We study the competition between electronic platforms, specifically between indigenous platforms and those of the local subsidiaries of large international platforms in a given host country. Based on the concepts of within-country and cross-country externalities on one hand, and liability of foreignness on the other, we predict the outcome of the competition between international and indigenous platforms in a given host country. We hypothesize that international platforms will outperform indigenous platforms when, due to the nature of the business, platform firms benefit from cross-country network externalities and, as foreign platform firms, they are not at a great disadvantage in the host country due to liability of foreignness; indigenous platforms, on the other hand, will outperform international platforms when the nature of the business is such that platform firms only benefit from within-country externalities, and indigenous firms have an advantage over foreign firms due to a high liability of foreignness facing foreign platforms. We test this hypothesis using a qualitative approach. Based on secondary sources, we track the evolution of competition between two pairs of firms, one indigenous and one foreign, in two local markets, Italy and India. Specifically, we compare the evolution of market shares and profitability of Ola and Uber, Paytm vs PayPal, Oyo vs Airbnb in the Indian market, and Yoox and Zalando in the Italian market. Some of the businesses we look at do not benefit from cross-country network externalities. That is the case with taxis (Ola-Uber) and fashion merchandising (Yoox-Zalando). Payment systems (Paytm-PayPal) and hospitality (Oyo-Airbnb) are subject to weak cross-country network externalities. We find mixed results: local firms (Paytm and Oyo) outperform their global competitors (PayPal and Airbnb) and the same we see in the case of taxis (Ola), but results are different for fashion merchandising (Zalando). In our conclusion, we reflect on the limitations of our methodology and discuss our findings for our understanding of platform competition.

Studiamo la concorrenza tra piattaforme elettroniche, in particolare quella tra piattaforme autoctone e quelle delle filiali locali di grandi piattaforme internazionali in un dato paese ospitante. Sulla base dei concetti di esternalità interne al paese e cross-country da un lato, e la paura dello straniero, dall'altro, prevediamo l'esito della competizione tra piattaforme internazionali e indigene in un determinato paese ospitante. Ipotizziamo che le piattaforme internazionali supereranno le prestazioni delle piattaforme locali quando, a causa della natura del business, le società di piattaforme beneficiano di esternalità di rete tra paesi e, in quanto società di piattaforme straniere, non sono in grande svantaggio nel paese ospitante a causa di una responsabilità di estraneità; le piattaforme indigene, d'altra parte, supereranno le prestazioni delle piattaforme internazionali quando la natura dell'attività è tale che le società di piattaforme traggono vantaggio solo dalle esternalità all'interno del paese e le aziende indigene hanno un vantaggio rispetto alle società straniere a causa di un'elevata responsabilità di estraneità nei confronti delle piattaforme straniere. Verifichiamo questa ipotesi utilizzando un approccio qualitativo. Sulla base di fonti secondarie, tracciamo l'evoluzione della concorrenza tra due coppie di imprese, una indigena e una straniera, su due mercati locali, l'Italia e l'India. Nello specifico, confrontiamo l'evoluzione delle quote di mercato e della redditività di Ola e Uber, Paytm e PayPal, Oyo e Airbnb sul mercato indiano, e Yoox e Zalando sul mercato italiano. Alcune delle aziende che esaminiamo non traggono vantaggio dalle esternalità di rete tra paesi. È il caso dei taxi (Ola-Uber) e del merchandising di moda (Yoox-Zalando). I sistemi di pagamento (Paytm-PayPal) e l'ospitalità (Oyo-Airbnb) sono soggetti a deboli esternalità di rete tra paesi. Troviamo risultati contrastanti: alcune aziende locali (Paytm e Oyo) superano i loro concorrenti globali (PayPal e Airbnb), vediamo ciò anche nel caso dei taxi (Ola), mentre un caso particolare rimane quello del merchandising di moda (Zalando). Nella nostra conclusione riflettiamo sui limiti della nostra metodologia e discutiamo quali sono i nostri risultati per la nostra comprensione della concorrenza delle piattaforme.

Competition between domestic and international e-commerce platforms

SURESH KUMAR, NAVEEN JOE;Vismara, Emanuele
2021/2022

Abstract

We study the competition between electronic platforms, specifically between indigenous platforms and those of the local subsidiaries of large international platforms in a given host country. Based on the concepts of within-country and cross-country externalities on one hand, and liability of foreignness on the other, we predict the outcome of the competition between international and indigenous platforms in a given host country. We hypothesize that international platforms will outperform indigenous platforms when, due to the nature of the business, platform firms benefit from cross-country network externalities and, as foreign platform firms, they are not at a great disadvantage in the host country due to liability of foreignness; indigenous platforms, on the other hand, will outperform international platforms when the nature of the business is such that platform firms only benefit from within-country externalities, and indigenous firms have an advantage over foreign firms due to a high liability of foreignness facing foreign platforms. We test this hypothesis using a qualitative approach. Based on secondary sources, we track the evolution of competition between two pairs of firms, one indigenous and one foreign, in two local markets, Italy and India. Specifically, we compare the evolution of market shares and profitability of Ola and Uber, Paytm vs PayPal, Oyo vs Airbnb in the Indian market, and Yoox and Zalando in the Italian market. Some of the businesses we look at do not benefit from cross-country network externalities. That is the case with taxis (Ola-Uber) and fashion merchandising (Yoox-Zalando). Payment systems (Paytm-PayPal) and hospitality (Oyo-Airbnb) are subject to weak cross-country network externalities. We find mixed results: local firms (Paytm and Oyo) outperform their global competitors (PayPal and Airbnb) and the same we see in the case of taxis (Ola), but results are different for fashion merchandising (Zalando). In our conclusion, we reflect on the limitations of our methodology and discuss our findings for our understanding of platform competition.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
6-ott-2022
2021/2022
Studiamo la concorrenza tra piattaforme elettroniche, in particolare quella tra piattaforme autoctone e quelle delle filiali locali di grandi piattaforme internazionali in un dato paese ospitante. Sulla base dei concetti di esternalità interne al paese e cross-country da un lato, e la paura dello straniero, dall'altro, prevediamo l'esito della competizione tra piattaforme internazionali e indigene in un determinato paese ospitante. Ipotizziamo che le piattaforme internazionali supereranno le prestazioni delle piattaforme locali quando, a causa della natura del business, le società di piattaforme beneficiano di esternalità di rete tra paesi e, in quanto società di piattaforme straniere, non sono in grande svantaggio nel paese ospitante a causa di una responsabilità di estraneità; le piattaforme indigene, d'altra parte, supereranno le prestazioni delle piattaforme internazionali quando la natura dell'attività è tale che le società di piattaforme traggono vantaggio solo dalle esternalità all'interno del paese e le aziende indigene hanno un vantaggio rispetto alle società straniere a causa di un'elevata responsabilità di estraneità nei confronti delle piattaforme straniere. Verifichiamo questa ipotesi utilizzando un approccio qualitativo. Sulla base di fonti secondarie, tracciamo l'evoluzione della concorrenza tra due coppie di imprese, una indigena e una straniera, su due mercati locali, l'Italia e l'India. Nello specifico, confrontiamo l'evoluzione delle quote di mercato e della redditività di Ola e Uber, Paytm e PayPal, Oyo e Airbnb sul mercato indiano, e Yoox e Zalando sul mercato italiano. Alcune delle aziende che esaminiamo non traggono vantaggio dalle esternalità di rete tra paesi. È il caso dei taxi (Ola-Uber) e del merchandising di moda (Yoox-Zalando). I sistemi di pagamento (Paytm-PayPal) e l'ospitalità (Oyo-Airbnb) sono soggetti a deboli esternalità di rete tra paesi. Troviamo risultati contrastanti: alcune aziende locali (Paytm e Oyo) superano i loro concorrenti globali (PayPal e Airbnb), vediamo ciò anche nel caso dei taxi (Ola), mentre un caso particolare rimane quello del merchandising di moda (Zalando). Nella nostra conclusione riflettiamo sui limiti della nostra metodologia e discutiamo quali sono i nostri risultati per la nostra comprensione della concorrenza delle piattaforme.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/192238