The objective of this work is to study a niche section of the Italian Publishing Landscape related to the B2B business. Indeed, the sectors that are analysed are 3 specific ones that correspond to: Logistic, Automation and Retail&Agrifood. As a result of the work, firstly there is a series of definition and studies related to the new digital elements of this field. In particular, what it comes up are the new ways of creating contents with also the new channels adopted by publishers and the main marketing tools that can be observed on the online platforms of the Magazines. After these concepts, there is the “heart” of the report where all the editors of these sectors are shown with their specific performances of their online platforms in terms of Digital Contents and Marketing Tools. Moreover, for each one of these actors there is a synthetic recap of their financial results of their last 3 years and a brief comment that will give some point of reflection.

L'obiettivo di questo lavoro è quello di studiare un settore di nicchia del panorama editoriale italiano legato al business B2B. I settori analizzati sono infatti 3, specifici, che corrispondono a: Logistica, Automazione e Retail&Agrifood. Il risultato del lavoro è innanzitutto una serie di definizioni e studi relativi ai nuovi elementi digitali di questo settore. In particolare, emergono le nuove modalità di creazione dei contenuti, i nuovi canali adottati dagli editori e i principali strumenti di marketing che si possono osservare sulle piattaforme online delle riviste. Dopo questi concetti, c'è il "cuore" del Report dove vengono illustrati tutti gli editori di questi settori con le loro specifiche performance delle loro piattaforme online in termini di contenuti digitali e strumenti di marketing. Inoltre, per ognuno di questi attori è presente un riepilogo sintetico dei risultati finanziari degli ultimi 3 anni e un breve commento che fornirà qualche spunto di riflessione.

The B2B publishing sector in Italy

GANDIN, GIORGIO
2021/2022

Abstract

The objective of this work is to study a niche section of the Italian Publishing Landscape related to the B2B business. Indeed, the sectors that are analysed are 3 specific ones that correspond to: Logistic, Automation and Retail&Agrifood. As a result of the work, firstly there is a series of definition and studies related to the new digital elements of this field. In particular, what it comes up are the new ways of creating contents with also the new channels adopted by publishers and the main marketing tools that can be observed on the online platforms of the Magazines. After these concepts, there is the “heart” of the report where all the editors of these sectors are shown with their specific performances of their online platforms in terms of Digital Contents and Marketing Tools. Moreover, for each one of these actors there is a synthetic recap of their financial results of their last 3 years and a brief comment that will give some point of reflection.
SANASI, SILVIA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
6-ott-2022
2021/2022
L'obiettivo di questo lavoro è quello di studiare un settore di nicchia del panorama editoriale italiano legato al business B2B. I settori analizzati sono infatti 3, specifici, che corrispondono a: Logistica, Automazione e Retail&Agrifood. Il risultato del lavoro è innanzitutto una serie di definizioni e studi relativi ai nuovi elementi digitali di questo settore. In particolare, emergono le nuove modalità di creazione dei contenuti, i nuovi canali adottati dagli editori e i principali strumenti di marketing che si possono osservare sulle piattaforme online delle riviste. Dopo questi concetti, c'è il "cuore" del Report dove vengono illustrati tutti gli editori di questi settori con le loro specifiche performance delle loro piattaforme online in termini di contenuti digitali e strumenti di marketing. Inoltre, per ognuno di questi attori è presente un riepilogo sintetico dei risultati finanziari degli ultimi 3 anni e un breve commento che fornirà qualche spunto di riflessione.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/195458