The outbreak of the Covid-19 pandemic has provoked serious economic consequences for the music industry. The most affected market was that of the live industry, as the restrictions introduced forced concerts and live events to stop. These problems are linked to the already ongoing consequences of the digitization introduced in the music market. Since music is an industry of passion and as such is fueled by the relationship between listener and artist, the growth of music consumption through streaming platforms has led to the rise of the value gap, a disparity between the perceived value of music and the actual value, making the music market is a poorly profitable market for artists. The approach to musical enjoyment has shifted towards the enjoyment of live experiences - influenced by the greater ease of access, discovery and consumption on streaming platforms for listeners - where listeners feel more involved with the artist and artists have the possibility of earning through direct revenues. The purpose of this thesis is to investigate how musical enjoyment will change following the outbreak of the pandemic and the stop to live events, in order to identify new design scenarios that respond to the consequences caused both in economic and experiential terms. After an in-depth study on the consequences related to the outbreak of the pandemic on the live industry, the thesis develops in analyzing the alternatives of live events proposed. In particular, the phenomenon of livestreaming offers a useful tool for artists to connect with fans, however representing a temporary solution to the absence of live concerts. In order to understand how to best use the opportunity provided by the livestream, an ethnographic research was conducted involving concert participants, investigating their experiences with live events and livestreams. In fact, the act of participating in a concert goes beyond the listening experience itself, but includes a series of intrinsic values ​​linked to intangible elements that can only be experienced physically. Through the conceptualization of their experiences, both positive and negative, a series of intangible elements functional to the design of a hybrid experience have been identified. Based on this scenario, EnLive is designed, a product-service that responds to the needs of the participants in the various phases of participation in the hybrid event, whether remotely or in person.

Lo scoppio della pandemia di Covid-19 ha provocato gravi conseguenze economiche all’industria musicale. Il mercato più colpito è stato quello dell’industria live, poiché le restrizioni introdotte hanno obbligato allo stop di concerti ed eventi dal vivo. Questi problemi si legano alle conseguenze già in atto della digitalizzazione introdotta nel mercato musicale. Poiché quella musicale è un’industria di passione e come tale è alimentata dalla relazione tra ascoltatore e artista, la crescita del consumo musicale tramite piattaforme streaming ha portato alla nascita del value gap, disparità tra il valore percepito della musica e il valore effettivo, rendendo quello musicale un mercato poco remunerativo per gli artisti. L’approccio alla fruizione musicale si è spostato verso la fruizione di esperienze dal vivo - influenzato dalla maggiore facilità di accesso, scoperta e consumo sulle piattaforme livestream per gli ascoltatori - dove gli ascoltatori si sentono più coinvolti con l’artista e gli artisti hanno la possibilità di guadagnare tramite ricavi diretti. Lo scopo di questa tesi è quello di indagare come cambierà la fruizione musicale a seguito dello scoppio della pandemia e dello stop agli eventi dal vivo, per identificare nuovi scenari progettuali che rispondano alle conseguenze provocate sia in termini economici che in termini esperienziali. Dopo un approfondimento sulle conseguenze legate allo scoppio della pandemia sull’industria live, la tesi si sviluppa nell’analizzare le alternative di eventi live proposte. In particolare, il fenomeno del livestreaming propone uno strumento utile per gli artisti per connettersi con i fan, rappresentando però una soluzione temporanea al’assenza dei concerti dal vivo. Per poter capire come utilizzare al meglio l’opportunità fornita dal livestream, è stata condotta una ricerca etnografica coinvolgendo i partecipanti ai concerti, indagando le loro esperienze nei confronti di eventi live e livestream. L’atto di partecipare ad un concerto infatti va oltre l’esperienza di ascolto stessa, ma comprende una serie di valori intrinseci legati ad elementi intangibili di cui è possibile fare esperienza solo fisicamente. Attraverso la concettualizzazione delle loro esperienze sia positive che negative, si sono individuati una serie di elementi intangibili funzionali alla progettazione di un’esperienza ibrida. Sulla base di questo scenario viene progettato EnLive, un prodotto-servizio che risponde ai bisogni dei partecipanti nelle diverse fasi di partecipazione all’evento ibrido, che sia da remoto o in presenza.

EnLive. A smart system for hybrid events in the post pandemic live music sector

Rapetti, Arianna
2020/2021

Abstract

The outbreak of the Covid-19 pandemic has provoked serious economic consequences for the music industry. The most affected market was that of the live industry, as the restrictions introduced forced concerts and live events to stop. These problems are linked to the already ongoing consequences of the digitization introduced in the music market. Since music is an industry of passion and as such is fueled by the relationship between listener and artist, the growth of music consumption through streaming platforms has led to the rise of the value gap, a disparity between the perceived value of music and the actual value, making the music market is a poorly profitable market for artists. The approach to musical enjoyment has shifted towards the enjoyment of live experiences - influenced by the greater ease of access, discovery and consumption on streaming platforms for listeners - where listeners feel more involved with the artist and artists have the possibility of earning through direct revenues. The purpose of this thesis is to investigate how musical enjoyment will change following the outbreak of the pandemic and the stop to live events, in order to identify new design scenarios that respond to the consequences caused both in economic and experiential terms. After an in-depth study on the consequences related to the outbreak of the pandemic on the live industry, the thesis develops in analyzing the alternatives of live events proposed. In particular, the phenomenon of livestreaming offers a useful tool for artists to connect with fans, however representing a temporary solution to the absence of live concerts. In order to understand how to best use the opportunity provided by the livestream, an ethnographic research was conducted involving concert participants, investigating their experiences with live events and livestreams. In fact, the act of participating in a concert goes beyond the listening experience itself, but includes a series of intrinsic values ​​linked to intangible elements that can only be experienced physically. Through the conceptualization of their experiences, both positive and negative, a series of intangible elements functional to the design of a hybrid experience have been identified. Based on this scenario, EnLive is designed, a product-service that responds to the needs of the participants in the various phases of participation in the hybrid event, whether remotely or in person.
ARC III - Scuola del Design
7-giu-2022
2020/2021
Lo scoppio della pandemia di Covid-19 ha provocato gravi conseguenze economiche all’industria musicale. Il mercato più colpito è stato quello dell’industria live, poiché le restrizioni introdotte hanno obbligato allo stop di concerti ed eventi dal vivo. Questi problemi si legano alle conseguenze già in atto della digitalizzazione introdotta nel mercato musicale. Poiché quella musicale è un’industria di passione e come tale è alimentata dalla relazione tra ascoltatore e artista, la crescita del consumo musicale tramite piattaforme streaming ha portato alla nascita del value gap, disparità tra il valore percepito della musica e il valore effettivo, rendendo quello musicale un mercato poco remunerativo per gli artisti. L’approccio alla fruizione musicale si è spostato verso la fruizione di esperienze dal vivo - influenzato dalla maggiore facilità di accesso, scoperta e consumo sulle piattaforme livestream per gli ascoltatori - dove gli ascoltatori si sentono più coinvolti con l’artista e gli artisti hanno la possibilità di guadagnare tramite ricavi diretti. Lo scopo di questa tesi è quello di indagare come cambierà la fruizione musicale a seguito dello scoppio della pandemia e dello stop agli eventi dal vivo, per identificare nuovi scenari progettuali che rispondano alle conseguenze provocate sia in termini economici che in termini esperienziali. Dopo un approfondimento sulle conseguenze legate allo scoppio della pandemia sull’industria live, la tesi si sviluppa nell’analizzare le alternative di eventi live proposte. In particolare, il fenomeno del livestreaming propone uno strumento utile per gli artisti per connettersi con i fan, rappresentando però una soluzione temporanea al’assenza dei concerti dal vivo. Per poter capire come utilizzare al meglio l’opportunità fornita dal livestream, è stata condotta una ricerca etnografica coinvolgendo i partecipanti ai concerti, indagando le loro esperienze nei confronti di eventi live e livestream. L’atto di partecipare ad un concerto infatti va oltre l’esperienza di ascolto stessa, ma comprende una serie di valori intrinseci legati ad elementi intangibili di cui è possibile fare esperienza solo fisicamente. Attraverso la concettualizzazione delle loro esperienze sia positive che negative, si sono individuati una serie di elementi intangibili funzionali alla progettazione di un’esperienza ibrida. Sulla base di questo scenario viene progettato EnLive, un prodotto-servizio che risponde ai bisogni dei partecipanti nelle diverse fasi di partecipazione all’evento ibrido, che sia da remoto o in presenza.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/189073