The present work is a project of ecological urban regeneration in the surroundings of schools in Renca, Santiago de Chile. The district of Renca is strongly delimited by its geography, the presence of the Renca hill and the Mapocho River. In addition, the construction of highways surrounding the district have intensified the irregularity of the urban fabric, already very discontinuous as a result of an accelerated urban growth. In turn, a period of mega-drought is affecting Renca´s water availability, impacting the quality of green areas. This and the insufficient municipal budget, results in small, isolated and non-vegetated “green areas”. Therefore, the project is focused on specific objectives: climate regulation and an efficient management of rainwater, the mitigation of the negative effects of transport infrastructures on the walking experience and the promotion of children’s learning about the natural and cultural landscape of their city enhancing their autonomous mobility and opportunities of free play. Georeferenced information, documents and interviews with local actors and a site visit were the tools to carry out the work. From this, potential connections between schools and the surrounding spaces were identified. These connections give shape to “school clusters” composed of four types of elements: paths, landmarks, nodes and edges. To achieve the aforementioned objectives, a set of interventions are proposed based on the use of native vegetation and water collection strategies, the opening of school spaces for the community and the incorporation of play and learning infrastructures in public spaces.
Il presente lavoro è un progetto di rigenerazione urbana ecologica nei dintorni delle scuole di Renca, a Santiago del Cile. Il comune di Renca è fortemente delimitato dalla sua geografia, dalla presenza della collina di Renca e del fiume Mapocho. Inoltre, la costruzione di autostrade che circondano il comune ha intensificato l'irregolarità del tessuto urbano, già molto discontinuo a causa di una crescita urbana accelerata. A sua volta, un periodo di mega-siccità sta influenzando la disponibilità idrica di Renca, incidendo sulla qualità delle aree verdi. Questo, insieme all'insufficiente bilancio comunale, si traduce in "aree verdi" piccole, isolate e non vegetate. Pertanto, il progetto si concentra su obiettivi specifici: la regolazione del clima e la gestione efficiente dell'acqua piovana, la mitigazione degli effetti negativi delle infrastrutture di trasporto sull'esperienza della passeggiata e la promozione dell'apprendimento da parte dei bambini del paesaggio naturale e culturale della loro città, migliorando la loro mobilità autonoma e le opportunità di gioco libero. Informazioni georeferenziate, documenti e interviste con gli attori locali e una visita in loco sono stati gli strumenti per realizzare il lavoro. Da qui sono state individuate le potenziali connessioni tra le scuole e gli spazi circostanti. Queste connessioni danno forma a "cluster scolastici" composti da quattro tipi di elementi: percorsi, punti di riferimento, nodi e bordi. Per raggiungere i suddetti obiettivi, sono stati proposti una serie di interventi basati sull'uso di vegetazione autoctona e strategie di raccolta dell'acqua, sull'apertura degli spazi scolastici alla comunità e sull'incorporazione di infrastrutture ludiche e di apprendimento negli spazi pubblici.
The image of the neighbourhood : urban regeneration project around schools in Renca, Santiago de Chile
URRUTIA MIRANDA, PAULA GABRIELA
2021/2022
Abstract
The present work is a project of ecological urban regeneration in the surroundings of schools in Renca, Santiago de Chile. The district of Renca is strongly delimited by its geography, the presence of the Renca hill and the Mapocho River. In addition, the construction of highways surrounding the district have intensified the irregularity of the urban fabric, already very discontinuous as a result of an accelerated urban growth. In turn, a period of mega-drought is affecting Renca´s water availability, impacting the quality of green areas. This and the insufficient municipal budget, results in small, isolated and non-vegetated “green areas”. Therefore, the project is focused on specific objectives: climate regulation and an efficient management of rainwater, the mitigation of the negative effects of transport infrastructures on the walking experience and the promotion of children’s learning about the natural and cultural landscape of their city enhancing their autonomous mobility and opportunities of free play. Georeferenced information, documents and interviews with local actors and a site visit were the tools to carry out the work. From this, potential connections between schools and the surrounding spaces were identified. These connections give shape to “school clusters” composed of four types of elements: paths, landmarks, nodes and edges. To achieve the aforementioned objectives, a set of interventions are proposed based on the use of native vegetation and water collection strategies, the opening of school spaces for the community and the incorporation of play and learning infrastructures in public spaces.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2022_07_Urrutia.pdf
Open Access dal 08/07/2023
Descrizione: thesis text
Dimensione
340.92 MB
Formato
Adobe PDF
|
340.92 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/189913