The aim of the work is to analyze the main features and trends associated to freight transport sector, trying to identify threats and future opportunities development for railway mode. In particular, the work will start with an overview of the actual freight transport panorama, considering world macrotrend and issues associated to road transport. Then, European and Italian transport strategies aimed at developing a new sustainable, fast, economic, efficient and reliable TEN-T network system oriented to railway and combined transport modalities will be presented. This work will focus on the analysis of the Genoa node and on the expected traffic development scenarios generated by the entrance in operation of the new Vado Ligure gateway terminal. The traffic scenarios of Genoa and Vado Ligure are changing rapidly thanks to huge investments in new infrastructures such as Terzo Valico dei Giovi that will allow a more efficient connection between the node and the rich European market. The focus of the analysis will be to evaluate if the port of Savona Vado Ligure will be an active part of the international market considering the ability of its railway network to respond to the growing traffic demand generated by Vado gateway APM terminal. For these reasons, the capacity constraints of the actual lines that connect the port to the main railway freight lines toward Europe and the future performances of the complete infrastructure with Terzo Valico in operation will be analyzed. The goal is to understand issues and opportunities of Vado Ligure freight railway traffic in relation to the Rhine-alpine corridor. Finally, it will be evaluated the impacts and the effectiveness of the planned infrastructural interventions to adequate the railway network to the market needs.

Questo lavoro si prefigge l’obiettivo di analizzare l’evoluzione in atto in ambito trasporto merci, cercando di individuare i pattern e le prospettive future del traffico merci su rotaia. In particolare, dopo aver presentato una panoramica complessiva della spinta al trasporto sostenibile su ferro da parte dell’Unione Europea e dell’Italia in relazione ai corridoi TEN-T e agli obbiettivi di sostenibilità, inter-modalità e interoperabilità ferroviaria, il lavoro si concentrerà sull’analisi del nodo di Genova e sulle prospettive di sviluppo del nuovo terminal di Savona Vado Ligure. Gli scenari di traffico del nodo di Genova e Vado Ligure stanno cambiando e continueranno a farlo rapidamente grazie ad ingenti investimenti in nuove infrastrutture come quella del Terzo Valico dei Giovi che permetterà una connessione più efficiente tra il nodo e i grandi hub logistici europei. Il focus dell’analisi sarà studiare se il porto di Vado Ligure sarà in grado di inserirsi come parte attiva nel traffico merci internazionale considerando la capacità della propria rete ferroviaria di rispondere alla crescente domanda di traffico generata dal terminal APM Vado gateway. A tal fine, verranno analizzati i vincoli capacitivi delle attuali linee che collegano il porto alle principali linee ferroviarie merci verso l'Europa e saranno valutate le prestazioni future dell'intera infrastruttura con il Terzo Valico in esercizio. L'obiettivo è comprendere le problematiche e le opportunità del traffico ferroviario merci di Vado Ligure in relazione al corridoio Reno-Alpi. Saranno infine valutati gli impatti e l’efficacia degli interventi infrastrutturali programmati al fine di adeguare la rete ferroviaria alle esigenze del mercato.

Vado Ligure case study : analysis of the performance of the railway freight transport network

FASAN, CARLO
2021/2022

Abstract

The aim of the work is to analyze the main features and trends associated to freight transport sector, trying to identify threats and future opportunities development for railway mode. In particular, the work will start with an overview of the actual freight transport panorama, considering world macrotrend and issues associated to road transport. Then, European and Italian transport strategies aimed at developing a new sustainable, fast, economic, efficient and reliable TEN-T network system oriented to railway and combined transport modalities will be presented. This work will focus on the analysis of the Genoa node and on the expected traffic development scenarios generated by the entrance in operation of the new Vado Ligure gateway terminal. The traffic scenarios of Genoa and Vado Ligure are changing rapidly thanks to huge investments in new infrastructures such as Terzo Valico dei Giovi that will allow a more efficient connection between the node and the rich European market. The focus of the analysis will be to evaluate if the port of Savona Vado Ligure will be an active part of the international market considering the ability of its railway network to respond to the growing traffic demand generated by Vado gateway APM terminal. For these reasons, the capacity constraints of the actual lines that connect the port to the main railway freight lines toward Europe and the future performances of the complete infrastructure with Terzo Valico in operation will be analyzed. The goal is to understand issues and opportunities of Vado Ligure freight railway traffic in relation to the Rhine-alpine corridor. Finally, it will be evaluated the impacts and the effectiveness of the planned infrastructural interventions to adequate the railway network to the market needs.
MORASSO, MASSIMO
DE FABIIS, FRANCESCO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
28-apr-2022
2021/2022
Questo lavoro si prefigge l’obiettivo di analizzare l’evoluzione in atto in ambito trasporto merci, cercando di individuare i pattern e le prospettive future del traffico merci su rotaia. In particolare, dopo aver presentato una panoramica complessiva della spinta al trasporto sostenibile su ferro da parte dell’Unione Europea e dell’Italia in relazione ai corridoi TEN-T e agli obbiettivi di sostenibilità, inter-modalità e interoperabilità ferroviaria, il lavoro si concentrerà sull’analisi del nodo di Genova e sulle prospettive di sviluppo del nuovo terminal di Savona Vado Ligure. Gli scenari di traffico del nodo di Genova e Vado Ligure stanno cambiando e continueranno a farlo rapidamente grazie ad ingenti investimenti in nuove infrastrutture come quella del Terzo Valico dei Giovi che permetterà una connessione più efficiente tra il nodo e i grandi hub logistici europei. Il focus dell’analisi sarà studiare se il porto di Vado Ligure sarà in grado di inserirsi come parte attiva nel traffico merci internazionale considerando la capacità della propria rete ferroviaria di rispondere alla crescente domanda di traffico generata dal terminal APM Vado gateway. A tal fine, verranno analizzati i vincoli capacitivi delle attuali linee che collegano il porto alle principali linee ferroviarie merci verso l'Europa e saranno valutate le prestazioni future dell'intera infrastruttura con il Terzo Valico in esercizio. L'obiettivo è comprendere le problematiche e le opportunità del traffico ferroviario merci di Vado Ligure in relazione al corridoio Reno-Alpi. Saranno infine valutati gli impatti e l’efficacia degli interventi infrastrutturali programmati al fine di adeguare la rete ferroviaria alle esigenze del mercato.
File allegati
File Dimensione Formato  
Carlo_Fasan_Thesis.pdf

solo utenti autorizzati dal 08/04/2023

Descrizione: Tesi Laurea Magistrale
Dimensione 5.36 MB
Formato Adobe PDF
5.36 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri
Executive_Summary Carlo_Fasan Matr. 939504..pdf

solo utenti autorizzati dal 08/04/2023

Descrizione: Executive Summary
Dimensione 1.08 MB
Formato Adobe PDF
1.08 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/188226