In the hotel context, many rooms are not very spacious and the furniture is not very functional. The thesis therefore aims to design a furniture that can fit into this context and provide a solution to this problem. In the first part there’s the whole phase of research, firstly analyzing the hotel context with its rooms and then trying to understand how a staying should be. Selecting as a reference context a 3-4 star hotel, I looked for what the minimum conditions of classification of a hotel were. Among these there is the presence of some furniture: those examined are beds, wardrobes and desks. Afterwards, continuing the research phase, I selected and carried out a more detailed analysis of the desks and, secondly, of the users who use them, thanks also to a questionnaire. The desk almost turns out to be a piece of furniture that fills an empty space in the room. The goal I set myself was to enhance this furniture, giving also the possibility to a user or hotel management, to limit its space. The second part of the thesis consists of the definition of the brief, all the sketching, product definition and prototyping. From three initial sketches, after having selected one, I chose in turn three possible environments, to create three products with the same mechanism, but with different materials and shapes. Having made a final selection, I defined the final product. IT turns out to be an extendable console to create a desk space to work on. The last section is for the communication part, with set renderings and a cost analysis that allows me to position the product at a certain market level.
Nel contesto alberghiero, molte stanze risultano poco spaziose e con arredi poco funzionali. L’elaborato di tesi volge quindi a progettare un arredo che possa inserirsi in questo contesto e trovare una soluzione a questo problema. Nella prima parte avviene tutta la fase di ricerca, analizzando inizialmente il contesto alberghiero con le sue stanze e poi cercando di capire come debba essere un soggiorno. Selezionando come contesto di riferimento un hotel a 3-4 stelle, ho cercato quali fossero le condizioni minime di classificazione di un albergo. Tra queste vi è la presenza di alcuni arredi: quelli presi in esame sono i letti, i guardaroba e le scrivanie. Successivamente, continuando la fase di ricerca ho selezionato ed eseguito un’analisi più nel dettaglio delle scrivanie e in secondo luogo degli utenti che ne usufruiscono, grazie anche ad un questionario. La scrivania risulta quasi essere un arredo che vada a riempire uno spazio vuoto in camera. L’obiettivo che mi sono posto è stato quello di valorizzare questo arredo, dando anche la possibilità ad un utente o alla gestione alberghiera, di limitare il suo spazio. La seconda parte della tesi si compone della definizione del brief, tutta la parte di sketching, definizione del prodotto e prototipazione. Da tre sketch iniziali, dopo averne selezionato uno, ho scelto a sua volta tre possibili ambientazioni, per creare tre prodotti con lo stesso meccanismo, ma con materiali e forme diverse. Avendo fatto un’ultima selezione, ho definito il prodotto finale. IT risulta essere una console allungabile per creare uno spazio scrivania su cui poter lavorare. L’ultima sezione è destinata alla parte comunicativa, con rendering ambientati e un’analisi costi che mi permette di posizionare il prodotto ad un determinato livello di mercato.
Articolo d'arredo per una camera d'albergo con dimensioni ridotte
D'Agostino, Daniele
2020/2021
Abstract
In the hotel context, many rooms are not very spacious and the furniture is not very functional. The thesis therefore aims to design a furniture that can fit into this context and provide a solution to this problem. In the first part there’s the whole phase of research, firstly analyzing the hotel context with its rooms and then trying to understand how a staying should be. Selecting as a reference context a 3-4 star hotel, I looked for what the minimum conditions of classification of a hotel were. Among these there is the presence of some furniture: those examined are beds, wardrobes and desks. Afterwards, continuing the research phase, I selected and carried out a more detailed analysis of the desks and, secondly, of the users who use them, thanks also to a questionnaire. The desk almost turns out to be a piece of furniture that fills an empty space in the room. The goal I set myself was to enhance this furniture, giving also the possibility to a user or hotel management, to limit its space. The second part of the thesis consists of the definition of the brief, all the sketching, product definition and prototyping. From three initial sketches, after having selected one, I chose in turn three possible environments, to create three products with the same mechanism, but with different materials and shapes. Having made a final selection, I defined the final product. IT turns out to be an extendable console to create a desk space to work on. The last section is for the communication part, with set renderings and a cost analysis that allows me to position the product at a certain market level.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Tesi di laurea D D'Agostino - IT make room.pdf
non accessibile
Dimensione
6.61 MB
Formato
Adobe PDF
|
6.61 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Tesi D D'Agostino_Disegni tecnici.pdf
non accessibile
Descrizione: disegni tecnici
Dimensione
1.85 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.85 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/189038