In times of social distance, communities come together digitally, out of need to embrace the purely human tendency to bond around a story, to live together and immerse themselves in a collective mental space, despite being remote. This thesis examines the basics of Social Psychology and Game Studies from a Communication Design perspective. After examining the nature of groups in psychology, the thesis explores how play can help a group of friends restore and maintain their relationship during isolation or distance. Research in Game Studies shows that play is a valid communication tool for expressing, identifying and supplying a range of social, psychological and cultural needs. The can be seen as a game matrix, a system for teaching players mental patterns and processes in effective and rewarding ways: what the game must teach, however, is not (only) logical/mechanical in nature, but also and especially deep in meaning, with useful repercussions in society. The theoretical research led to a designed artifact: I Doni del Re Solo is a cooperative, deductive, digital play system for solving mystery. The effectiveness validation phase, subsequent to its development, has shown how this game is a useful tool for players to improve the quality of the time spent together, organizing moments of collective play where space is left for others to talk, and where everyone can provide their point of view for an effective contribution to the outcome of the game. The system made it possible for players to build strategic decisions for the good of the group rather than for the benefit of the individual, finding a moment of community and identity strengthening, despite being remote.
Nei periodi di isolamento e lontananza sociale, le comunità sentono il bisogno di abbracciare la tendenza prettamente umana di riunirsi intorno a una storia, per viverla insieme e immergersi in uno spazio mentale collettivo, pur essendo lontani fisicamente. Questa tesi esamina le basi della Psicologia Sociale e dei Game Studies in un’ottica di Design della Comunicazione. Dopo aver esaminato la natura dei gruppi in psicologia, la tesi esplora in che modo il gioco può aiutare un gruppo di amici a restaurare e mantenere solido il proprio rapporto durante una condizione di isolamento o lontananza. La ricerca nei Game Studies mostra che il gioco è uno strumento comunicativo incredibilmente valido per esprimere, individuare e supplire a un ampio raggio di bisogni sociali, psicologici e culturali. Il gioco può essere visto come una matrice di apprendimento, un sistema per insegnare ai giocatori pattern e processi mentali in modi efficaci e appaganti: ciò che il gioco può e deve insegnare, tuttavia, non è (solo) di natura logica/meccanica, ma anche e soprattutto più profondo, con ripercussioni utili nella società. La componente di ricerca teorica sfocia in un contributo progettuale: i Doni del Re Solo è un sistema ludico digitale collaborativo, deduttivo, di risoluzione di mistero. La fase di validazione dell’efficacia, successiva al suo sviluppo, ha mostrato come esso sia uno strumento utile ai giocatori per migliorare qualitativamente il tempo passato insieme, organizzando momenti di gioco collettivo dove si lascia spazio agli altri per parlare, e dove tutti possono dare un concreto contributo alla riuscita della sessione grazie al proprio punto di vista. Il sistema ha reso possibile ai giocatori campione di costruire riflessioni strategiche per il bene del gruppo piuttosto che per il beneficio del singolo, trovando un momento di comunità e di rafforzamento di identità, benché da remoto.
Un punto di rinforzo : un approccio ludico di Design della Comunicazione per rafforzare i legami sociali
Papalia, Chiara
2020/2021
Abstract
In times of social distance, communities come together digitally, out of need to embrace the purely human tendency to bond around a story, to live together and immerse themselves in a collective mental space, despite being remote. This thesis examines the basics of Social Psychology and Game Studies from a Communication Design perspective. After examining the nature of groups in psychology, the thesis explores how play can help a group of friends restore and maintain their relationship during isolation or distance. Research in Game Studies shows that play is a valid communication tool for expressing, identifying and supplying a range of social, psychological and cultural needs. The can be seen as a game matrix, a system for teaching players mental patterns and processes in effective and rewarding ways: what the game must teach, however, is not (only) logical/mechanical in nature, but also and especially deep in meaning, with useful repercussions in society. The theoretical research led to a designed artifact: I Doni del Re Solo is a cooperative, deductive, digital play system for solving mystery. The effectiveness validation phase, subsequent to its development, has shown how this game is a useful tool for players to improve the quality of the time spent together, organizing moments of collective play where space is left for others to talk, and where everyone can provide their point of view for an effective contribution to the outcome of the game. The system made it possible for players to build strategic decisions for the good of the group rather than for the benefit of the individual, finding a moment of community and identity strengthening, despite being remote.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2021_4_Papalia.pdf
accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati
Descrizione: Testo della tesi
Dimensione
5.57 MB
Formato
Adobe PDF
|
5.57 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/187974