The PEST analysis is used to evaluate the attractiveness of a market and the average profitability. It is a valuable tool for enterprises that want to expand their business abroad. This thesis studies the internationalization process of an Italian B2B company that operates in the ICT sector. Digital 360 has started its geographical expansion in Latin America countries. Because of this, Mexico, Argentina, Colombia, Chile and Peru have been analyzed only after a study of the internal characteristics of the company. Indeed, it is firstly analyzed the internal core competences and resources of Digital 360 to identify the sources of sustainable competitive advantages. Whereas for the PEST analysis of each country, additional region-specific and industry specific KPIs and indicators have been investigated to take into account the region in which Digital 360 wants to grow and the industry in which it works. This methodology used to evaluate the macroeconomic conditions of the five could be used by Digital 360 for future expansions when assessing the feasibility of new investments in other countries.

L’analisi PEST viene utilizzata per valutare l’attrattiva di un mercato e la redditività media. È uno strumento prezioso per le imprese che vogliono espandere la propria attività all’estero. Questa tesi studia il processo di internazionalizzazione di una società B2B italiana che opera nel settore ICT. Digital 360 ha iniziato la sua espansione geografica nei paesi dell’America Latina e per questo motivo, Messico, Argentina, Colombia, Cile e Perù sono stati analizzati. Prima però è stato realizzato uno studio delle caratteristiche interne dell’azienda. In effetti sono state prima analizzate le competenze e le risorse di Digital 360, in modo tale da identificare le fonti dei vantaggi competitivi sostenibili. Durante l’analisi PEST di ciascun paese invece, è stato studiato se ci fossero degli indicatori e KPI specifici per la regione in cui Digital 360 vuole crescere e per il settore industriale in cui lavora. Questa metodologia, utilizzata per valutare le condizioni macroeconomiche dei cinque paesi, può essere utilizzata da Digital 360 per future espansioni e per valutare la fattibilità di nuovi investimenti in altri paesi.

The internationalization process of a SME to Latam: an internal and external strategic analysis with region specific indicators

FAVIA, GIUSEPPE
2021/2022

Abstract

The PEST analysis is used to evaluate the attractiveness of a market and the average profitability. It is a valuable tool for enterprises that want to expand their business abroad. This thesis studies the internationalization process of an Italian B2B company that operates in the ICT sector. Digital 360 has started its geographical expansion in Latin America countries. Because of this, Mexico, Argentina, Colombia, Chile and Peru have been analyzed only after a study of the internal characteristics of the company. Indeed, it is firstly analyzed the internal core competences and resources of Digital 360 to identify the sources of sustainable competitive advantages. Whereas for the PEST analysis of each country, additional region-specific and industry specific KPIs and indicators have been investigated to take into account the region in which Digital 360 wants to grow and the industry in which it works. This methodology used to evaluate the macroeconomic conditions of the five could be used by Digital 360 for future expansions when assessing the feasibility of new investments in other countries.
MAGNAGHI, MATTIA
SANASI, SILVIA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
6-ott-2022
2021/2022
L’analisi PEST viene utilizzata per valutare l’attrattiva di un mercato e la redditività media. È uno strumento prezioso per le imprese che vogliono espandere la propria attività all’estero. Questa tesi studia il processo di internazionalizzazione di una società B2B italiana che opera nel settore ICT. Digital 360 ha iniziato la sua espansione geografica nei paesi dell’America Latina e per questo motivo, Messico, Argentina, Colombia, Cile e Perù sono stati analizzati. Prima però è stato realizzato uno studio delle caratteristiche interne dell’azienda. In effetti sono state prima analizzate le competenze e le risorse di Digital 360, in modo tale da identificare le fonti dei vantaggi competitivi sostenibili. Durante l’analisi PEST di ciascun paese invece, è stato studiato se ci fossero degli indicatori e KPI specifici per la regione in cui Digital 360 vuole crescere e per il settore industriale in cui lavora. Questa metodologia, utilizzata per valutare le condizioni macroeconomiche dei cinque paesi, può essere utilizzata da Digital 360 per future espansioni e per valutare la fattibilità di nuovi investimenti in altri paesi.
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