Nowadays companies find themselves in a context that can be defined as the result of the union of two phenomena. Firstly, the transition from mass production to mass customization has forced companies to offer wider and wider ranges of products. Many manufacturing firms produce a huge number of products, each one configurable in many variants. Hence, production processes (assembly lines above all) need to be fed with an enormous amount of parts. Furthermore, the manufacturing industry is progressively facing more competition, which also involves the need of low response times and competitive prices. Material handling systems (MHSs) play a crucial role for the achievement of all these objectives, caused by a market “pull” action. The second current phenomenon that affects companies is the technological “push”, which has now caused the fourth revolutionary wave in the industry, known as Industry 4.0. Unlike previous industrial revolutions, this time the technologies that can be exploited are many and the combined use of multiple technologies leads to a "combinational effect": the effect deriving from the simultaneous use of several levers is much greater than the sum of the single effects. From a strategic and managerial point of view this means that companies must try to be at the forefront on several fronts, to have a huge competitive advantage. Among all business processes, the MHS is certainly one of the most sensitive to this innovation. Therefore, considering the flexibility and efficiency required and the possibility of innovation, the part feeding is essential. This Systematic Literature Review (SLR) aims first of all to identify the relevant dimensions of this process, to provide a clear framework of all the possible variables that can be encountered in the analysis of the MHS. Equally important, the second point of this thesis evaluates the impact that Logistics 4.0 has on this process.

Al giorno d'oggi le aziende si trovano in un contesto che può essere definito come il risultato dell'unione di due fenomeni. In primo luogo, la transizione dalla “mass production” alla “mass customisation” ha forzato le aziende ad offrire gamme di prodotti sempre più ampie. Di conseguenza, molte aziende manifatturiere producono un immenso numero di prodotti, che sono inoltre configurabili in diverse varianti. Dunque, i processi produttivi (maggiormente le linee di assemblaggio) necessitano di essere riforniti con un’immensa quantità di componenti. Inoltre, l’industria manifatturiera sta affrontando una competizione crescente che comporta anche la necessità di avere tempi di risposta bassi e prezzi competitivi. I sistemi di movimentazione (MHS) delle parti giocano un ruolo cruciale per il raggiungimento di tutti questi obiettivi, causati da un'azione di tipo “pull” del mercato. Il secondo fenomeno attuale che influenza le aziende è il “push” tecnologico, che ormai ha causato la quarta ondata rivoluzionaria nell'industria, nota appunto come Industria 4.0. A differenza di quelle precedenti, questa volta le tecnologie che possono essere sfruttate sono molte e l’utilizzo combinato di queste porta ad un effetto ben maggiore di quello portato dalle singole leve. Da un punto di vista gestionale e strategico questo significa che le aziende devono provare ad essere all’avanguardia su vari fronti per avere un considerevole vantaggio competitivo. Tra tutti i processi aziendali, il MHS è sicuramente uno dei più sensibili a questa innovazione. Considerando quindi la flessibilità e l’efficienza richieste e la possibilità di innovazione, il rifornimento delle parti è fondamentale. Questa SLR mira innanzitutto ad indentificare le dimensioni rilevanti di questo processo, per fornire un quadro chiaro di tutte le possibili variabili che si possono incontrare nell'analisi del MHS. Non meno importante, il secondo punto di questa tesi valuta l'impatto che la Logistica 4.0 ha su questo processo.

Task assignment in material handling systems and impact of Logistics 4.0 : a systematic literature review

AVITABILE, MARIO
2021/2022

Abstract

Nowadays companies find themselves in a context that can be defined as the result of the union of two phenomena. Firstly, the transition from mass production to mass customization has forced companies to offer wider and wider ranges of products. Many manufacturing firms produce a huge number of products, each one configurable in many variants. Hence, production processes (assembly lines above all) need to be fed with an enormous amount of parts. Furthermore, the manufacturing industry is progressively facing more competition, which also involves the need of low response times and competitive prices. Material handling systems (MHSs) play a crucial role for the achievement of all these objectives, caused by a market “pull” action. The second current phenomenon that affects companies is the technological “push”, which has now caused the fourth revolutionary wave in the industry, known as Industry 4.0. Unlike previous industrial revolutions, this time the technologies that can be exploited are many and the combined use of multiple technologies leads to a "combinational effect": the effect deriving from the simultaneous use of several levers is much greater than the sum of the single effects. From a strategic and managerial point of view this means that companies must try to be at the forefront on several fronts, to have a huge competitive advantage. Among all business processes, the MHS is certainly one of the most sensitive to this innovation. Therefore, considering the flexibility and efficiency required and the possibility of innovation, the part feeding is essential. This Systematic Literature Review (SLR) aims first of all to identify the relevant dimensions of this process, to provide a clear framework of all the possible variables that can be encountered in the analysis of the MHS. Equally important, the second point of this thesis evaluates the impact that Logistics 4.0 has on this process.
MORETTI, EMILIO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
22-lug-2022
2021/2022
Al giorno d'oggi le aziende si trovano in un contesto che può essere definito come il risultato dell'unione di due fenomeni. In primo luogo, la transizione dalla “mass production” alla “mass customisation” ha forzato le aziende ad offrire gamme di prodotti sempre più ampie. Di conseguenza, molte aziende manifatturiere producono un immenso numero di prodotti, che sono inoltre configurabili in diverse varianti. Dunque, i processi produttivi (maggiormente le linee di assemblaggio) necessitano di essere riforniti con un’immensa quantità di componenti. Inoltre, l’industria manifatturiera sta affrontando una competizione crescente che comporta anche la necessità di avere tempi di risposta bassi e prezzi competitivi. I sistemi di movimentazione (MHS) delle parti giocano un ruolo cruciale per il raggiungimento di tutti questi obiettivi, causati da un'azione di tipo “pull” del mercato. Il secondo fenomeno attuale che influenza le aziende è il “push” tecnologico, che ormai ha causato la quarta ondata rivoluzionaria nell'industria, nota appunto come Industria 4.0. A differenza di quelle precedenti, questa volta le tecnologie che possono essere sfruttate sono molte e l’utilizzo combinato di queste porta ad un effetto ben maggiore di quello portato dalle singole leve. Da un punto di vista gestionale e strategico questo significa che le aziende devono provare ad essere all’avanguardia su vari fronti per avere un considerevole vantaggio competitivo. Tra tutti i processi aziendali, il MHS è sicuramente uno dei più sensibili a questa innovazione. Considerando quindi la flessibilità e l’efficienza richieste e la possibilità di innovazione, il rifornimento delle parti è fondamentale. Questa SLR mira innanzitutto ad indentificare le dimensioni rilevanti di questo processo, per fornire un quadro chiaro di tutte le possibili variabili che si possono incontrare nell'analisi del MHS. Non meno importante, il secondo punto di questa tesi valuta l'impatto che la Logistica 4.0 ha su questo processo.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/190077