The South African energy crisis first began in 2007 after the government ignored multiple reports in prior years to increase the energy production and supply for the whole country. This crisis has led to the widespread implementation of rolling blackouts nationwide for the past 15 years as the government-owned national power utility, Eskom, continues to battle with the increasing demand for electricity. These rolling blackouts are referred to in South Africa as “loadshedding” and have disrupted contemporary life across the country. Since 2015, there have been a number of private and public applications that have surfaced to help the population of South Africa manage loadshedding. These apps supply detailed timetables and schedules to the public in order to plan business and social activities ahead of time. This thesis aims to analyse two of these apps in detail, and to provide research on the various pain points users experience whilst using them. The analysis part of the thesis then forms the foundation of a new app design that aims to minimise user frustration and friction by creating a more intuitive and user friendly solution.

La crisi energetica sudafricana è iniziata nel 2007, dopo che il governo, negli anni precedenti, ha ignorato diverse inchieste ed analisi che hanno mostrato la necessità di aumentare produzione e fornitura di energia per l'intero Paese. Questa crisi, negli ultimi 15 anni, ha portato Eskom, provider energetico statale, ad attuare blackout a rotazione in tutto il Paese per far fronte alla lunga e continua battaglia alla richiesta di eletricità crescente. Questi blackout a rotazione sono chiamati in Sudafrica "loadshedding" e hanno sconvolto la vita a cui siamo abituati oggi in tutto il Paese. Dal 2015 sono apparse diverse applicazioni, progettate sia da enti pubblici che privati, per aiutare la popolazione sudafricana a gestire i blackout. Queste applicazioni forniscono al pubblico orari e piani dettagliati per organizzare in anticipo le attività commerciali e sociali. Questa tesi si propone di analizzare in dettaglio due di queste applicazioni, fornendo una ricerca sui vari punti critici e l’impatto che questi hanno sull’esperienza degli utenti. Quest’analisi getta le fondamenta per il design di una nuova applicazione che mira a ridurre al minimo la frustrazione degli utenti, creando una soluzione più intuitiva e facile da utilizzare.

The apps that help manage South Africa's electricity crisis

De Freitas, Julian
2021/2022

Abstract

The South African energy crisis first began in 2007 after the government ignored multiple reports in prior years to increase the energy production and supply for the whole country. This crisis has led to the widespread implementation of rolling blackouts nationwide for the past 15 years as the government-owned national power utility, Eskom, continues to battle with the increasing demand for electricity. These rolling blackouts are referred to in South Africa as “loadshedding” and have disrupted contemporary life across the country. Since 2015, there have been a number of private and public applications that have surfaced to help the population of South Africa manage loadshedding. These apps supply detailed timetables and schedules to the public in order to plan business and social activities ahead of time. This thesis aims to analyse two of these apps in detail, and to provide research on the various pain points users experience whilst using them. The analysis part of the thesis then forms the foundation of a new app design that aims to minimise user frustration and friction by creating a more intuitive and user friendly solution.
NEGRI, PAOLO
ARC III - Scuola del Design
6-ott-2022
2021/2022
La crisi energetica sudafricana è iniziata nel 2007, dopo che il governo, negli anni precedenti, ha ignorato diverse inchieste ed analisi che hanno mostrato la necessità di aumentare produzione e fornitura di energia per l'intero Paese. Questa crisi, negli ultimi 15 anni, ha portato Eskom, provider energetico statale, ad attuare blackout a rotazione in tutto il Paese per far fronte alla lunga e continua battaglia alla richiesta di eletricità crescente. Questi blackout a rotazione sono chiamati in Sudafrica "loadshedding" e hanno sconvolto la vita a cui siamo abituati oggi in tutto il Paese. Dal 2015 sono apparse diverse applicazioni, progettate sia da enti pubblici che privati, per aiutare la popolazione sudafricana a gestire i blackout. Queste applicazioni forniscono al pubblico orari e piani dettagliati per organizzare in anticipo le attività commerciali e sociali. Questa tesi si propone di analizzare in dettaglio due di queste applicazioni, fornendo una ricerca sui vari punti critici e l’impatto che questi hanno sull’esperienza degli utenti. Quest’analisi getta le fondamenta per il design di una nuova applicazione che mira a ridurre al minimo la frustrazione degli utenti, creando una soluzione più intuitiva e facile da utilizzare.
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Descrizione: This thesis aims to analyse the apps that help the South African population manage the current electricity crisis and to provide a new design solution that is more intuitive and user friendly.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/195011