Experimentation has become one the most influential approaches to entrepreneurship, revolutionizing the way new businesses are launched by startups. Experimentation allows the main assumptions of a business model to be transformed into hypotheses that can be tested with rigorous experiments. Recently, also incumbent organizations have begun to adopt experimentation as a method to improve their corporate entrepreneurship activities. However, while there is a significant body of research investigating experimentation in startups, there are no corresponding studies for experimentation in corporate, despite the recognized importance for incumbents to adopt experimentation as well as the growing interest on the topic from both academics and practitioners. Drawing on an exploratory multiple case study, the main objective of this research is to understand how incumbent organizations engage in experimentation in their corporate entrepreneurship activities, highlighting experimentation antecedents, process and outcomes. The findings of the study provide several contributions to both research and practice. First, illustrating the phases of the experimentation process and how different experimentation methods, such as lean startup, design thinking, and agile, can be employed along the process; second, classifying the challenges incumbents encounter in applying experimentation and how they can overcome such challenges combining organizational and individual factors; third, shading lights on the role of experimentation in supporting strategic entrepreneurship and corporate venturing activities, showing the important mediation of the organizational design employed on the results obtained; fourth, clarifying the role of digital technologies in facilitating experimentation in corporate entrepreneurship by making the corporate structure more flexible and flatter. To conclude, this study provides a set of propositions and future research questions that can guide a future research agenda on experimentation in corporate entrepreneurship.

La sperimentazione è diventata uno degli approcci più influenti all'imprenditorialità, rivoluzionando il modo in cui le startup lanciano le nuove imprese. La sperimentazione permette di trasformare le assunzioni principali di un modello di business in ipotesi che possono essere testate con esperimenti rigorosi. Recentemente, anche le aziende consolidate hanno iniziato ad adottare la sperimentazione come metodo per migliorare le proprie attività imprenditoriali. Tuttavia, mentre esiste un significativo numero di ricerche che indaga la sperimentazione nelle startups, non ci sono studi corrispondenti per la sperimentazione in aziende consolidate, nonostante l’importanza a loro riconosciuta di adottare la sperimentazione e il crescente interesse sull'argomento sia da parte degli accademici che dei professionisti. Basandoci su un exploratory multiple case study, l'obiettivo principale di questo studio è capire come gli incumbents utilizzano la sperimentazione per le loro attività imprenditoriali, evidenziando gli antecedenti, il processo e i risultati della sperimentazione. I risultati dello studio forniscono diversi contributi sia alla teoria che alla pratica. I principali contributi possono essere riassunti come segue: primo, illustrare le fasi del processo di sperimentazione e come diversi metodi di sperimentazione, come lean startup, design thinking e agile, possono essere impiegati lungo il processo; secondo classificare le sfide che gli incumbents incontrano nell'applicare la sperimentazione e come possono superare tali sfide combinando fattori organizzativi e individuali; terzo, chiarire il ruolo della sperimentazione nel supportare le attività di strategic entrepreneurship e corporate venturing, mostrando l'importante mediazione del design organizzativo impiegato sui risultati ottenuti; quarto, chiarire il ruolo della digitalizzazione nel facilitare la sperimentazione rendendo la struttura aziendale più flessibile e piatta. In conclusione, questo studio fornisce una serie di proposizioni e domande di ricerca future che possono guidare la ricerca sulla sperimentazione nel contesto aziendale.

Experimentation in corporate entrepreneurship : an exploratory multiple case study

ANNUNZIATA, SALVATORE
2021/2022

Abstract

Experimentation has become one the most influential approaches to entrepreneurship, revolutionizing the way new businesses are launched by startups. Experimentation allows the main assumptions of a business model to be transformed into hypotheses that can be tested with rigorous experiments. Recently, also incumbent organizations have begun to adopt experimentation as a method to improve their corporate entrepreneurship activities. However, while there is a significant body of research investigating experimentation in startups, there are no corresponding studies for experimentation in corporate, despite the recognized importance for incumbents to adopt experimentation as well as the growing interest on the topic from both academics and practitioners. Drawing on an exploratory multiple case study, the main objective of this research is to understand how incumbent organizations engage in experimentation in their corporate entrepreneurship activities, highlighting experimentation antecedents, process and outcomes. The findings of the study provide several contributions to both research and practice. First, illustrating the phases of the experimentation process and how different experimentation methods, such as lean startup, design thinking, and agile, can be employed along the process; second, classifying the challenges incumbents encounter in applying experimentation and how they can overcome such challenges combining organizational and individual factors; third, shading lights on the role of experimentation in supporting strategic entrepreneurship and corporate venturing activities, showing the important mediation of the organizational design employed on the results obtained; fourth, clarifying the role of digital technologies in facilitating experimentation in corporate entrepreneurship by making the corporate structure more flexible and flatter. To conclude, this study provides a set of propositions and future research questions that can guide a future research agenda on experimentation in corporate entrepreneurship.
D'ANGELO, STEFANO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
6-ott-2022
2021/2022
La sperimentazione è diventata uno degli approcci più influenti all'imprenditorialità, rivoluzionando il modo in cui le startup lanciano le nuove imprese. La sperimentazione permette di trasformare le assunzioni principali di un modello di business in ipotesi che possono essere testate con esperimenti rigorosi. Recentemente, anche le aziende consolidate hanno iniziato ad adottare la sperimentazione come metodo per migliorare le proprie attività imprenditoriali. Tuttavia, mentre esiste un significativo numero di ricerche che indaga la sperimentazione nelle startups, non ci sono studi corrispondenti per la sperimentazione in aziende consolidate, nonostante l’importanza a loro riconosciuta di adottare la sperimentazione e il crescente interesse sull'argomento sia da parte degli accademici che dei professionisti. Basandoci su un exploratory multiple case study, l'obiettivo principale di questo studio è capire come gli incumbents utilizzano la sperimentazione per le loro attività imprenditoriali, evidenziando gli antecedenti, il processo e i risultati della sperimentazione. I risultati dello studio forniscono diversi contributi sia alla teoria che alla pratica. I principali contributi possono essere riassunti come segue: primo, illustrare le fasi del processo di sperimentazione e come diversi metodi di sperimentazione, come lean startup, design thinking e agile, possono essere impiegati lungo il processo; secondo classificare le sfide che gli incumbents incontrano nell'applicare la sperimentazione e come possono superare tali sfide combinando fattori organizzativi e individuali; terzo, chiarire il ruolo della sperimentazione nel supportare le attività di strategic entrepreneurship e corporate venturing, mostrando l'importante mediazione del design organizzativo impiegato sui risultati ottenuti; quarto, chiarire il ruolo della digitalizzazione nel facilitare la sperimentazione rendendo la struttura aziendale più flessibile e piatta. In conclusione, questo studio fornisce una serie di proposizioni e domande di ricerca future che possono guidare la ricerca sulla sperimentazione nel contesto aziendale.
File allegati
File Dimensione Formato  
2022_10_Annunziata.pdf

non accessibile

Dimensione 12.95 MB
Formato Adobe PDF
12.95 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/192573