Homophily is influencing numerous aspects of human relationships and venture capitalists (VCs) are not an exception. Social bias influences evaluation and selection of entrepreneurial ventures but few studies have been conducted on how it influences VCs’ decision-making. The research questions investigated in this thesis aim to create awareness on the influence of social proximity, defined as shared ethnicity and shared gender, between business partners, namely VC firms and startup companies. Since the European VC ecosystem has been understudied compared to the U.S. counterpart, we focus our analysis on European- based startups funded by Independent VCs (IVCs). We collected information on 1,405 first IVC-backed investments in European-based startups between 2000 and 2018 and built counterfactual ties in order to estimate the effect of homophily on VC-startup matches. Consistent with the model’s predictions, we find that the probability of having a VC-startup business partnership is higher if the ethnicity of the startup CEO matches the ethnicity of the VC partners who led the funding round for their firm. The positive influence is stronger when considering European IVCs only. Conversely, our results do not provide evidence that shared gender increases the likelihood of a tie formation. Therefore, our findings suggest that in the European VC market VCs are more likely to select ventures led by coethnic executives for investment. This social bias has basis of both economic rationality and individual preferences. Our study contributes to the literature on European IVC investors and inform practitioners and policy makers on the role of ethnicity in venture capital investments in order to mitigate the existing industry inequalities and grow a healthy and sustainable VC ecosystem for the financing of innovative startups in Europe.

L'omofilia influenza numerosi aspetti delle relazioni umane e i venture capitalists (VCs) non fanno eccezione. I pregiudizi sociali influenzano la valutazione e la selezione delle iniziative imprenditoriali, ma pochi studi sono stati condotti su come questi influenzano il processo decisionale dei VCs. Le domande di ricerca indagate in questa tesi mirano a creare consapevolezza sull'influenza della vicinanza sociale, definita come etnia e genere condiviso, tra i partner commerciali, ovvero i fondi di venture capital e le startup. Dal momento che l'ecosistema VC europeo è stato poco studiato rispetto alla controparte statunitense, focalizziamo la nostra analisi sulle startup europee finanziate da VC indipendenti (IVCs). Abbiamo raccolto informazioni su 1.405 primi investimenti sostenuti da IVCs in startup europee tra il 2000 e il 2018 e abbiamo costruito legami controfattuali per stimare l'effetto dell'omofilia sulle corrispondenze VC-startup. Coerentemente con le previsioni del modello, troviamo che la probabilità di avere una partnership commerciale VC-startup è più alta se l'etnia del CEO della startup corrisponde all'etnia dei partner VC che hanno guidato il round di finanziamento per il loro fondo. L'influenza positiva è più forte quando si considerano solo gli IVCs europei. Al contrario, i risultati non forniscono prove che il genere condiviso aumenti la probabilità di formazione di un legame. Pertanto, i nostri risultati suggeriscono che nel mercato europeo del VC, i venture capitalists hanno maggiori probabilità di selezionare le imprese guidate da CEO socialmente affini per gli investimenti. Questo bias sociale ha basi sia di razionalità economica che di preferenze individuali. Il nostro studio contribuisce alla letteratura sugli investitori IVC europei e informa i professionisti e i policy maker sul ruolo dell'etnia negli investimenti di venture capital al fine di mitigare le disuguaglianze esistenti nel settore e far crescere un ecosistema VC sano e sostenibile per il finanziamento di startup innovative in Europa.

Impact of homophily on venture capitalists' decision making. Evidence from Europe

Sirbu, Calin;Tomba, Charlotte
2020/2021

Abstract

Homophily is influencing numerous aspects of human relationships and venture capitalists (VCs) are not an exception. Social bias influences evaluation and selection of entrepreneurial ventures but few studies have been conducted on how it influences VCs’ decision-making. The research questions investigated in this thesis aim to create awareness on the influence of social proximity, defined as shared ethnicity and shared gender, between business partners, namely VC firms and startup companies. Since the European VC ecosystem has been understudied compared to the U.S. counterpart, we focus our analysis on European- based startups funded by Independent VCs (IVCs). We collected information on 1,405 first IVC-backed investments in European-based startups between 2000 and 2018 and built counterfactual ties in order to estimate the effect of homophily on VC-startup matches. Consistent with the model’s predictions, we find that the probability of having a VC-startup business partnership is higher if the ethnicity of the startup CEO matches the ethnicity of the VC partners who led the funding round for their firm. The positive influence is stronger when considering European IVCs only. Conversely, our results do not provide evidence that shared gender increases the likelihood of a tie formation. Therefore, our findings suggest that in the European VC market VCs are more likely to select ventures led by coethnic executives for investment. This social bias has basis of both economic rationality and individual preferences. Our study contributes to the literature on European IVC investors and inform practitioners and policy makers on the role of ethnicity in venture capital investments in order to mitigate the existing industry inequalities and grow a healthy and sustainable VC ecosystem for the financing of innovative startups in Europe.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
28-apr-2022
2020/2021
L'omofilia influenza numerosi aspetti delle relazioni umane e i venture capitalists (VCs) non fanno eccezione. I pregiudizi sociali influenzano la valutazione e la selezione delle iniziative imprenditoriali, ma pochi studi sono stati condotti su come questi influenzano il processo decisionale dei VCs. Le domande di ricerca indagate in questa tesi mirano a creare consapevolezza sull'influenza della vicinanza sociale, definita come etnia e genere condiviso, tra i partner commerciali, ovvero i fondi di venture capital e le startup. Dal momento che l'ecosistema VC europeo è stato poco studiato rispetto alla controparte statunitense, focalizziamo la nostra analisi sulle startup europee finanziate da VC indipendenti (IVCs). Abbiamo raccolto informazioni su 1.405 primi investimenti sostenuti da IVCs in startup europee tra il 2000 e il 2018 e abbiamo costruito legami controfattuali per stimare l'effetto dell'omofilia sulle corrispondenze VC-startup. Coerentemente con le previsioni del modello, troviamo che la probabilità di avere una partnership commerciale VC-startup è più alta se l'etnia del CEO della startup corrisponde all'etnia dei partner VC che hanno guidato il round di finanziamento per il loro fondo. L'influenza positiva è più forte quando si considerano solo gli IVCs europei. Al contrario, i risultati non forniscono prove che il genere condiviso aumenti la probabilità di formazione di un legame. Pertanto, i nostri risultati suggeriscono che nel mercato europeo del VC, i venture capitalists hanno maggiori probabilità di selezionare le imprese guidate da CEO socialmente affini per gli investimenti. Questo bias sociale ha basi sia di razionalità economica che di preferenze individuali. Il nostro studio contribuisce alla letteratura sugli investitori IVC europei e informa i professionisti e i policy maker sul ruolo dell'etnia negli investimenti di venture capital al fine di mitigare le disuguaglianze esistenti nel settore e far crescere un ecosistema VC sano e sostenibile per il finanziamento di startup innovative in Europa.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/188212