Quality is one of the fundamental aspects within a project. Together with time and cost, it forms the so-called iron triangle, an essential concept for project management and a synthesis of project success. The subject of this study is the case of a building refurbishment project, which is still in the construction phase and whose implementation has been marked by significant delays (almost five years) and cost increases (more than 20%) compared to the amount and the tender schedule. The reasons for these problems are to be found in the management of the contract, in the project and in events that could not always be foreseen. The bankruptcy of the first contractor, the advent of the Sars-Cov2 pandemic and the further delay in the work of the second contractor were events which occurred during the construction period, but which could at least in part have been prevented. The aim of this study is to use this experience to identify any shortcomings in the design documents, how these can, more generally, be improved to prevent similar problems, how the project audits aimed at its validation can detect them and, finally, how an inspection body carrying out these audits can organise the revision of its organisational system and its project analysis tools to learn, systematically, from the negative events. The guiding thread of the work and the final objective of the paper is to obtain, through the analysis of problems in the design phase, the most complete and up-to-date tools possible for the quality management of the company's projects.
La qualità è uno degli aspetti fondamentali all’interno di un progetto. Insieme ai tempi e ai costi, infatti, costituisce il cosiddetto triangolo di ferro, concetto essenziale per la gestione dei progetti e sintesi della buona riuscita degli stessi. L’oggetto del presente studio è il caso di un progetto di ristrutturazione di un edificio, tutt’ora in fase di cantiere, la cui realizzazione è stata segnata da significativi ritardi (quasi cinque anni) e aumento dei costi (più del 20%), rispetto all’importo e al programma posto a base di gara. I motivi di tali problematiche vanno ricercati sia nella gestione dell’appalto, sia nel progetto, sia in eventi non sempre prevedibili. Il fallimento della prima impresa esecutrice, l’avvento della pandemia Sars-Cov2 e l’ulteriore rallentamento dei lavori della seconda impresa sono infatti eventi che si sono verificati durante il cantiere, ma che potevano almeno in parte essere prevenuti. L’obiettivo di questo studio è quello sfruttare questa esperienza per identificare le eventuali mancanze dei documenti progettuali, come questi possano, più in generale, essere migliorati per prevenire simili problemi, come le verifiche del progetto finalizzate alla sua validazioni possano rilevarle e, infine, come un ente ispettivo che svolge queste verifiche possa organizzare la revisione del proprio sistema organizzativo e i propri strumenti di analisi del progetto per imparare, sistematicamente, dagli eventi negativi. Il filo conduttore del lavoro e l’obiettivo finale dell’elaborato è quello di ottenere, attraverso l’analisi dei problemi in fase progettuale, degli strumenti il più completi e aggiornati possibile per la gestione della qualità dei progetti dell’azienda.
Strategie di miglioramento dei sistemi di verifica della conformità. Il caso degli organismi che eseguono ispezioni sui progetti di LL.PP.
Salvatori, Chiara;Ludergnani, Martina
2020/2021
Abstract
Quality is one of the fundamental aspects within a project. Together with time and cost, it forms the so-called iron triangle, an essential concept for project management and a synthesis of project success. The subject of this study is the case of a building refurbishment project, which is still in the construction phase and whose implementation has been marked by significant delays (almost five years) and cost increases (more than 20%) compared to the amount and the tender schedule. The reasons for these problems are to be found in the management of the contract, in the project and in events that could not always be foreseen. The bankruptcy of the first contractor, the advent of the Sars-Cov2 pandemic and the further delay in the work of the second contractor were events which occurred during the construction period, but which could at least in part have been prevented. The aim of this study is to use this experience to identify any shortcomings in the design documents, how these can, more generally, be improved to prevent similar problems, how the project audits aimed at its validation can detect them and, finally, how an inspection body carrying out these audits can organise the revision of its organisational system and its project analysis tools to learn, systematically, from the negative events. The guiding thread of the work and the final objective of the paper is to obtain, through the analysis of problems in the design phase, the most complete and up-to-date tools possible for the quality management of the company's projects.| File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/187892