To see the textile product as a living being: that is born, lives and dies. That carries on its own history and the history of those that existed before them. To understand the culture and heritage related to textiles, and the interrelationship between them and fashion. To see fashion as a conveyour of change, and textiles as their essential part under the light of sustainability, gender equality and animal-welfare discussions. To support that through deep understanding of craftsmanship skills it is possible to interfere with ancient techniques to generate new results. To see sustainability as a three-pillar concept: social, economical and environmental. To imagine a future to fashion products based on going back to nature and resignifying each phase of a textile lifecycle in a manner that adds value to the final product. To transcend the physicality of textile and fashion goods and see them not just as products, but signifiers. To envision a new flow to the creation process that considers the existing strategies towards a fairer fashion production, their virtues and flaws. (I)Material is an ethical sourcing service network that connects makers from vulnerable areas of the world to designers and brands truly interested in working towards the construction of an honorable fashion system.

Vedere il prodotto tessile come un essere vivente: che nasce, vive e muore. Che porta avanti la propria storia e la storia di coloro che sono esistiti prima di loro. Comprendere la cultura e il patrimonio legati ai tessuti e l'interrelazione tra questi e la moda. Vedere la moda come un veicolo di cambiamento e i tessuti come la loro parte essenziale alla luce della sostenibilità, dell'uguaglianza di genere e delle discussioni sul benessere degli animali. A supporto del fatto che attraverso una profonda comprensione delle abilità artigiane è possibile interferire con le tecniche antiche per generare nuovi risultati. Vedere la sostenibilità come un concetto a tre pilastri: sociale, economico e ambientale. Immaginare un futuro per i prodotti di moda basato sul ritorno alla natura e sulla ridefinizione di ogni fase del ciclo di vita del tessuto in modo da aggiungere valore al prodotto finale. Trascendere la fisicità dei prodotti tessili e della moda e vederli non solo come prodotti, ma come significanti. Immaginare un nuovo flusso nel processo di creazione che consideri le strategie esistenti verso una produzione di moda più equa, i loro pregi e difetti. (I)Material è una rete di servizi di approvvigionamento etico che collega i produttori di aree vulnerabili del mondo a designer e marchi veramente interessati a lavorare per la costruzione di un sistema moda onorevole.

Textiles as living beings : from physical goods to immaterial products

Vercosa Tramontina, Thais
2021/2022

Abstract

To see the textile product as a living being: that is born, lives and dies. That carries on its own history and the history of those that existed before them. To understand the culture and heritage related to textiles, and the interrelationship between them and fashion. To see fashion as a conveyour of change, and textiles as their essential part under the light of sustainability, gender equality and animal-welfare discussions. To support that through deep understanding of craftsmanship skills it is possible to interfere with ancient techniques to generate new results. To see sustainability as a three-pillar concept: social, economical and environmental. To imagine a future to fashion products based on going back to nature and resignifying each phase of a textile lifecycle in a manner that adds value to the final product. To transcend the physicality of textile and fashion goods and see them not just as products, but signifiers. To envision a new flow to the creation process that considers the existing strategies towards a fairer fashion production, their virtues and flaws. (I)Material is an ethical sourcing service network that connects makers from vulnerable areas of the world to designers and brands truly interested in working towards the construction of an honorable fashion system.
ARC III - Scuola del Design
22-lug-2022
2021/2022
Vedere il prodotto tessile come un essere vivente: che nasce, vive e muore. Che porta avanti la propria storia e la storia di coloro che sono esistiti prima di loro. Comprendere la cultura e il patrimonio legati ai tessuti e l'interrelazione tra questi e la moda. Vedere la moda come un veicolo di cambiamento e i tessuti come la loro parte essenziale alla luce della sostenibilità, dell'uguaglianza di genere e delle discussioni sul benessere degli animali. A supporto del fatto che attraverso una profonda comprensione delle abilità artigiane è possibile interferire con le tecniche antiche per generare nuovi risultati. Vedere la sostenibilità come un concetto a tre pilastri: sociale, economico e ambientale. Immaginare un futuro per i prodotti di moda basato sul ritorno alla natura e sulla ridefinizione di ogni fase del ciclo di vita del tessuto in modo da aggiungere valore al prodotto finale. Trascendere la fisicità dei prodotti tessili e della moda e vederli non solo come prodotti, ma come significanti. Immaginare un nuovo flusso nel processo di creazione che consideri le strategie esistenti verso una produzione di moda più equa, i loro pregi e difetti. (I)Material è una rete di servizi di approvvigionamento etico che collega i produttori di aree vulnerabili del mondo a designer e marchi veramente interessati a lavorare per la costruzione di un sistema moda onorevole.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/189646