Nowadays the tourism panorama has become more and more complex than in the past decades. For years problems related to its unsustainability have taken a long road to deal with. With the spread of Covid-19 - together with new phenomena that emerged - conditions led to the need for a more aware and sustainable (according to various aspects related to sustainability) attitudes, and alongside new needs and meanings increased exponentially influenced by the severe form of the pandemic, accentuating the complexity of the industry. The research explores the evolutions of the tourism system, including new paradigms that emerged after Covid-19, to better understand a complex ecosystem where a lot of different actors interact at different levels, conducting big changes according to new trends, technologies, and meanings but also problems related to its unsustainability. So, new reactions from that standard, introducing and directing the world of tourism towards a sustainable lens perspective. This thesis project aims to offer a Strategic Design perspective on the theme, underlining the importance of the problem definition in the tourism context. Instead of answering with a direct solution, it has the objective to go through an in-depth analysis phase before reaching the identification of the problem. The objective is to investigate the most aligned problems to be answered thanks to a change of paradigm: not a creation of a new offer, instead of the use of the existing territorial offer. This direction will be proposed as the development of relations among local key stakeholders which are representing territorial resources. The final output wants to help territorial entities which are in charge of tourism development to define a project brief thanks to application examples. The aim is to outline this perspective for development through collaboration with specific territories, in a local and contextualised perspective. The final output expected is a guideline to be used as a specific tool that helps to define the exact area in which to develop innovation. The strategy of the intervention of local actors and creatives goes through some defined steps which use tools and methodologies from the design field, such as stakeholders' interventions intake. Thanks to these resources and analysed data gathered locally, it is possible to arrive to define a problem tackled with a strategic design approach that is considering holistically the system and specific requests, and at the same time relates to universal problems. The result of the research wants to offer methodologies and tools applicable to create a mindset and practical activities to guide an innovation project in the field of sustainable tourism.

Oggigiorno il panorama turistico ha raggiunto livelli di complessità esponenzialmente maggiori rispetto ai decenni passati. Per anni i problemi legati alla non sostenibilità del settore sono stati evidenziati ma mai trattati in modo effettivo. Con la diffusione del virus Covid-19 - insieme ai nuovi fenomeni - è emersa la necessità di atteggiamenti più consapevoli e sostenibili (secondo vari aspetti legati alla sostenibilità), e parallelamente nuovi bisogni e significati sono stati influenzati dalla grave forma di pandemia. La ricerca esplora le evoluzioni del sistema turistico, inclusi i nuovi paradigmi emersi dopo il virus Covid-19, per comprendere meglio un ecosistema complesso in cui molti attori diversi interagiscono a livelli diversi, conducendo grandi cambiamenti in base a nuove tendenze, tecnologie e significati ma anche problemi legati alla sua insostenibilità. Quindi, nuove reazioni a partire da quello standard, introducendo e indirizzando il mondo del turismo verso una prospettiva sostenibile. Questo progetto di tesi si propone di offrire una prospettiva di design strategico sul tema, sottolineando l’importanza della fase di definizione del problema nel contesto turistico, tramite un’analisi approfondita che precede la rielaborazione del problema. L’obiettivo è di indagare circa i problemi più allineati a cui rispondere, grazie a un cambio di paradigma: non la creazione di una nuova offerta basata sulle problematiche ma una prospettiva di fruizione dell’offerta territoriale esistente. Questa direzione sarà proposta attraverso lo sviluppo e creazione di relazioni tra i principali attori locali che rappresentano le risorse territoriali. L’output finale vuole aiutare gli enti territoriali preposti allo sviluppo turistico a definire un brief di progetto grazie ad esempi applicativi. L’obiettivo è delineare questa prospettiva di sviluppo attraverso la collaborazione con territori specifici, in una prospettiva locale e contestualizzata. L’output finale atteso è una linea guida da utilizzare come strumento specifico che aiuta a definire la direzione verso cui sviluppare l’innovazione. La strategia di intervento è rappresentata da step predefiniti che utilizzano strumenti e metodologie dell’ambito del design, tramite co-progettazione con gli stakeholder individuati. Grazie a queste risorse e ai dati analizzati raccolti localmente, è possibile arrivare a definire un problema affrontato con un approccio di design strategico, che considera olisticamente il sistema e le richieste specifiche, e allo stesso tempo si relaziona con problemi universali. Il risultato della ricerca vuole offrire metodologie e strumenti applicabili per creare una mentalità e attività pratiche volte a guidare un progetto di innovazione nel campo del turismo sostenibile.

Problem framing in the tourism sector towards sustainability. A strategic design approach to define "sustainable tourism" in the local context

Orizio, Alessia
2020/2021

Abstract

Nowadays the tourism panorama has become more and more complex than in the past decades. For years problems related to its unsustainability have taken a long road to deal with. With the spread of Covid-19 - together with new phenomena that emerged - conditions led to the need for a more aware and sustainable (according to various aspects related to sustainability) attitudes, and alongside new needs and meanings increased exponentially influenced by the severe form of the pandemic, accentuating the complexity of the industry. The research explores the evolutions of the tourism system, including new paradigms that emerged after Covid-19, to better understand a complex ecosystem where a lot of different actors interact at different levels, conducting big changes according to new trends, technologies, and meanings but also problems related to its unsustainability. So, new reactions from that standard, introducing and directing the world of tourism towards a sustainable lens perspective. This thesis project aims to offer a Strategic Design perspective on the theme, underlining the importance of the problem definition in the tourism context. Instead of answering with a direct solution, it has the objective to go through an in-depth analysis phase before reaching the identification of the problem. The objective is to investigate the most aligned problems to be answered thanks to a change of paradigm: not a creation of a new offer, instead of the use of the existing territorial offer. This direction will be proposed as the development of relations among local key stakeholders which are representing territorial resources. The final output wants to help territorial entities which are in charge of tourism development to define a project brief thanks to application examples. The aim is to outline this perspective for development through collaboration with specific territories, in a local and contextualised perspective. The final output expected is a guideline to be used as a specific tool that helps to define the exact area in which to develop innovation. The strategy of the intervention of local actors and creatives goes through some defined steps which use tools and methodologies from the design field, such as stakeholders' interventions intake. Thanks to these resources and analysed data gathered locally, it is possible to arrive to define a problem tackled with a strategic design approach that is considering holistically the system and specific requests, and at the same time relates to universal problems. The result of the research wants to offer methodologies and tools applicable to create a mindset and practical activities to guide an innovation project in the field of sustainable tourism.
PEI, XUE
SEDINI, CARLA
ARC III - Scuola del Design
7-giu-2022
2020/2021
Oggigiorno il panorama turistico ha raggiunto livelli di complessità esponenzialmente maggiori rispetto ai decenni passati. Per anni i problemi legati alla non sostenibilità del settore sono stati evidenziati ma mai trattati in modo effettivo. Con la diffusione del virus Covid-19 - insieme ai nuovi fenomeni - è emersa la necessità di atteggiamenti più consapevoli e sostenibili (secondo vari aspetti legati alla sostenibilità), e parallelamente nuovi bisogni e significati sono stati influenzati dalla grave forma di pandemia. La ricerca esplora le evoluzioni del sistema turistico, inclusi i nuovi paradigmi emersi dopo il virus Covid-19, per comprendere meglio un ecosistema complesso in cui molti attori diversi interagiscono a livelli diversi, conducendo grandi cambiamenti in base a nuove tendenze, tecnologie e significati ma anche problemi legati alla sua insostenibilità. Quindi, nuove reazioni a partire da quello standard, introducendo e indirizzando il mondo del turismo verso una prospettiva sostenibile. Questo progetto di tesi si propone di offrire una prospettiva di design strategico sul tema, sottolineando l’importanza della fase di definizione del problema nel contesto turistico, tramite un’analisi approfondita che precede la rielaborazione del problema. L’obiettivo è di indagare circa i problemi più allineati a cui rispondere, grazie a un cambio di paradigma: non la creazione di una nuova offerta basata sulle problematiche ma una prospettiva di fruizione dell’offerta territoriale esistente. Questa direzione sarà proposta attraverso lo sviluppo e creazione di relazioni tra i principali attori locali che rappresentano le risorse territoriali. L’output finale vuole aiutare gli enti territoriali preposti allo sviluppo turistico a definire un brief di progetto grazie ad esempi applicativi. L’obiettivo è delineare questa prospettiva di sviluppo attraverso la collaborazione con territori specifici, in una prospettiva locale e contestualizzata. L’output finale atteso è una linea guida da utilizzare come strumento specifico che aiuta a definire la direzione verso cui sviluppare l’innovazione. La strategia di intervento è rappresentata da step predefiniti che utilizzano strumenti e metodologie dell’ambito del design, tramite co-progettazione con gli stakeholder individuati. Grazie a queste risorse e ai dati analizzati raccolti localmente, è possibile arrivare a definire un problema affrontato con un approccio di design strategico, che considera olisticamente il sistema e le richieste specifiche, e allo stesso tempo si relaziona con problemi universali. Il risultato della ricerca vuole offrire metodologie e strumenti applicabili per creare una mentalità e attività pratiche volte a guidare un progetto di innovazione nel campo del turismo sostenibile.
File allegati
File Dimensione Formato  
Tesi di laurea Magistrale_Orizio Alessia.pdf

solo utenti autorizzati dal 19/05/2023

Dimensione 18.22 MB
Formato Adobe PDF
18.22 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/189122