In the twenty-first century innovation is one of the most powerful strategic levers that companies have to be competitive in the market. Being innovative allows firms to anticipate customer needs, streamline processes and capture insights and opportunities. This need for rapid and timely innovation has led to the spread of Open Innovation approaches, which act as a link to the external environment. It reduces time to market and increases the company’s potential by partnering with other entities, such as customers, employees, other firms, or startups. Due to the high relevance that Open Innovation has, companies have to monitor its performance and the impact that these activities have on the different business dimensions. Therefore, it is fundamental that companies adopt a Performance Measurement System for Open Innovation initiatives. This study develops a literature analysis concerning the main impact and performance measurement practices of Open Innovation activities, deepening the main frameworks and existing theories. Limited frameworks widely adopted by companies emerged from the research. To deepen this topic, the analysis has been conducted as a multiple case study on three Italian companies working in the financial services industry. It aims at assessing how companies measure the performance of Open Innovation initiatives performed. In particular, this research investigates the level of Open Innovation evolution of the companies, the dimensions most impacted by these initiatives, and the indicators adopted to monitor the progress and the result achieved. Finally, the study highlights the main effects that Open Innovation have on a company’s business in terms of internal processes, new product or service development, and cultural change. Moreover, it describes the main elements that companies consider to measure these results.

Nel Ventunesimo secolo l’innovazione è tra le più potenti leve strategiche che le aziende hanno per mantenersi competitive sul mercato. Essere innovativi permette alle aziende di anticipare i bisogni dei clienti, efficientare i processi e cogliere spunti e opportunità. Questa esigenza di innovare in modo rapido e tempestivo ha portato alla diffusione di approcci di Open Innovation, che agiscono come un ponte verso l’ambiente esterno. L’Open Innovation riduce il time to market e aumenta il potenziale dell’azienda grazie alle collaborazioni con altre entità, come clienti, impiegati, altre aziende, o startup. Data la grande rilevanza che l’Open Innovation ha, le aziende devono monitorare le sue performance e l’impatto che queste iniziative hanno nelle differenti dimensioni aziendali. Quindi, è fondamentale che le imprese adottino un sistema di misurazione delle prestazioni per iniziative di Open Innovation. Questo studio si sviluppa tramite un’analisi della letteratura riguardante le principali pratiche di misurazione dell’impatto e delle prestazioni di attività di Open Innovation, approfondendo i principali framework e le teorie esistenti. Dalla ricerca sono emersi limitati framework adottai in modo diffuso dalle aziende. Per approfondire questo argomento, l’analisi è stata condotta come caso di studio multiplo su tre aziende italiane operanti nel settore dei servizi finanziari. Esso mira a valutare il modo in cui le imprese misurano le prestazioni delle iniziative di Open Innovation realizzate. In particolare, questa ricerca indaga il livello di evoluzione dell’Open Innovation delle aziende, le dimensioni più colpite da queste attività, e gli indicatori adottati per monitorare i progressi e i risultati raggiunti. Infine, lo studio evidenzia i principali effetti che l’Open Innovation ha sul business di un’azienda in termini di processi interni, sviluppo di nuovi prodotti o servizi e cambiamento culturale. Inoltre, descrive i principali elementi che le società considerano per misurare questi risultati.

Measuring the impact of open innovation initiatives: multiple case study on large italian firms

Morandin, Chiara
2021/2022

Abstract

In the twenty-first century innovation is one of the most powerful strategic levers that companies have to be competitive in the market. Being innovative allows firms to anticipate customer needs, streamline processes and capture insights and opportunities. This need for rapid and timely innovation has led to the spread of Open Innovation approaches, which act as a link to the external environment. It reduces time to market and increases the company’s potential by partnering with other entities, such as customers, employees, other firms, or startups. Due to the high relevance that Open Innovation has, companies have to monitor its performance and the impact that these activities have on the different business dimensions. Therefore, it is fundamental that companies adopt a Performance Measurement System for Open Innovation initiatives. This study develops a literature analysis concerning the main impact and performance measurement practices of Open Innovation activities, deepening the main frameworks and existing theories. Limited frameworks widely adopted by companies emerged from the research. To deepen this topic, the analysis has been conducted as a multiple case study on three Italian companies working in the financial services industry. It aims at assessing how companies measure the performance of Open Innovation initiatives performed. In particular, this research investigates the level of Open Innovation evolution of the companies, the dimensions most impacted by these initiatives, and the indicators adopted to monitor the progress and the result achieved. Finally, the study highlights the main effects that Open Innovation have on a company’s business in terms of internal processes, new product or service development, and cultural change. Moreover, it describes the main elements that companies consider to measure these results.
BESCAPÉ, MATTEO
FRANGI, FILIPPO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
6-ott-2022
2021/2022
Nel Ventunesimo secolo l’innovazione è tra le più potenti leve strategiche che le aziende hanno per mantenersi competitive sul mercato. Essere innovativi permette alle aziende di anticipare i bisogni dei clienti, efficientare i processi e cogliere spunti e opportunità. Questa esigenza di innovare in modo rapido e tempestivo ha portato alla diffusione di approcci di Open Innovation, che agiscono come un ponte verso l’ambiente esterno. L’Open Innovation riduce il time to market e aumenta il potenziale dell’azienda grazie alle collaborazioni con altre entità, come clienti, impiegati, altre aziende, o startup. Data la grande rilevanza che l’Open Innovation ha, le aziende devono monitorare le sue performance e l’impatto che queste iniziative hanno nelle differenti dimensioni aziendali. Quindi, è fondamentale che le imprese adottino un sistema di misurazione delle prestazioni per iniziative di Open Innovation. Questo studio si sviluppa tramite un’analisi della letteratura riguardante le principali pratiche di misurazione dell’impatto e delle prestazioni di attività di Open Innovation, approfondendo i principali framework e le teorie esistenti. Dalla ricerca sono emersi limitati framework adottai in modo diffuso dalle aziende. Per approfondire questo argomento, l’analisi è stata condotta come caso di studio multiplo su tre aziende italiane operanti nel settore dei servizi finanziari. Esso mira a valutare il modo in cui le imprese misurano le prestazioni delle iniziative di Open Innovation realizzate. In particolare, questa ricerca indaga il livello di evoluzione dell’Open Innovation delle aziende, le dimensioni più colpite da queste attività, e gli indicatori adottati per monitorare i progressi e i risultati raggiunti. Infine, lo studio evidenzia i principali effetti che l’Open Innovation ha sul business di un’azienda in termini di processi interni, sviluppo di nuovi prodotti o servizi e cambiamento culturale. Inoltre, descrive i principali elementi che le società considerano per misurare questi risultati.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/195222