This thesis deals with issues related to brands and places, trying to identify the elements that define, characterize and unite these two concepts. The research question this thesis seeks to answer is: is a brand a place? In an ever-changing world, where brands need to be flexible and agile in order to maintain a solid relevance in the market, the conformation and the material and immaterial components that constitute the place become a significant resource for these realities. While the first part of the discussion illustrates the link between brand and place, the second part defines, instead, the notion of place of contact and then proposes a model. The main purpose of the thesis is in fact to provide a branding model able to cope with the constant changes in society, with which to design or re-design the new brand’s places of contact. Through an analysis based on qualitative evaluations, and considerations and a focus on experience, six case studies of different scales are therefore examined with the aim of verifying the application of the interpretative model and observing its possible implications. This thesis, in essence, thanks to the observations made, highlights how the adaptability, changeability and dynamism of these places of exchange and meeting are the key factors to offer the new consumer, or the interlocutor, relevant experiences able to shape and transform according to the needs, just as happens for the place of contact designed by the brand.
La presente tesi affronta tematiche legate alle brand e ai luoghi, cercando di individuare gli elementi che definiscono, caratterizzano e accomunano questi due concetti. La domanda di ricerca a cui questa tesi cerca di rispondere è: la brand è un luogo? In un mondo in continuo cambiamento, dove le brand devono essere flessibili e agili per mantenere una solida rilevanza nel mercato, la conformazione e le componenti materiali e immateriali che costituiscono il luogo diventano una significativa risorsa per queste realtà. Mentre la prima parte della trattazione illustra il legame tra brand e luogo, la seconda parte definisce, invece, la nozione di luogo di contatto per poi proporne una modellizzazione. Lo scopo principale della tesi è infatti quello di fornire un modello di branding in grado di far fronte alle costanti trasformazioni della società, con il quale progettare o ri-progettare i nuovi luoghi di contatto delle brand. Attraverso un’analisi basata su valutazioni e considerazioni qualitative e un focus sull’esperienza, vengono dunque esaminati sei casi studio di diversa scala, con l’obiettivo di verificare l’applicazione del modello interpretativo e di osservarne le eventuali implicazioni. Tale tesi, in sostanza, grazie alle osservazioni condotte, mette in luce come l’adattabilità, la mutevolezza e la dinamicità di questi luoghi di scambio e di incontro sono i fattori chiave per offrire al nuovo consumatore, ovvero l’interlocutore, delle esperienze rilevanti, capaci di modellarsi e trasformarsi a seconda delle necessità, proprio come accade per il luogo di contatto progettato dalle brand.
La brand come luogo. Un modello di branding per un mondo in continuo cambiamento
Finesso, Elisa
2020/2021
Abstract
This thesis deals with issues related to brands and places, trying to identify the elements that define, characterize and unite these two concepts. The research question this thesis seeks to answer is: is a brand a place? In an ever-changing world, where brands need to be flexible and agile in order to maintain a solid relevance in the market, the conformation and the material and immaterial components that constitute the place become a significant resource for these realities. While the first part of the discussion illustrates the link between brand and place, the second part defines, instead, the notion of place of contact and then proposes a model. The main purpose of the thesis is in fact to provide a branding model able to cope with the constant changes in society, with which to design or re-design the new brand’s places of contact. Through an analysis based on qualitative evaluations, and considerations and a focus on experience, six case studies of different scales are therefore examined with the aim of verifying the application of the interpretative model and observing its possible implications. This thesis, in essence, thanks to the observations made, highlights how the adaptability, changeability and dynamism of these places of exchange and meeting are the key factors to offer the new consumer, or the interlocutor, relevant experiences able to shape and transform according to the needs, just as happens for the place of contact designed by the brand.File | Dimensione | Formato | |
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