Our thesis work deals with the analysis of a museum building, the Tashkent State Museum of Arts, belonging to a wider panorama of modernist architecture which, recognized as unique in their image, they characterize the process of architectural modernization in the Uzbek capital. The paper retraces the different phases of study of the origins and evolutionary events of the city of Tashkent, analyzing its urban and architectural characteristics and then focusing on the State Museum of Arts, in the history, in the configurations and in the transformations that have seen happen over the course of the years, up to the current state of affairs. The last part of this thesis is dedicated to the restoration project of the façade and its original characters, now hidden, and internal refurbishment that aims to connect the architectural dimension of the museum to the community reality. The aim of the thesis is, therefore, to disseminate, through the historical-architectural data acquired, the peculiar characteristics and relevance of the modernist architecture of Tashkent and, through the case study, to propose a possible approach for the adaptation and conservation of these architectures.
Il nostro lavoro di tesi affronta l’analisi di un edificio museale, il Museo Statale delle Arti di Tashkent, appartenente ad un più vasto panorama di architetture moderniste che, riconosciute come uniche nella loro immagine, caratterizzano il processo di modernizzazione architettonica nella capitale Uzbeka. L’elaborato ripercorre le diverse fasi di studio delle origini e delle vicende evolutive della città di Tashkent, analizzandone i caratteri urbani ed architettonici per poi focalizzarsi sul Museo Statale delle Arti, nella storia, nelle configurazioni e nelle trasformazioni che ha visto succedersi nel corso degli anni, fino all’attuale stato di fatto. L’ultima parte di questa tesi è dedicata al progetto di restauro della facciata e dei suoi caratteri originali, oggi nascosti, e di rifunzionalizzazione interna che vuole connettere la dimensione architettonica del museo alla realtà comunitaria. Obiettivo della tesi è, quindi, quello di divulgare, attraverso i dati storico-architettonici acquisiti, le caratteristiche peculiari e la rilevanza dell’architettura modernista di Tashkent e, tramite il caso studio, proporre un possibile approccio per l’adattamento e la conservazione di queste architetture.
Il modernismo a Tashkent. Progetto di restauro per il Museo delle Arti
Gianoli, Nicola;MICELLI, FLAVIA
2021/2022
Abstract
Our thesis work deals with the analysis of a museum building, the Tashkent State Museum of Arts, belonging to a wider panorama of modernist architecture which, recognized as unique in their image, they characterize the process of architectural modernization in the Uzbek capital. The paper retraces the different phases of study of the origins and evolutionary events of the city of Tashkent, analyzing its urban and architectural characteristics and then focusing on the State Museum of Arts, in the history, in the configurations and in the transformations that have seen happen over the course of the years, up to the current state of affairs. The last part of this thesis is dedicated to the restoration project of the façade and its original characters, now hidden, and internal refurbishment that aims to connect the architectural dimension of the museum to the community reality. The aim of the thesis is, therefore, to disseminate, through the historical-architectural data acquired, the peculiar characteristics and relevance of the modernist architecture of Tashkent and, through the case study, to propose a possible approach for the adaptation and conservation of these architectures.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
IL MODERNISMO A TASHKENT_Progetto di restauro per il Museo delle Arti.pdf
accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati
Dimensione
51.53 MB
Formato
Adobe PDF
|
51.53 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/189954