In the age of the world wide web, technological devices have evolved into true extensions of human limbs, objects with which everyone interacts in their daily lives. Communication between the user and the interface is therefore critical to ensuring that interaction is simple and intuitive. The search for new forms of interaction between users and technological devices has resulted in the spread of a new possible method of communication that allows operating systems to simulate real conversations between users and devices through the use of chatbots in recent years. The goal of this thesis is to show how, through the use of these conversational interfaces, it is possible to improve user-device interaction. Two workshops were held at the Polytechnic of Milan in collaboration with the companies Stiga and Crispy Bacon to demonstrate this, in which an application that uses a chatbot to control a lawnmower robot was tested. The final product is a new prototype of the Stiga.Go app in which several UX and UI elements have been improved and redesigned: information flow architecture, icons, screen layout, graphic style, and chatbot communication language. The final prototype was then tested to see how the user-machine interaction could be improved by using the chatbot.

Nell'era del world wide web, i dispositivi tecnologici si sono evoluti in vere e proprie estensioni degli arti umani, oggetti con cui tutti interagiscono nella loro vita quotidiana. La comunicazione tra l'utente e l'interfaccia è quindi fondamentale per garantire un'interazione semplice e intuitiva. La ricerca di nuove forme di interazione tra utenti e dispositivi tecnologici ha portato negli ultimi anni alla diffusione di un nuovo possibile metodo di comunicazione che permette ai sistemi operativi di simulare vere e proprie conversazioni tra utenti e dispositivi attraverso l'uso di chatbot. L'obiettivo di questa tesi è mostrare come, attraverso l'uso di queste interfacce conversazionali, sia possibile migliorare l'interazione utente-dispositivo. Per dimostrarlo sono stati tenuti due workshop al Politecnico di Milano in collaborazione con le aziende Stiga e Crispy Bacon, in cui è stata testata un'applicazione che utilizza un chatbot per controllare un robot tagliaerba. Il prodotto finale è un nuovo prototipo dell'app Stiga.Go in cui sono stati migliorati e ridisegnati diversi elementi di UX e UI: architettura del flusso di informazioni, icone, layout dello schermo, stile grafico e linguaggio di comunicazione del chatbot. Il prototipo finale è stato poi testato per vedere come l'interazione utente-macchina poteva essere migliorata utilizzando il chatbot.

Designing and prototyping a conversational interface to improve the user experience.

Piacentini, Giorgia
2020/2021

Abstract

In the age of the world wide web, technological devices have evolved into true extensions of human limbs, objects with which everyone interacts in their daily lives. Communication between the user and the interface is therefore critical to ensuring that interaction is simple and intuitive. The search for new forms of interaction between users and technological devices has resulted in the spread of a new possible method of communication that allows operating systems to simulate real conversations between users and devices through the use of chatbots in recent years. The goal of this thesis is to show how, through the use of these conversational interfaces, it is possible to improve user-device interaction. Two workshops were held at the Polytechnic of Milan in collaboration with the companies Stiga and Crispy Bacon to demonstrate this, in which an application that uses a chatbot to control a lawnmower robot was tested. The final product is a new prototype of the Stiga.Go app in which several UX and UI elements have been improved and redesigned: information flow architecture, icons, screen layout, graphic style, and chatbot communication language. The final prototype was then tested to see how the user-machine interaction could be improved by using the chatbot.
ARC III - Scuola del Design
28-apr-2022
2020/2021
Nell'era del world wide web, i dispositivi tecnologici si sono evoluti in vere e proprie estensioni degli arti umani, oggetti con cui tutti interagiscono nella loro vita quotidiana. La comunicazione tra l'utente e l'interfaccia è quindi fondamentale per garantire un'interazione semplice e intuitiva. La ricerca di nuove forme di interazione tra utenti e dispositivi tecnologici ha portato negli ultimi anni alla diffusione di un nuovo possibile metodo di comunicazione che permette ai sistemi operativi di simulare vere e proprie conversazioni tra utenti e dispositivi attraverso l'uso di chatbot. L'obiettivo di questa tesi è mostrare come, attraverso l'uso di queste interfacce conversazionali, sia possibile migliorare l'interazione utente-dispositivo. Per dimostrarlo sono stati tenuti due workshop al Politecnico di Milano in collaborazione con le aziende Stiga e Crispy Bacon, in cui è stata testata un'applicazione che utilizza un chatbot per controllare un robot tagliaerba. Il prodotto finale è un nuovo prototipo dell'app Stiga.Go in cui sono stati migliorati e ridisegnati diversi elementi di UX e UI: architettura del flusso di informazioni, icone, layout dello schermo, stile grafico e linguaggio di comunicazione del chatbot. Il prototipo finale è stato poi testato per vedere come l'interazione utente-macchina poteva essere migliorata utilizzando il chatbot.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/187417