The fashion industry is characterised by oppression cast by the elements like fast consumption and high disposability factor, where clothing have become nothing but mere consumables rather than sustaining a lifetime. This is a huge concern and a prevailing danger to our planet. Clothing is massively over produced and under utilised, which is the main antagonist of the future of our fashion industry. Fashion industry is subjected to radical changes for its creativity and innovativity. We’re not new to the concept of sustainability as we live in the era of constant technological and societal advancements which has significant impact on all sectors. These technological and material innovations can reshape the future with conscious footprint and broaden its horizons. Using materials that are scientifically proven to have exclusive properties incorporated in textile fibres to form the future fabrics that stand the test of time exemplifies the sustainability approach and can positively influence the consumer behaviour towards conscious consumption. Undoubtedly the material revolution is bringing fundamental change to the raw materials and how it could be made purposeful. Therefore here we focus on bringing the innovation in the raw materials or fabrics that can be an sustainable alternative to the existing textiles and encourage slow fashion to which the modern consumers are thriving for and create clothing that could last longer. To educate and encourage consumers towards sustainable practices is not a simple task but it is not impossible to achieve. With great power comes great responsibility, and us designers have the responsibility to reshape our approach towards our environment and its resources in a better way.

L'industria della moda è caratterizzata dall'oppressione generata da elementi come il consumo veloce e l'alto fattore di disponibilità, in cui l'abbigliamento è diventato nient'altro che semplici materiali di consumo piuttosto che sostentarsi per tutta la vita. Questa è una grande preoccupazione e un pericolo prevalente per il nostro pianeta. L'abbigliamento è massicciamente sovraprodotto e sottoutilizzato, il che è il principale antagonista del futuro della nostra industria della moda. L'industria della moda è soggetta a cambiamenti radicali per la sua creatività e innovazione. Non siamo nuovi al concetto di sostenibilità poiché viviamo nell'era dei continui progressi tecnologici e sociali che hanno un impatto significativo su tutti i settori. Queste innovazioni tecnologiche e materiali possono rimodellare il futuro con un'impronta consapevole e ampliarne gli orizzonti. L'utilizzo di materiali che hanno dimostrato scientificamente di possedere proprietà esclusive incorporate nelle fibre tessili per formare i futuri tessuti che resistono alla prova del tempo esemplifica l'approccio della sostenibilità e può influenzare positivamente il comportamento del consumatore verso un consumo consapevole. Indubbiamente la rivoluzione materiale sta apportando un cambiamento fondamentale alle materie prime e al modo in cui potrebbero essere rese mirate. Pertanto qui ci concentriamo sul portare l'innovazione nelle materie prime o nei tessuti che possono essere un'alternativa sostenibile ai tessuti esistenti e incoraggiare la moda lenta a cui i consumatori moderni stanno prosperando e creare abiti che potrebbero durare più a lungo. Educare e incoraggiare i consumatori verso pratiche sostenibili non è un compito semplice ma non impossibile da realizzare. Da un grande potere derivano grandi responsabilità e noi designer abbiamo la responsabilità di rimodellare il nostro approccio verso il nostro ambiente e le sue risorse in un modo migliore.

Innovative materials in slow fashion and sustainability correlation

Prem Joshua, Sneha Jennifer
2021/2022

Abstract

The fashion industry is characterised by oppression cast by the elements like fast consumption and high disposability factor, where clothing have become nothing but mere consumables rather than sustaining a lifetime. This is a huge concern and a prevailing danger to our planet. Clothing is massively over produced and under utilised, which is the main antagonist of the future of our fashion industry. Fashion industry is subjected to radical changes for its creativity and innovativity. We’re not new to the concept of sustainability as we live in the era of constant technological and societal advancements which has significant impact on all sectors. These technological and material innovations can reshape the future with conscious footprint and broaden its horizons. Using materials that are scientifically proven to have exclusive properties incorporated in textile fibres to form the future fabrics that stand the test of time exemplifies the sustainability approach and can positively influence the consumer behaviour towards conscious consumption. Undoubtedly the material revolution is bringing fundamental change to the raw materials and how it could be made purposeful. Therefore here we focus on bringing the innovation in the raw materials or fabrics that can be an sustainable alternative to the existing textiles and encourage slow fashion to which the modern consumers are thriving for and create clothing that could last longer. To educate and encourage consumers towards sustainable practices is not a simple task but it is not impossible to achieve. With great power comes great responsibility, and us designers have the responsibility to reshape our approach towards our environment and its resources in a better way.
ARC III - Scuola del Design
22-lug-2022
2021/2022
L'industria della moda è caratterizzata dall'oppressione generata da elementi come il consumo veloce e l'alto fattore di disponibilità, in cui l'abbigliamento è diventato nient'altro che semplici materiali di consumo piuttosto che sostentarsi per tutta la vita. Questa è una grande preoccupazione e un pericolo prevalente per il nostro pianeta. L'abbigliamento è massicciamente sovraprodotto e sottoutilizzato, il che è il principale antagonista del futuro della nostra industria della moda. L'industria della moda è soggetta a cambiamenti radicali per la sua creatività e innovazione. Non siamo nuovi al concetto di sostenibilità poiché viviamo nell'era dei continui progressi tecnologici e sociali che hanno un impatto significativo su tutti i settori. Queste innovazioni tecnologiche e materiali possono rimodellare il futuro con un'impronta consapevole e ampliarne gli orizzonti. L'utilizzo di materiali che hanno dimostrato scientificamente di possedere proprietà esclusive incorporate nelle fibre tessili per formare i futuri tessuti che resistono alla prova del tempo esemplifica l'approccio della sostenibilità e può influenzare positivamente il comportamento del consumatore verso un consumo consapevole. Indubbiamente la rivoluzione materiale sta apportando un cambiamento fondamentale alle materie prime e al modo in cui potrebbero essere rese mirate. Pertanto qui ci concentriamo sul portare l'innovazione nelle materie prime o nei tessuti che possono essere un'alternativa sostenibile ai tessuti esistenti e incoraggiare la moda lenta a cui i consumatori moderni stanno prosperando e creare abiti che potrebbero durare più a lungo. Educare e incoraggiare i consumatori verso pratiche sostenibili non è un compito semplice ma non impossibile da realizzare. Da un grande potere derivano grandi responsabilità e noi designer abbiamo la responsabilità di rimodellare il nostro approccio verso il nostro ambiente e le sue risorse in un modo migliore.
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Descrizione: This thesis was aimed at addressing the concerns regarding fashion footprint where huge resources are consumed, overproduction, under utilization, and how consumers play a vital role in implementing sustainable practices in the industry. Adoption of technological innovations can put an end to the global environmental crisis caused by the fashion Industry. Though sustainability awareness has been prevailing for years, it still isn’t enough to indulge the majority in adopting the same. A quantitative data has been done showing the low awareness consumers’ have about the solutions they could opt for. Although it’s certain that they value product longevity as it influences the consumption behavior. R & D in the fashion industry are constantly evolving, coming up with innovative solutions to the existing unsustainability problems. Such materials have been chosen and used in design collections for indulging consumers towards slow fashion. The main focus is on issues regarding product longevity, circular economy and how clothing could be used to its highest value. Graphene and Dyneema are such high performance materials that are alternatives to poor synthetic and other harmful materials which lose their appeal and properties during usage. This way people won’t need to replace clothes and in a way promote “consume less, consume better”.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/189674