This thesis is trying to study the distribution of kindergartens in the region of Stavanger in Norway on a time based agenda and figure out its relation with travel choices of Parents who have preschool children.As children need their parents, or an adult person to escort them to the kindergarten, it provides an opportunity to conduct an analysis regarding the gender role on this issue. The aim here is to understand the role of mothers, who probably take more responsibilities than father in taking children to the kindergarten and consequently spending more time on commuting. The conceptual framework of this study is based on theories regarding space-time prism and urban structure like compact city and neo traditional development theories. It is important to mention that the concept of 15-minute city is considered as an inspirational concept in conducting the analysis, since the study of accessibility and distribution of the kindergartens have been done according to this concept. For doing an in-depth analysis, five kindergartens among 320 ones, have been chosen to obtain more profound results.The analysis results for the case studies reveal that four out of five kindergartens provide convenient accessibility for the children. Furthermore, according to the result of observation, the number of mothers who take children to kindergartens and deliver them is higher than fathers, but it is essential to mention that the difference is not significant, almost with a ten percent difference. Moreover, in four cases, the observation results support a positive correlation between the level of residential building density and the travel mode of parents. It means that in areas with higher density in residential buildings, walking toward the kindergarten is parents' dominant travel mode, and the car is the primary travel mode in areas with lower density levels. Overall, the results show that using car has the highest popularity among parents.

Questa tesi sta cercando di studiare la distribuzione degli asili nido nella regione di Stavanger in Norvegia su un'agenda basata sul tempo e di capire la sua relazione con le scelte di viaggio dei genitori che hanno bambini in età prescolare. Poiché i bambini hanno bisogno dei loro genitori o di una persona adulta che li accompagni alla scuola dell'infanzia, offre l'opportunità di condurre un'analisi sul ruolo di genere su questo tema. L'obiettivo qui è capire il ruolo delle madri, che probabilmente si assumono più responsabilità del padre nel portare i bambini all'asilo e di conseguenza dedicare più tempo al pendolarismo. Il quadro concettuale di questo studio si basa su teorie riguardanti il ​​prisma spazio-temporale e la struttura urbana come la città compatta e le teorie dello sviluppo neo-tradizionale. È importante ricordare che il concetto di città dei 15 minuti è considerato un concetto ispiratore nella conduzione dell'analisi, poiché lo studio dell'accessibilità e della distribuzione degli asili nido è stato condotto secondo questo concetto. Per fare un'analisi approfondita, sono stati scelti cinque asili nido tra 320 per ottenere risultati più profondi. I risultati dell'analisi per i casi studio rivelano che quattro asili nido su cinque forniscono un'accessibilità conveniente per i bambini. Inoltre, secondo il risultato dell'osservazione, il numero di madri che accompagnano i bambini agli asili nido e li partoriscono è superiore rispetto ai padri, ma è fondamentale ricordare che la differenza non è significativa, quasi con una differenza del dieci per cento. Inoltre, in quattro casi, i risultati dell'osservazione supportano una correlazione positiva tra il livello di densità edilizia residenziale e le modalità di viaggio dei genitori. Significa che nelle aree con maggiore densità negli edifici residenziali, camminare verso l'asilo è la modalità di viaggio dominante dei genitori e l'auto è la modalità di viaggio principale nelle aree con livelli di densità più bassi. Nel complesso, i risultati mostrano che l'uso dell'auto ha la più alta popolarità tra i genitori.

A time-based study on the spatial distribution of kindergartens in the city of Stavanger in Norway; with a focus on accessibility, travel bahaviours and the gender role of parents with pre school children

Zarei, Elham
2020/2021

Abstract

This thesis is trying to study the distribution of kindergartens in the region of Stavanger in Norway on a time based agenda and figure out its relation with travel choices of Parents who have preschool children.As children need their parents, or an adult person to escort them to the kindergarten, it provides an opportunity to conduct an analysis regarding the gender role on this issue. The aim here is to understand the role of mothers, who probably take more responsibilities than father in taking children to the kindergarten and consequently spending more time on commuting. The conceptual framework of this study is based on theories regarding space-time prism and urban structure like compact city and neo traditional development theories. It is important to mention that the concept of 15-minute city is considered as an inspirational concept in conducting the analysis, since the study of accessibility and distribution of the kindergartens have been done according to this concept. For doing an in-depth analysis, five kindergartens among 320 ones, have been chosen to obtain more profound results.The analysis results for the case studies reveal that four out of five kindergartens provide convenient accessibility for the children. Furthermore, according to the result of observation, the number of mothers who take children to kindergartens and deliver them is higher than fathers, but it is essential to mention that the difference is not significant, almost with a ten percent difference. Moreover, in four cases, the observation results support a positive correlation between the level of residential building density and the travel mode of parents. It means that in areas with higher density in residential buildings, walking toward the kindergarten is parents' dominant travel mode, and the car is the primary travel mode in areas with lower density levels. Overall, the results show that using car has the highest popularity among parents.
ALBERTO HERNANDEZ PALACIO, FABIO
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
28-apr-2022
2020/2021
Questa tesi sta cercando di studiare la distribuzione degli asili nido nella regione di Stavanger in Norvegia su un'agenda basata sul tempo e di capire la sua relazione con le scelte di viaggio dei genitori che hanno bambini in età prescolare. Poiché i bambini hanno bisogno dei loro genitori o di una persona adulta che li accompagni alla scuola dell'infanzia, offre l'opportunità di condurre un'analisi sul ruolo di genere su questo tema. L'obiettivo qui è capire il ruolo delle madri, che probabilmente si assumono più responsabilità del padre nel portare i bambini all'asilo e di conseguenza dedicare più tempo al pendolarismo. Il quadro concettuale di questo studio si basa su teorie riguardanti il ​​prisma spazio-temporale e la struttura urbana come la città compatta e le teorie dello sviluppo neo-tradizionale. È importante ricordare che il concetto di città dei 15 minuti è considerato un concetto ispiratore nella conduzione dell'analisi, poiché lo studio dell'accessibilità e della distribuzione degli asili nido è stato condotto secondo questo concetto. Per fare un'analisi approfondita, sono stati scelti cinque asili nido tra 320 per ottenere risultati più profondi. I risultati dell'analisi per i casi studio rivelano che quattro asili nido su cinque forniscono un'accessibilità conveniente per i bambini. Inoltre, secondo il risultato dell'osservazione, il numero di madri che accompagnano i bambini agli asili nido e li partoriscono è superiore rispetto ai padri, ma è fondamentale ricordare che la differenza non è significativa, quasi con una differenza del dieci per cento. Inoltre, in quattro casi, i risultati dell'osservazione supportano una correlazione positiva tra il livello di densità edilizia residenziale e le modalità di viaggio dei genitori. Significa che nelle aree con maggiore densità negli edifici residenziali, camminare verso l'asilo è la modalità di viaggio dominante dei genitori e l'auto è la modalità di viaggio principale nelle aree con livelli di densità più bassi. Nel complesso, i risultati mostrano che l'uso dell'auto ha la più alta popolarità tra i genitori.
File allegati
File Dimensione Formato  
Thesis.Elham.Zarei. 914307. .pdf

accessibile in internet per tutti

Dimensione 3.59 MB
Formato Adobe PDF
3.59 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/187755