Gratosoglio is a neighborhood situated on the farthest area of the Municipio 5, in the south part of the city of Milan. It was first a, agricultural-oriented village developed around the San Barnaba monastery, then a famous urban planning project conceived in the 1960s by the Istituto Autonomo Case Popolari Milano. Gratosoglio is now a fragmented suburban neighborhood that presents a complex socioeconomic and cultural fabric. The thesis, through its first and more general chapters, contextualizes the various aspects of the neighborhood by focusing on educational poverty, a phenomenon addressed by the Scholé project. The latter is one of the winners of the fourth call for proposals, Un passo avanti, launched by by Con i Bambini, a non-profit body entrusted with the management of the Fondo Nazionale a Contrasto della Povertà Educativa. Scholé, a word that means ‘leisure time’ in ancient Greek and that later generated the Italian word for school, was launched in June 2020 in the Gratosoglio area, and was proposed by the non-profit Piccolo Principe Association, the leading partner, together with local and non-local actors including the Department of Architecture and Urban Studies (DAStU) of Politecnico di Milano. At the same time, the role played in the neighborhood, its network and the project by the Parish of San Barnaba and Santa Maria Madre della Chiesa, a participating actor in the project, was investigated. The last chapter will discuss the reasons for the pivotal function of the Parish in the local context, considering the Italian welfare system in which, historically, religious entities have played a fundamental role in the implementation of social support activities, despite the significant socio-cultural changes of recent decades.
Gratosoglio è un quartiere situato nel lato più esterno nel Municipio 5, nella zona sud della città di Milano. Inizialmente villaggio a vocazione agricola sviluppatosi intorno al monastero San Barnaba, poi famoso progetto urbanistico ideato negli anni Sessanta dall'Istituto Autonomo Case Popolari Milano, Gratosoglio è oggi un quartiere di periferia, frammentato al suo interno con un tessuto socio-economico e culturale complesso. La tesi, attraverso i primi capitoli più generali, cerca di contestualizzare le varie sfaccettature del quartiere concentrandosi sulla povertà educativa, fenomeno di cui si occupa il Progetto Scholé. Quest’ultimo è uno dei vincitori del quarto bando Un passo avanti, finanziato dall’impresa sociale Con i Bambini, società senza scopo di lucro a cui è affidata l’operatività del Fondo Nazionale per il Contrasto alla Povertà Educativa. Il progetto Scholé, parola che in greco antico significa tempo libero e che in seguito ha generato la parola italiana scuola, è stato avviato nel giugno 2020 nel quartiere e proposto dall'Associazione Onlus Piccolo Principe, ente capofila, insieme ad altri attori, locali e non, tra cui il Dipartimento di Architettura e Studi Ubani (DAStU) del Politecnico di Milano. Parallelamente si è indagato il ruolo che ricopre nel quartiere, nella sua rete e nel progetto la Parrocchia di San Barnaba e Santa Maria Madre della Chiesa, ente partecipante al progetto. All’ ultimo capitolo spetta il compito di argomentare le ragioni della funzione pivotale assunto dalla Parrocchia nel contesto locale, sullo sfondo del sistema di welfare italiano in cui, storicamente, gli enti religiosi hanno ricoperto un ruolo fondamentale nella realizzazione di attività di sostegno sociale, pur a fronte dei rilevanti cambiamenti socio-culturali degli ultimi decenni.
Scholé: contrasto della povertà educativa a Gratosoglio : il ruolo della parrocchia
Centimeri, Carlotta
2021/2022
Abstract
Gratosoglio is a neighborhood situated on the farthest area of the Municipio 5, in the south part of the city of Milan. It was first a, agricultural-oriented village developed around the San Barnaba monastery, then a famous urban planning project conceived in the 1960s by the Istituto Autonomo Case Popolari Milano. Gratosoglio is now a fragmented suburban neighborhood that presents a complex socioeconomic and cultural fabric. The thesis, through its first and more general chapters, contextualizes the various aspects of the neighborhood by focusing on educational poverty, a phenomenon addressed by the Scholé project. The latter is one of the winners of the fourth call for proposals, Un passo avanti, launched by by Con i Bambini, a non-profit body entrusted with the management of the Fondo Nazionale a Contrasto della Povertà Educativa. Scholé, a word that means ‘leisure time’ in ancient Greek and that later generated the Italian word for school, was launched in June 2020 in the Gratosoglio area, and was proposed by the non-profit Piccolo Principe Association, the leading partner, together with local and non-local actors including the Department of Architecture and Urban Studies (DAStU) of Politecnico di Milano. At the same time, the role played in the neighborhood, its network and the project by the Parish of San Barnaba and Santa Maria Madre della Chiesa, a participating actor in the project, was investigated. The last chapter will discuss the reasons for the pivotal function of the Parish in the local context, considering the Italian welfare system in which, historically, religious entities have played a fundamental role in the implementation of social support activities, despite the significant socio-cultural changes of recent decades.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2022_10_Centimeri.pdf
Open Access dal 20/09/2023
Dimensione
17.41 MB
Formato
Adobe PDF
|
17.41 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/192337