The paper aims to show the importance of outdoor spaces in contemporary school buildings, together with explaining the “Naturalmente a Scuola” project experience, carried out in the previous month. The project started with a historical analysis of the first outdoor school, which lead to the study of some of the most important pedagogical methods and the influence of space in the education process. After a heterogeneous abacus of case studies, there will be the analysis of numerous architectural solutions for the schoolyards, which allow different declinations of use of the outdoor spaces, perfectly fitting in the panorama of the recent pandemic situation. All the educational, physical and psychological benefits that outdoor activities can offer to children will be examined in the paper, being these benefits a fundamental part of the experience. As a last step of the project, the key moments of the experience will be explained, such as the beginning of participatory planning, the dialogue with several actors, the methods and necessary tools used, and the project process with its graphic outcomes
Questo lavoro nasce con l’intento di mostrare l’importanza che riveste oggigiorno lo spazio esterno di pertinenza delle scuole e al contempo di restituire l’esperienza progettuale NaturalMente a Scuola svolta nei mesi precedenti, nata dalla collaborazione tra Fondazione Snam, Politecnico di Milano ed Università degli Studi di Bicocca, alla quale le autrici hanno partecipato attivamente. Partendo da un’analisi storica sulle prime scuole all’aperto si arriverà a trattare alcuni dei più importanti metodi pedagogici e dunque l’influenza dello spazio fisico nella didattica. Attraverso un eterogeneo repertorio di casi studio si analizzeranno successivamente numerose soluzioni che permettono molteplici declinazioni dei cortili scolastici anche alla luce della recente situazione pandemica. Si esamineranno dunque tutti i benefici a livello didattico, fisico e psichico che le attività all’aperto sono in grado di offrire. Verrà in parallelo affrontato il tema della progettazione partecipata, attori, modalità e strumenti necessari; in ultimo verrà restituito il percorso affrontato con i relativi esiti progettuali e metodologici.
La scuola è fuori : un'esperienza di co-progettazione di due spazi esterni scolastici a Milano
Asnago, Gioia;Zanetta, Chiara
2021/2022
Abstract
The paper aims to show the importance of outdoor spaces in contemporary school buildings, together with explaining the “Naturalmente a Scuola” project experience, carried out in the previous month. The project started with a historical analysis of the first outdoor school, which lead to the study of some of the most important pedagogical methods and the influence of space in the education process. After a heterogeneous abacus of case studies, there will be the analysis of numerous architectural solutions for the schoolyards, which allow different declinations of use of the outdoor spaces, perfectly fitting in the panorama of the recent pandemic situation. All the educational, physical and psychological benefits that outdoor activities can offer to children will be examined in the paper, being these benefits a fundamental part of the experience. As a last step of the project, the key moments of the experience will be explained, such as the beginning of participatory planning, the dialogue with several actors, the methods and necessary tools used, and the project process with its graphic outcomesFile | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
La scuola e' fuori un'esperienza di coprogettazione di due spazi esterni scolastici a Milano.pdf
accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati
Descrizione: tesi magistrale di progettazione di spazi innovativi per la didattica all'aperto
Dimensione
131.22 MB
Formato
Adobe PDF
|
131.22 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
book.pdf
non accessibile
Descrizione: book di sintesi analisi e interventi
Dimensione
125.46 MB
Formato
Adobe PDF
|
125.46 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
book2.pdf
non accessibile
Descrizione: book di sintesi analisi e interventi
Dimensione
95.3 MB
Formato
Adobe PDF
|
95.3 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
T1.png
non accessibile
Descrizione: tavola analisi storica
Dimensione
7.08 MB
Formato
image/png
|
7.08 MB | image/png | Visualizza/Apri |
T2.1.png
non accessibile
Descrizione: tavola progetto intervento
Dimensione
7.42 MB
Formato
image/png
|
7.42 MB | image/png | Visualizza/Apri |
T2.png
non accessibile
Descrizione: tavola progetto intervento
Dimensione
6.58 MB
Formato
image/png
|
6.58 MB | image/png | Visualizza/Apri |
viste.pdf
non accessibile
Descrizione: fotoinserimenti interventi
Dimensione
166.6 MB
Formato
Adobe PDF
|
166.6 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
progettazione partecipata.pdf
non accessibile
Descrizione: book di sintesi progettazione partecipata
Dimensione
14.58 MB
Formato
Adobe PDF
|
14.58 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
schede riferimenti.pdf
non accessibile
Descrizione: schede casi studio di riferimento
Dimensione
9.32 MB
Formato
Adobe PDF
|
9.32 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/195094