During the last decades, with the intensification of globalization, supply chains have become increasingly complex in terms of their structure and organization. This complexity in highly competitive and global markets led companies to enhance their supply chain management practices in order to survive and grow. Moreover, the recent Covid-19 outbreak highlighted the importance of making supply chains more resilient and robust. With the emergence of digital technologies in the context of the Fourth Industrial Revolution, supply chain digitalization appeared as a promising solution to face these challenges. However, digitalization is not a remedy for all issues. There are processes that are worth being digitalized and others that are not. In order to determine where it is worthwhile to digitalize in the supply chain, this work has been developed in three parts. The first part consists in a literature background about the topic of supply chain digitalization and is based on an analysis of extant knowledge described in scientific books and articles. This section presents in particular the main drivers, challenges and benefits associated with supply chain digitalization. Then, the second part of this work deals with the development of a generic methodology supporting companies in their decision-making process regarding digitalization opportunities. A generic framework built around five main stages provides the main steps to be followed. After a process mapping and possible redesign, priorities must be given to the different processes that could benefit from digitalization and to the possible technologies that could be implemented. Finally, a comparison between expected benefits and costs associated to the most promising solutions leads to the final decision. Each of these stages includes methods and tools, either identified in extant literature or newly developed, that support the analysis. The last part of this work consists in the application of this methodology in the context of a real company, that is CHEP. After a company overview, stages and associated methods of the methodology are applied one by one based on information and data provided during interviews with CHEP’s employees. An in-depth analysis of the Carrier arrivals scheduling process is carried out and reveals that an internally developed digital tool could be a promising solution. To conclude, this work could be used by CHEP to enhance the aforementioned process, and to support future adoptions of digital technologies. The generic methodology could also support companies from all types of industries in their digitalization projects and may be adapted due to industry specific constraints.

Negli ultimi decenni, con l'intensificarsi della globalizzazione, le catene di fornitura sono diventate sempre più complesse in termini di struttura e organizzazione. Questa complessità, in mercati altamente competitivi e globali, ha portato le aziende a migliorare le pratiche di gestione della supply chain per sopravvivere e crescere. Inoltre, la recente epidemia di Covid-19 ha evidenziato l'importanza di rendere la supply chain più resistenti e robuste. Con l'emergere delle tecnologie digitali nel contesto della quarta rivoluzione industriale, la digitalizzazione della supply chain è apparsa come una soluzione promettente per affrontare queste sfide. Tuttavia, la digitalizzazione non è un rimedio per tutti i problemi. Ci sono processi che meritano di essere digitalizzati e altri che non lo sono. Al fine di determinare dove vale la pena digitalizzare la supply chain, questo lavoro è stato sviluppato in tre parti. La prima parte consiste in un inquadramento della letteratura sul tema della digitalizzazione della supply chain e si basa su un'analisi delle conoscenze esistenti descritte in libri e articoli scientifici. Questa sezione presenta in particolare i principali driver, sfide e benefici associati alla digitalizzazione della supply chain. La seconda parte del lavoro riguarda lo sviluppo di una metodologia generica per supportare le aziende nel processo decisionale relativo alle opportunità di digitalizzazione. Un quadro generico costruito attorno a cinque fasi principali fornisce i passi principali da seguire. Dopo una mappatura dei processi e un'eventuale riprogettazione, occorre dare priorità ai diversi processi che potrebbero beneficiare della digitalizzazione e alle possibili tecnologie da implementare. Infine, un confronto tra i benefici attesi e i costi associati alle soluzioni più promettenti porta alla decisione finale. Ognuna di queste fasi comprende metodi e strumenti, identificati nella letteratura esistente o sviluppati di recente, che supportano l'analisi. L'ultima parte di questo lavoro consiste nell'applicazione di questa metodologia nel contesto di un'azienda reale, CHEP. Dopo una panoramica dell'azienda, le fasi e i metodi associati della metodologia vengono applicati uno per uno sulla base delle informazioni e dei dati forniti durante le interviste con i dipendenti di CHEP. Un'analisi approfondita del processo di pianificazione degli arrivi dei vettori rivela che uno strumento digitale sviluppato internamente potrebbe essere una soluzione promettente. In conclusione, questo lavoro potrebbe essere utilizzato da CHEP per migliorare il processo sopra descritto e per supportare le future adozioni di tecnologie digitali. La metodologia generica potrebbe inoltre supportare le aziende di tutti i tipi di settore nei loro progetti di digitalizzazione e potrebbe essere adattata in base ai vincoli specifici del settore.

Supply chain digitalization in the logitics sector : development of a methodology and application at Chep

Favreliere, Alexis Cyril Raphaël
2021/2022

Abstract

During the last decades, with the intensification of globalization, supply chains have become increasingly complex in terms of their structure and organization. This complexity in highly competitive and global markets led companies to enhance their supply chain management practices in order to survive and grow. Moreover, the recent Covid-19 outbreak highlighted the importance of making supply chains more resilient and robust. With the emergence of digital technologies in the context of the Fourth Industrial Revolution, supply chain digitalization appeared as a promising solution to face these challenges. However, digitalization is not a remedy for all issues. There are processes that are worth being digitalized and others that are not. In order to determine where it is worthwhile to digitalize in the supply chain, this work has been developed in three parts. The first part consists in a literature background about the topic of supply chain digitalization and is based on an analysis of extant knowledge described in scientific books and articles. This section presents in particular the main drivers, challenges and benefits associated with supply chain digitalization. Then, the second part of this work deals with the development of a generic methodology supporting companies in their decision-making process regarding digitalization opportunities. A generic framework built around five main stages provides the main steps to be followed. After a process mapping and possible redesign, priorities must be given to the different processes that could benefit from digitalization and to the possible technologies that could be implemented. Finally, a comparison between expected benefits and costs associated to the most promising solutions leads to the final decision. Each of these stages includes methods and tools, either identified in extant literature or newly developed, that support the analysis. The last part of this work consists in the application of this methodology in the context of a real company, that is CHEP. After a company overview, stages and associated methods of the methodology are applied one by one based on information and data provided during interviews with CHEP’s employees. An in-depth analysis of the Carrier arrivals scheduling process is carried out and reveals that an internally developed digital tool could be a promising solution. To conclude, this work could be used by CHEP to enhance the aforementioned process, and to support future adoptions of digital technologies. The generic methodology could also support companies from all types of industries in their digitalization projects and may be adapted due to industry specific constraints.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
6-ott-2022
2021/2022
Negli ultimi decenni, con l'intensificarsi della globalizzazione, le catene di fornitura sono diventate sempre più complesse in termini di struttura e organizzazione. Questa complessità, in mercati altamente competitivi e globali, ha portato le aziende a migliorare le pratiche di gestione della supply chain per sopravvivere e crescere. Inoltre, la recente epidemia di Covid-19 ha evidenziato l'importanza di rendere la supply chain più resistenti e robuste. Con l'emergere delle tecnologie digitali nel contesto della quarta rivoluzione industriale, la digitalizzazione della supply chain è apparsa come una soluzione promettente per affrontare queste sfide. Tuttavia, la digitalizzazione non è un rimedio per tutti i problemi. Ci sono processi che meritano di essere digitalizzati e altri che non lo sono. Al fine di determinare dove vale la pena digitalizzare la supply chain, questo lavoro è stato sviluppato in tre parti. La prima parte consiste in un inquadramento della letteratura sul tema della digitalizzazione della supply chain e si basa su un'analisi delle conoscenze esistenti descritte in libri e articoli scientifici. Questa sezione presenta in particolare i principali driver, sfide e benefici associati alla digitalizzazione della supply chain. La seconda parte del lavoro riguarda lo sviluppo di una metodologia generica per supportare le aziende nel processo decisionale relativo alle opportunità di digitalizzazione. Un quadro generico costruito attorno a cinque fasi principali fornisce i passi principali da seguire. Dopo una mappatura dei processi e un'eventuale riprogettazione, occorre dare priorità ai diversi processi che potrebbero beneficiare della digitalizzazione e alle possibili tecnologie da implementare. Infine, un confronto tra i benefici attesi e i costi associati alle soluzioni più promettenti porta alla decisione finale. Ognuna di queste fasi comprende metodi e strumenti, identificati nella letteratura esistente o sviluppati di recente, che supportano l'analisi. L'ultima parte di questo lavoro consiste nell'applicazione di questa metodologia nel contesto di un'azienda reale, CHEP. Dopo una panoramica dell'azienda, le fasi e i metodi associati della metodologia vengono applicati uno per uno sulla base delle informazioni e dei dati forniti durante le interviste con i dipendenti di CHEP. Un'analisi approfondita del processo di pianificazione degli arrivi dei vettori rivela che uno strumento digitale sviluppato internamente potrebbe essere una soluzione promettente. In conclusione, questo lavoro potrebbe essere utilizzato da CHEP per migliorare il processo sopra descritto e per supportare le future adozioni di tecnologie digitali. La metodologia generica potrebbe inoltre supportare le aziende di tutti i tipi di settore nei loro progetti di digitalizzazione e potrebbe essere adattata in base ai vincoli specifici del settore.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/192633