The third wave of feminism has promoted the topic of gender equality into a new historical process and has brought a new gender perspective to the design industry. De-gendered design and genderless design are practices of the emerging gender-inclusive design concept. Post-modern feminism advocates expanding the boundaries of gender and breaking through its hegemonic limits of it, and the world ushers in an era of gender pluralism and fluidity. At present, the mainstream gender concept in China society is still the traditional gender binary, and there are still problems such as insensitivity to gender discrimination and gender stereotypes in the design industry, which is still somewhat different from the ideal industry environment pursued by the gender equality and gender-inclusive design concept. This thesis analyzes the current state of China's communication design industry and identifies the causes of the problem of gender inequality in the industry. The focus of contemporary feminist debates is examined to identify theoretical underpinnings applicable to the elimination of gender inequality in design work. Through research methods such as expert interviews and case studies, experiences of attempting gender-inclusive promotion in design fields such as product design, fashion design, visual design, and interaction design are summarized, and specific effective methodologies are extracted. Ultimately, a gender-inclusive strategy for reforming China's design industry is explored by combining social issues the resolution, industry features, and theoretical guidance.

La terza ondata di femminismo ha promosso il tema dell'uguaglianza di genere in un nuovo processo storico e ha portato una nuova prospettiva di genere nell'industria del design. Il concetto emergente di design inclusivo di genere comprende pratiche come il “de-gendered design” e il “genderless design”. Il femminismo postmoderno sostiene la necessità di ampliare il campo di applicazione del genere e di superare i limiti egemonici del genere mentre il mondo inaugura un'era di pluralismo e fluidità di genere. Attualmente, nella società cinese, il concetto di genere mainstream si rifà ancora a quello traduzionale binario Problemi come l'insensibilità alla discriminazione e agli stereotipi di genere sono ancora presenti nell'industria del design, ancora lontana dall'ambiente industriale ideale auspicato dal concetto di uguaglianza di genere e di design inclusivo di genere. Questo tesi analizza lo stato attuale del settore del design della comunicazione in Cina e identifica le cause del problema della disuguaglianza di genere. Il contenuto dei dibattiti femministi contemporanei viene esaminati per identificare i fondamenti teorici applicabili all'eliminazione della disuguaglianza di genere nel lavoro di progettazione. Attraverso metodi di ricerca, come interviste a esperti e l'analisi di casi studio, vengono riassunte le esperienze di promozione inclusiva di genere in campi del design come il product design, il fashion design, il visual design e l'interaction design, e vengono proposte metodologie specifiche efficaci. Infine, viene esplorata una strategia inclusiva di genere per riformare l'industria del design cinese, combinando la risoluzione di problemi sociali, le caratteristiche del settore e le indicazioni teoriche.

Gender inclusive strategies for communication design in China

ZENG, CHENYUN
2021/2022

Abstract

The third wave of feminism has promoted the topic of gender equality into a new historical process and has brought a new gender perspective to the design industry. De-gendered design and genderless design are practices of the emerging gender-inclusive design concept. Post-modern feminism advocates expanding the boundaries of gender and breaking through its hegemonic limits of it, and the world ushers in an era of gender pluralism and fluidity. At present, the mainstream gender concept in China society is still the traditional gender binary, and there are still problems such as insensitivity to gender discrimination and gender stereotypes in the design industry, which is still somewhat different from the ideal industry environment pursued by the gender equality and gender-inclusive design concept. This thesis analyzes the current state of China's communication design industry and identifies the causes of the problem of gender inequality in the industry. The focus of contemporary feminist debates is examined to identify theoretical underpinnings applicable to the elimination of gender inequality in design work. Through research methods such as expert interviews and case studies, experiences of attempting gender-inclusive promotion in design fields such as product design, fashion design, visual design, and interaction design are summarized, and specific effective methodologies are extracted. Ultimately, a gender-inclusive strategy for reforming China's design industry is explored by combining social issues the resolution, industry features, and theoretical guidance.
ARC III - Scuola del Design
22-lug-2022
2021/2022
La terza ondata di femminismo ha promosso il tema dell'uguaglianza di genere in un nuovo processo storico e ha portato una nuova prospettiva di genere nell'industria del design. Il concetto emergente di design inclusivo di genere comprende pratiche come il “de-gendered design” e il “genderless design”. Il femminismo postmoderno sostiene la necessità di ampliare il campo di applicazione del genere e di superare i limiti egemonici del genere mentre il mondo inaugura un'era di pluralismo e fluidità di genere. Attualmente, nella società cinese, il concetto di genere mainstream si rifà ancora a quello traduzionale binario Problemi come l'insensibilità alla discriminazione e agli stereotipi di genere sono ancora presenti nell'industria del design, ancora lontana dall'ambiente industriale ideale auspicato dal concetto di uguaglianza di genere e di design inclusivo di genere. Questo tesi analizza lo stato attuale del settore del design della comunicazione in Cina e identifica le cause del problema della disuguaglianza di genere. Il contenuto dei dibattiti femministi contemporanei viene esaminati per identificare i fondamenti teorici applicabili all'eliminazione della disuguaglianza di genere nel lavoro di progettazione. Attraverso metodi di ricerca, come interviste a esperti e l'analisi di casi studio, vengono riassunte le esperienze di promozione inclusiva di genere in campi del design come il product design, il fashion design, il visual design e l'interaction design, e vengono proposte metodologie specifiche efficaci. Infine, viene esplorata una strategia inclusiva di genere per riformare l'industria del design cinese, combinando la risoluzione di problemi sociali, le caratteristiche del settore e le indicazioni teoriche.
File allegati
File Dimensione Formato  
Final_thesis_Chenyun_Zeng.pdf

accessibile in internet per tutti

Dimensione 1.27 MB
Formato Adobe PDF
1.27 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/191838