lastly, in the sixth chapter these prototypes have been deployed in a timeline that highlights the interdependencies and triggers for the different phases. In addition, each prototype was compared with the others estimating their effectiveness and feasibility of realization. Finally, from our work emerges the need for a preparedness that innervates all levels of governance, in order to make our communities ready and resilient to pandemic emergencies.
COPPOLA, ALESSANDRO
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
28-apr-2022
2020/2021
Le due maggiori cause di mortalità di oggi, all’inizio del XXI secolo, sono malattie cardio-vascolari. L'epidemia di COVID-19 ci sta ricordando in maniera terribile che la vittoria contro le infezioni è tutt’altro che conclusa e con grande probabilità non lo sarà mai. Nel corso dell’ultimo secolo, causa una maggiore globalizzazione, sono emerse molte più malattie infettive di quante ne siano state sradicate. Le ricerche sui vaccini, le migliorate competenze dei medici, l’abnegazione degli operatori sanitari, sono state il fondamento per il contrasto delle malattie infettive, ma un contributo importante è stato dato dai miglioramenti igienici nelle comunità urbane, attraverso l’innovazione dei sistemi fognari, miglioramenti degli standard delle case, nei quartieri, e strutture ospedaliere maggiormente funzionali. La conoscenza dei parametri urbanistici, economici e sociali che caratterizzano un territorio e la comunità che vi abita è una competenza necessaria per pianificare e sviluppare interventi e strutture dedicate al contrasto epidemico. L'assunto di questa tesi è l’attenzione che l’urban planner pone nel percorso di pianificazione e realizzazione degli interventi urbanistici e territoriali, considerando sempre l’obiettivo di preparedness verso il rischio, affinché il tessuto urbano e la comunità che vi vive acquisiscano la capability della resilienza. Il documento si articola in sei capitoli: • Il primo capitolo fa una disamina di fonti diverse, anche di letteratura grigia, a conferma della stretta relazione tra preparedness e resilienza nella gestione di eventi inaspettati e critici. • Nel secondo capitolo approfondiamo gli impatti del COVID-19 in due livelli: nazionale e regionale, per quanto riguarda il territorio della Lombardia. • Il terzo capitolo è dedicato alle misure di contenimento attraverso la cronistoria delle iniziative messe in atto in Italia e in Lombardia, a partire dalla prima ondata pandemica fino all’agosto 2021. • Gli attori e enti coinvolti nella gestione dell'emergenza COVID-19 sono trattati nel quarto capitolo. Dapprima abbiamo descritto un modello di funzionamento di una rete di attori nell’affrontare un evento critico. Successivamente abbiamo confrontato questo modello sull’operatività del network di attori nella gestione della pandemia in Lombardia. • Il quinto capitolo è articolato in due sezioni. Nella prima abbiamo cercato di far emergere le vulnerabilità territoriali. Nella seconda, mantenendo la stessa scala relativa alla Città Metropolitana di Milano ci siamo esercitati nel proporre cinque prototipi d’intervento in uno scenario di eventi pandemici. • Infine, nel sesto capitolo questi prototipi sono stati inseriti in una scala temporale (timeline) che evidenziasse le interdipendenze e gli stimoli per le varie fasi. Inoltre, ciascun prototipo è stato confrontato con gli altri stimandone efficacia e fattibilità di realizzazione. Infine, da questo nostro lavoro emerge la necessità di una preparedness che innervi tutti i livelli di governance, in modo da rendere le nostre comunità pronte e resilienti alle emergenze pandemiche.
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