Cities around the world have experienced a fanatical transformation over the last century. As a result, the cities are more disintegrated with essential services dispersed over vast distances. Citizens increasingly are relying on private modes of transport to navigate from the peripheries to the centers. A brewing concept amongst planners named the “15-Min City” imagines decentralising cities in which citizens can access both their home and workplace in either a short walk or cycle. Food, health, education and cultural facilities would also be accessible without a car within a quarter of an hour. Reducing dependency on vehicles in this way could help cut fossil fuel usage, carbon emissions and air pollution and, in turn, improve the health of both people and the planet. The approach of 15-min which in the literature is “referred” as 15- or 20-min city or 15- or 20-min neighbourhood seems to be a popular model not only for the spatial and functional organization of the neighbourhood, but also for the city at large. Urbanists have an urgent opportunity to help define the 15-minute city, and what it means to sustainable planning and urban design, before it is discredited as a mere political slogan. Where to ideally start from? From the smallest urban unit in city? Neighbourhood? In a ‘15-minute city’, can everyone meet the most? In a ‘15-minute city’, are the peripheral areas equally accessible as the central areas ? How will it help us during any future pandemic? As cities are struggling to cope with the waves of the global COVID-19 pandemic, the idea of 15-min cities seems to have sparked planners’ imagination and politicians’ willingness for providing us with a new urban planning eutopia. Can using the principles of 15-minute city enable a shift” in how people live and move around the city?

Le città di tutto il mondo hanno subito una trasformazione fanatica nel corso dell'ultimo secolo. Di conseguenza, le città sono più disintegrate con servizi essenziali dispersi su grandi distanze. I cittadini si affidano sempre più a mezzi di trasporto privati ​​per spostarsi dalle periferie ai centri. Un concetto in fermento tra i pianificatori chiamato "Città dei 15 minuti" immagina il decentramento delle città in cui i cittadini possono accedere sia alla propria casa che al posto di lavoro con una breve passeggiata o in bicicletta. Le strutture alimentari, sanitarie, educative e culturali sarebbero accessibili anche senza auto entro un quarto d'ora. Ridurre la dipendenza dai veicoli in questo modo potrebbe aiutare a ridurre il consumo di combustibili fossili, le emissioni di carbonio e l'inquinamento atmosferico e, a sua volta, migliorare la salute delle persone e del pianeta. L'approccio dei 15 minuti che in letteratura è "indicato" come città di 15 o 20 minuti o quartiere di 15 o 20 minuti sembra essere un modello popolare non solo per l'organizzazione spaziale e funzionale del quartiere, ma anche per la città in generale. Gli urbanisti hanno un'opportunità urgente per aiutare a definire la città dei 15 minuti e cosa significa per la pianificazione sostenibile e la progettazione urbana, prima che venga screditata come un semplice slogan politico. Da dove partire idealmente? Dalla più piccola unità urbana della città? Quartiere? In una "città di 15 minuti", tutti possono incontrarsi di più? In una 'città da 15 minuti', le zone periferiche sono ugualmente accessibili come le zone centrali? Come ci aiuterà durante una futura pandemia? Mentre le città stanno lottando per far fronte alle ondate della pandemia globale di COVID-19, l'idea di città da 15 minuti sembra aver acceso l'immaginazione dei pianificatori e la volontà dei politici di fornirci una nuova eutopia della pianificazione urbana. Può usare i principi di 15 minuti di città consentono un cambiamento "nel modo in cui le persone vivono e si muovono in città?

Regenerating car driven suburbs : experimenting the goals of 15 minute city | Realising the need for people oriented accessibility

Somani, Namrata;PADIA, PAULOMI VIJAY
2021/2022

Abstract

Cities around the world have experienced a fanatical transformation over the last century. As a result, the cities are more disintegrated with essential services dispersed over vast distances. Citizens increasingly are relying on private modes of transport to navigate from the peripheries to the centers. A brewing concept amongst planners named the “15-Min City” imagines decentralising cities in which citizens can access both their home and workplace in either a short walk or cycle. Food, health, education and cultural facilities would also be accessible without a car within a quarter of an hour. Reducing dependency on vehicles in this way could help cut fossil fuel usage, carbon emissions and air pollution and, in turn, improve the health of both people and the planet. The approach of 15-min which in the literature is “referred” as 15- or 20-min city or 15- or 20-min neighbourhood seems to be a popular model not only for the spatial and functional organization of the neighbourhood, but also for the city at large. Urbanists have an urgent opportunity to help define the 15-minute city, and what it means to sustainable planning and urban design, before it is discredited as a mere political slogan. Where to ideally start from? From the smallest urban unit in city? Neighbourhood? In a ‘15-minute city’, can everyone meet the most? In a ‘15-minute city’, are the peripheral areas equally accessible as the central areas ? How will it help us during any future pandemic? As cities are struggling to cope with the waves of the global COVID-19 pandemic, the idea of 15-min cities seems to have sparked planners’ imagination and politicians’ willingness for providing us with a new urban planning eutopia. Can using the principles of 15-minute city enable a shift” in how people live and move around the city?
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
22-lug-2022
2021/2022
Le città di tutto il mondo hanno subito una trasformazione fanatica nel corso dell'ultimo secolo. Di conseguenza, le città sono più disintegrate con servizi essenziali dispersi su grandi distanze. I cittadini si affidano sempre più a mezzi di trasporto privati ​​per spostarsi dalle periferie ai centri. Un concetto in fermento tra i pianificatori chiamato "Città dei 15 minuti" immagina il decentramento delle città in cui i cittadini possono accedere sia alla propria casa che al posto di lavoro con una breve passeggiata o in bicicletta. Le strutture alimentari, sanitarie, educative e culturali sarebbero accessibili anche senza auto entro un quarto d'ora. Ridurre la dipendenza dai veicoli in questo modo potrebbe aiutare a ridurre il consumo di combustibili fossili, le emissioni di carbonio e l'inquinamento atmosferico e, a sua volta, migliorare la salute delle persone e del pianeta. L'approccio dei 15 minuti che in letteratura è "indicato" come città di 15 o 20 minuti o quartiere di 15 o 20 minuti sembra essere un modello popolare non solo per l'organizzazione spaziale e funzionale del quartiere, ma anche per la città in generale. Gli urbanisti hanno un'opportunità urgente per aiutare a definire la città dei 15 minuti e cosa significa per la pianificazione sostenibile e la progettazione urbana, prima che venga screditata come un semplice slogan politico. Da dove partire idealmente? Dalla più piccola unità urbana della città? Quartiere? In una "città di 15 minuti", tutti possono incontrarsi di più? In una 'città da 15 minuti', le zone periferiche sono ugualmente accessibili come le zone centrali? Come ci aiuterà durante una futura pandemia? Mentre le città stanno lottando per far fronte alle ondate della pandemia globale di COVID-19, l'idea di città da 15 minuti sembra aver acceso l'immaginazione dei pianificatori e la volontà dei politici di fornirci una nuova eutopia della pianificazione urbana. Può usare i principi di 15 minuti di città consentono un cambiamento "nel modo in cui le persone vivono e si muovono in città?
File allegati
File Dimensione Formato  
2022_07_Padia_Somani.pdf

accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati

Descrizione: The project centres on realising the need of more walkable and bike-able neighbourhood promoting sustainable movement in an around a modern day suburb. The dissertation primarily aims at Milanese suburbs that currently behave car – driven rather than public – driven. Post – pandemic many “ideal neighbourhood” agendas were floated out of which 15 – minute became quite famous. We try to analyse its feasibility in Milanese context and the results helped us explore new ways in which residents can move and live around their suburb CAR – FREE.
Dimensione 157.66 MB
Formato Adobe PDF
157.66 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/189962