Born with a very artisanal and manual connotation, knitwear design has evolved in a highly technological industrial practice, supported by digital tools and advanced machinery. For this reason, the teaching in the field is a constant challenge which requires innovation and updated information, together with a present memory of the more traditional aspects. The discipline as it is taught today combines the theoretical and technical knowledge with the material and manual creation of real test swatches and projects, realized through hands-on experimentations on manual knitting machines and through the practice of software programming for electronic machines. The article reports a research work born at Politecnico di Milano upon the acquisition of the material archive of knitted samples donated to the School of Design by Marina Spadafora. Given the archive as a rich physical resource, collected and classified by a knitwear professional along decades of creative career as a daily-basis working tool, academic researchers started to question how they could extend its purpose to bring innovation to teaching and learning methods. How could digital tools improve and expand the consultation of the archive, making it not just easily accessible and readable but also an augmented source of information to learn from? The research investigated the needs of knit design students, researchers, and professional designers through qualitative interviews and quantitative questionnaires, to identify the advantages and the barriers in consulting the archive and the opportunities opened by digital tools. The more theoretical notions about knit structures and the increasingly digital and innovative practices have been systemically connected with the material heritage contained in the archive, to result in a resource that stimulates students’ creativity and increases the learning experience by enhancing the ability of the users to find possible creative variations and technical solutions. This first experimental intervention will lead to the use of the archive in a totally digital way: the archive thus becomes a bridge between past, present and future, where the material heritage digitally becomes an inspiration to train the designers of the future.

Nato con una connotazione molto artigianale e manuale, il design della maglieria si è evoluto in una pratica industriale altamente tecnologica, supportata da strumenti digitali e macchinari avanzati. Per questo, l'insegnamento sul campo è una sfida continua che richiede innovazione e informazioni aggiornate, insieme a una memoria attuale degli aspetti più tradizionali. La disciplina così come viene insegnata oggi coniuga le conoscenze teoriche e tecniche con la realizzazione materiale e manuale di veri e propri campioni e progetti di prova, realizzati attraverso sperimentazioni pratiche su macchine manuali per maglieria e attraverso la pratica della programmazione software per macchine elettroniche. L'articolo riporta un lavoro di ricerca nato al Politecnico di Milano dall'acquisizione dell'archivio materiale dei campioni di maglia donato alla Scuola del Design da Marina Spadafora. Considerato l'archivio come una ricca risorsa fisica, raccolta e classificata da un professionista della maglieria in decenni di carriera creativa come strumento di lavoro quotidiano, i ricercatori accademici hanno iniziato a chiedersi come estendere il suo scopo per portare innovazione nei metodi di insegnamento e apprendimento. In che modo gli strumenti digitali potrebbero migliorare e ampliare la consultazione dell'archivio, rendendolo non solo facilmente accessibile e leggibile, ma anche una maggiore fonte di informazioni da cui imparare? La ricerca ha indagato le esigenze di studenti di knit design, ricercatori e designer professionisti attraverso interviste qualitative e questionari quantitativi, per identificare i vantaggi e le barriere nella consultazione dell'archivio e le opportunità aperte dagli strumenti digitali. Le nozioni più teoriche sulle strutture a maglia e le pratiche sempre più digitali e innovative sono state sistematicamente collegate al patrimonio materiale contenuto nell'archivio, per tradursi in una risorsa che stimoli la creatività degli studenti e accresca l'esperienza di apprendimento migliorando la capacità degli utenti di trovare possibili varianti creative e soluzioni tecniche. Questo primo intervento sperimentale porterà alla fruizione dell'archivio in maniera totalmente digitale: l'archivio diventa così un ponte tra passato, presente e futuro, dove il patrimonio materiale diventa digitalmente ispirazione per formare i progettisti del futuro.

Learn through memories : a didattic way to learn and teach with the use of a digital knitwear archive

Rossi, Elisa
2020/2021

Abstract

Born with a very artisanal and manual connotation, knitwear design has evolved in a highly technological industrial practice, supported by digital tools and advanced machinery. For this reason, the teaching in the field is a constant challenge which requires innovation and updated information, together with a present memory of the more traditional aspects. The discipline as it is taught today combines the theoretical and technical knowledge with the material and manual creation of real test swatches and projects, realized through hands-on experimentations on manual knitting machines and through the practice of software programming for electronic machines. The article reports a research work born at Politecnico di Milano upon the acquisition of the material archive of knitted samples donated to the School of Design by Marina Spadafora. Given the archive as a rich physical resource, collected and classified by a knitwear professional along decades of creative career as a daily-basis working tool, academic researchers started to question how they could extend its purpose to bring innovation to teaching and learning methods. How could digital tools improve and expand the consultation of the archive, making it not just easily accessible and readable but also an augmented source of information to learn from? The research investigated the needs of knit design students, researchers, and professional designers through qualitative interviews and quantitative questionnaires, to identify the advantages and the barriers in consulting the archive and the opportunities opened by digital tools. The more theoretical notions about knit structures and the increasingly digital and innovative practices have been systemically connected with the material heritage contained in the archive, to result in a resource that stimulates students’ creativity and increases the learning experience by enhancing the ability of the users to find possible creative variations and technical solutions. This first experimental intervention will lead to the use of the archive in a totally digital way: the archive thus becomes a bridge between past, present and future, where the material heritage digitally becomes an inspiration to train the designers of the future.
MOTTA, MARTINA
ARC III - Scuola del Design
28-apr-2022
2020/2021
Nato con una connotazione molto artigianale e manuale, il design della maglieria si è evoluto in una pratica industriale altamente tecnologica, supportata da strumenti digitali e macchinari avanzati. Per questo, l'insegnamento sul campo è una sfida continua che richiede innovazione e informazioni aggiornate, insieme a una memoria attuale degli aspetti più tradizionali. La disciplina così come viene insegnata oggi coniuga le conoscenze teoriche e tecniche con la realizzazione materiale e manuale di veri e propri campioni e progetti di prova, realizzati attraverso sperimentazioni pratiche su macchine manuali per maglieria e attraverso la pratica della programmazione software per macchine elettroniche. L'articolo riporta un lavoro di ricerca nato al Politecnico di Milano dall'acquisizione dell'archivio materiale dei campioni di maglia donato alla Scuola del Design da Marina Spadafora. Considerato l'archivio come una ricca risorsa fisica, raccolta e classificata da un professionista della maglieria in decenni di carriera creativa come strumento di lavoro quotidiano, i ricercatori accademici hanno iniziato a chiedersi come estendere il suo scopo per portare innovazione nei metodi di insegnamento e apprendimento. In che modo gli strumenti digitali potrebbero migliorare e ampliare la consultazione dell'archivio, rendendolo non solo facilmente accessibile e leggibile, ma anche una maggiore fonte di informazioni da cui imparare? La ricerca ha indagato le esigenze di studenti di knit design, ricercatori e designer professionisti attraverso interviste qualitative e questionari quantitativi, per identificare i vantaggi e le barriere nella consultazione dell'archivio e le opportunità aperte dagli strumenti digitali. Le nozioni più teoriche sulle strutture a maglia e le pratiche sempre più digitali e innovative sono state sistematicamente collegate al patrimonio materiale contenuto nell'archivio, per tradursi in una risorsa che stimoli la creatività degli studenti e accresca l'esperienza di apprendimento migliorando la capacità degli utenti di trovare possibili varianti creative e soluzioni tecniche. Questo primo intervento sperimentale porterà alla fruizione dell'archivio in maniera totalmente digitale: l'archivio diventa così un ponte tra passato, presente e futuro, dove il patrimonio materiale diventa digitalmente ispirazione per formare i progettisti del futuro.
File allegati
File Dimensione Formato  
LEARNTHROUGHMEMORIES_ELISAROSSI.pdf

accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati

Dimensione 4.76 MB
Formato Adobe PDF
4.76 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/187746