In a "confused and turbid" historical time - to paraphrase Donna Haraway - like the one we find ourselves living in today, rethinking the practice of design has become more urgent than ever. This "time" has been given a name, that is Anthropocene, a name that has increasingly assumed a cultural relevance, often being misunderstood as a symbol of the "destructive power" of the human. The latter is a reflection of a contradictory way of "thinking about things" that makes the reality of the facts abstract and distant: paradoxically, in fact, attributing the causes of the environmental and social conditions in which we find ourselves to generic "human qualities", disclaims responsibility. Historically, the discipline of design has always played an important role, in the context of the formation and consolidation of cultural and social practices, both as the bearer of new systems of values ​​and beliefs and, above all, as a reflection of these systems (cf. Santamaria, Escobar-Tello, Ross 2016). As such, it could not fail to be considered in debates on the Anthropocene, and it did not. The human-centered design fits into this context, whose model, however - despite the promises of a more "human" approach, centered on human needs -, is still anchored to industrial culture, following contradictory paths. Faced with these contradictions, one wonders for whom design is creating "more human" objects. And what exactly is meant by "human". Above all, one wonders who and what is left behind in such processes. Such questions could be the key to abandoning the preconfigured models of these design methods and, as Haraway would say, to be more "in touch with the problem". A change is not possible if the cultural models on which it is based are not questioned. In this thesis, applying semiotics to the practice of design and accepting Salvatore Zingale's (2020) proposal to think of design as planning [progettualità], I propose to pay particular attention to the study of the cultural practices that lie behind design, as well as to the interpretation of the signs that certain cultural (design) objects communicate. In this sense, I will devote the first chapter to a semiotic reinterpretation of the Anthropocene, or to the identification of the cultural value with which this term is charged. I will then use some "semiotic tools" to deconstruct the human-centered model, framing it as unsuitable for a large-scale approach to the "problem" understood in a more systemic way. I will then take into consideration, in chapter 2, the philosophical-cultural current of Posthumanism. Fundamental, in this phase, will be the theories borrowed from this current, which, in my opinion, if applied to design, could lead to a way of designing more open to otherness and to the production of a "relational creativity". In this sense, in chapter 3, I will apply the main concepts of the posthumanist current to the practice of design, with the aim - also through some practical examples - of rethinking a relational design.

In un tempo storico "confuso e torbido" - parafrasando Donna Haraway - come quello che ci ritroviamo a vivere oggi, ripensare alla pratica della progettazione è diventato più che mai urgente. A questo tempo è stato dato un nome, Antropocene, un nome che ha sempre più assunto una rilevanza culturale, venendo spesso inteso come simbolo del "potere distruttivo" dell'umano. Un riflesso, quest'ultimo, di un modo contraddittorio di "pensare alle cose" che rende astratta e lontana la realtà dei fatti: paradossalmente, infatti, attribuire le cause delle condizioni ambientali e sociali in cui ci troviamo a delle generiche "qualità umane", deresponsabilizza. La disciplina del design, storicamente, ha sempre rivestito un ruolo importante, nell'ambito della formazione e nel consolidamento delle pratiche culturali e sociali, sia come portatrice di nuovi sistemi di valori e credenze sia, soprattutto, come riflesso di tali sistemi (cfr. Santamaria, Escobar-Tello, Ross 2016). Come tale, non poteva non essere considerato nei dibattiti sull'Antropocene, e così non è stato. In questo contesto si inserisce lo human-centered design, il cui modello, però, nonostante le promesse di un approccio più "umano" e incentrato sui bisogni umani, rimane sotto molti punti di vista ancorato a una cultura industriale, percorrendo strade contraddittorie. Di fronte a queste contraddittorità viene da chiedersi per chi il design stia creando oggetti più umani. E cosa si intenda, appunto, per "umani". Soprattutto, viene da chiedersi chi e cosa si lasci escluso in tali processi. Tali domande potrebbero essere la chiave per abbandonare i modelli preconfigurati di questi metodi progettuali e, come direbbe Haraway, per stare più "a contatto con il problema". Un cambiamento non è possibile se non si mettono in discussione i modelli culturali su cui ci si fonda. In questa tesi, applicando la semiotica alla pratica della progettazione e accogliendo la proposta di Salvatore Zingale (2020) di pensare al design come progettualità, mi propongo di porre un’attenzione particolare allo studio delle pratiche culturali che si celano dietro alla progettazione, oltre che all’interpretazione dei segni che determinati oggetti culturali (di design) comunicano. In questo senso dedicherò il primo capitolo a una rilettura semiotica dell'Antropocene, ovvero all'individuazione della valenza culturale di cui questo termine è carico. Mi servirò poi di alcuni “strumenti semiotici” per decostruire il modello human-centered, inquadrandolo come inadatto ad approcciarsi in larga scala al “problema” inteso in modo più sistemico. Prenderò poi in analisi, nel capitolo 2, la corrente filosofico-culturale del Postumanesimo. Fondamentali, in questa fase, saranno le teorie prese in prestito da questa corrente, che, in mia opinione, se applicate al design potrebbero portare a un modo di progettare più aperto all'alterità e alla produzione di una "creatività relazionale". In questo senso, nel capitolo 3, applicherò i concetti principali della corrente postumanista alla pratica della progettazione, con l’obiettivo – anche attraverso alcuni esempi pratici – di ripensare a un design relazionale.

Postumanesimo e design relazionale. Progettare oltre l'Antropocene

Zambelli, Benedetta
2020/2021

Abstract

In a "confused and turbid" historical time - to paraphrase Donna Haraway - like the one we find ourselves living in today, rethinking the practice of design has become more urgent than ever. This "time" has been given a name, that is Anthropocene, a name that has increasingly assumed a cultural relevance, often being misunderstood as a symbol of the "destructive power" of the human. The latter is a reflection of a contradictory way of "thinking about things" that makes the reality of the facts abstract and distant: paradoxically, in fact, attributing the causes of the environmental and social conditions in which we find ourselves to generic "human qualities", disclaims responsibility. Historically, the discipline of design has always played an important role, in the context of the formation and consolidation of cultural and social practices, both as the bearer of new systems of values ​​and beliefs and, above all, as a reflection of these systems (cf. Santamaria, Escobar-Tello, Ross 2016). As such, it could not fail to be considered in debates on the Anthropocene, and it did not. The human-centered design fits into this context, whose model, however - despite the promises of a more "human" approach, centered on human needs -, is still anchored to industrial culture, following contradictory paths. Faced with these contradictions, one wonders for whom design is creating "more human" objects. And what exactly is meant by "human". Above all, one wonders who and what is left behind in such processes. Such questions could be the key to abandoning the preconfigured models of these design methods and, as Haraway would say, to be more "in touch with the problem". A change is not possible if the cultural models on which it is based are not questioned. In this thesis, applying semiotics to the practice of design and accepting Salvatore Zingale's (2020) proposal to think of design as planning [progettualità], I propose to pay particular attention to the study of the cultural practices that lie behind design, as well as to the interpretation of the signs that certain cultural (design) objects communicate. In this sense, I will devote the first chapter to a semiotic reinterpretation of the Anthropocene, or to the identification of the cultural value with which this term is charged. I will then use some "semiotic tools" to deconstruct the human-centered model, framing it as unsuitable for a large-scale approach to the "problem" understood in a more systemic way. I will then take into consideration, in chapter 2, the philosophical-cultural current of Posthumanism. Fundamental, in this phase, will be the theories borrowed from this current, which, in my opinion, if applied to design, could lead to a way of designing more open to otherness and to the production of a "relational creativity". In this sense, in chapter 3, I will apply the main concepts of the posthumanist current to the practice of design, with the aim - also through some practical examples - of rethinking a relational design.
ARC III - Scuola del Design
7-giu-2022
2020/2021
In un tempo storico "confuso e torbido" - parafrasando Donna Haraway - come quello che ci ritroviamo a vivere oggi, ripensare alla pratica della progettazione è diventato più che mai urgente. A questo tempo è stato dato un nome, Antropocene, un nome che ha sempre più assunto una rilevanza culturale, venendo spesso inteso come simbolo del "potere distruttivo" dell'umano. Un riflesso, quest'ultimo, di un modo contraddittorio di "pensare alle cose" che rende astratta e lontana la realtà dei fatti: paradossalmente, infatti, attribuire le cause delle condizioni ambientali e sociali in cui ci troviamo a delle generiche "qualità umane", deresponsabilizza. La disciplina del design, storicamente, ha sempre rivestito un ruolo importante, nell'ambito della formazione e nel consolidamento delle pratiche culturali e sociali, sia come portatrice di nuovi sistemi di valori e credenze sia, soprattutto, come riflesso di tali sistemi (cfr. Santamaria, Escobar-Tello, Ross 2016). Come tale, non poteva non essere considerato nei dibattiti sull'Antropocene, e così non è stato. In questo contesto si inserisce lo human-centered design, il cui modello, però, nonostante le promesse di un approccio più "umano" e incentrato sui bisogni umani, rimane sotto molti punti di vista ancorato a una cultura industriale, percorrendo strade contraddittorie. Di fronte a queste contraddittorità viene da chiedersi per chi il design stia creando oggetti più umani. E cosa si intenda, appunto, per "umani". Soprattutto, viene da chiedersi chi e cosa si lasci escluso in tali processi. Tali domande potrebbero essere la chiave per abbandonare i modelli preconfigurati di questi metodi progettuali e, come direbbe Haraway, per stare più "a contatto con il problema". Un cambiamento non è possibile se non si mettono in discussione i modelli culturali su cui ci si fonda. In questa tesi, applicando la semiotica alla pratica della progettazione e accogliendo la proposta di Salvatore Zingale (2020) di pensare al design come progettualità, mi propongo di porre un’attenzione particolare allo studio delle pratiche culturali che si celano dietro alla progettazione, oltre che all’interpretazione dei segni che determinati oggetti culturali (di design) comunicano. In questo senso dedicherò il primo capitolo a una rilettura semiotica dell'Antropocene, ovvero all'individuazione della valenza culturale di cui questo termine è carico. Mi servirò poi di alcuni “strumenti semiotici” per decostruire il modello human-centered, inquadrandolo come inadatto ad approcciarsi in larga scala al “problema” inteso in modo più sistemico. Prenderò poi in analisi, nel capitolo 2, la corrente filosofico-culturale del Postumanesimo. Fondamentali, in questa fase, saranno le teorie prese in prestito da questa corrente, che, in mia opinione, se applicate al design potrebbero portare a un modo di progettare più aperto all'alterità e alla produzione di una "creatività relazionale". In questo senso, nel capitolo 3, applicherò i concetti principali della corrente postumanista alla pratica della progettazione, con l’obiettivo – anche attraverso alcuni esempi pratici – di ripensare a un design relazionale.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/189068