This study is based on an analysis of how MNEs responded to the UN recognition of sustainability issues and how they are contributing to 2030 SDGs. In particular, the objective is to understand which SDG-related actions companies are undertaking and their impact on the environment and the society. The methodology is an investigation: the sustainability reports of two companies have been analyzed, together with articles on their websites. The research focuses on the Consumer Good Industry, identified by the Business & Sustainable Development Commission as a sector with strong relevance across two or more SDGs, having a “growth” nexus and composed by consumer facing brands with a crucial role in spreading sustainable lifestyle. In this sector, the SDGs mostly addressed by the companies are: SDG 2 – Zero Hunger, SDG 3 – Good Health and Well-Being and SDG 12 – Responsible Consumption and Production. In particular, two companies coming from the FMCG industry are considered sustainable leaders: Unilever with its “Sustainable Living Plan” and Procter&Gamble with its “Ambition 2030, Environmental Sustainability Goals”. The analysis performed shows that both companies are implementing internal policies (product and processes reengineering) and external ones (donations to communities and educational programs to spread sustainable lifestyles). For SDG 2, they have different approaches: Unilever, with its food brands, is working to ensure safe food to everyone, while P&G, not having a food-focused business unit, focuses on donations to NGOs; for what concern SDG 3, they both make product donations and educational campaign to improve hygiene (health) and confidence (mental well-being). Lastly, both companies are changing their approach towards resource exploitation, promoting sustainable production and consumption patterns and spreading them across their global supply chains. As the world's largest FMCG firms, Unilever and P&G have both a responsibility and an opportunity to do the right thing and create change, not only contributing to sustainable development but also increasing customers’ loyalty, employees’ productivity and their turnover.

Questo studio si basa su un'analisi di come le multinazionali affrontano la sostenibilità e i 17 SDG promossi dalle Nazioni Unite. In particolare, l'obiettivo è identificare quali azioni legate agli SDG le aziende intraprendono e il loro impatto sull'ambiente e sulla società. La metodologia si basa sulla analisi dei report di sostenibilità delle aziende e gli articoli sui loro siti web. La ricerca si concentra sull'industria dei beni di consumo, identificata dalla Business & Sustainable Development Commission come un settore con una forte rilevanza riguardo due o più SDG, con opportunità di crescita e composto da brand rivolti al consumatore, con un ruolo cruciale nella diffusione di uno stile di vita sostenibile. In questo settore, gli SDG maggiormente affrontati dalle aziende sono: SDG 2 – Zero Hunger, SDG 3 – Good Health and Well-Being and SDG 12 – Responsible Consumption and Production. In particolare, nel settore identificato, due aziende sono considerate leader sostenibili: Unilever con il suo "Sustainable Living Plan" e Procter&Gamble con il suo "Ambition 2030, Environmental Sustainability Goals". L'analisi mostra che entrambe le aziende stanno attuando politiche interne (reingegnerizzazione di prodotti e processi) ed esterne (donazioni alle comunità e programmi educativi per diffondere stili di vita sostenibili). Per l'SDG 2 il loro approccio è diverso: Unilever, con i suoi marchi alimentari, lavora per garantire cibo sicuro, mentre P&G, non avendo una business unit focalizzata sul cibo, si concentra su donazioni alle ONG; per quanto riguarda l'SDG 3, entrambe fanno donazioni di prodotti e campagne educative per migliorare l'igiene e il benessere mentale. Infine, entrambe le aziende stanno cambiando il loro approccio allo sfruttamento delle risorse, promuovendo modelli di produzione e consumo sostenibili e diffondendoli nelle catene di fornitura. In quanto maggiori aziende di beni di largo consumo al mondo, Unilever e P&G hanno la responsabilità e l'opportunità di fare la cosa giusta e di creare un cambiamento, non solo contribuendo allo sviluppo sostenibile ma anche aumentando la fedeltà dei clienti, la produttività dei dipendenti e il loro fatturato.

SDGs and the private sector : Unilever and P&G case studies

Baragiola, Giulia;Mauri, Martina
2021/2022

Abstract

This study is based on an analysis of how MNEs responded to the UN recognition of sustainability issues and how they are contributing to 2030 SDGs. In particular, the objective is to understand which SDG-related actions companies are undertaking and their impact on the environment and the society. The methodology is an investigation: the sustainability reports of two companies have been analyzed, together with articles on their websites. The research focuses on the Consumer Good Industry, identified by the Business & Sustainable Development Commission as a sector with strong relevance across two or more SDGs, having a “growth” nexus and composed by consumer facing brands with a crucial role in spreading sustainable lifestyle. In this sector, the SDGs mostly addressed by the companies are: SDG 2 – Zero Hunger, SDG 3 – Good Health and Well-Being and SDG 12 – Responsible Consumption and Production. In particular, two companies coming from the FMCG industry are considered sustainable leaders: Unilever with its “Sustainable Living Plan” and Procter&Gamble with its “Ambition 2030, Environmental Sustainability Goals”. The analysis performed shows that both companies are implementing internal policies (product and processes reengineering) and external ones (donations to communities and educational programs to spread sustainable lifestyles). For SDG 2, they have different approaches: Unilever, with its food brands, is working to ensure safe food to everyone, while P&G, not having a food-focused business unit, focuses on donations to NGOs; for what concern SDG 3, they both make product donations and educational campaign to improve hygiene (health) and confidence (mental well-being). Lastly, both companies are changing their approach towards resource exploitation, promoting sustainable production and consumption patterns and spreading them across their global supply chains. As the world's largest FMCG firms, Unilever and P&G have both a responsibility and an opportunity to do the right thing and create change, not only contributing to sustainable development but also increasing customers’ loyalty, employees’ productivity and their turnover.
Hoxha, Gezim
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
20-dic-2022
2021/2022
Questo studio si basa su un'analisi di come le multinazionali affrontano la sostenibilità e i 17 SDG promossi dalle Nazioni Unite. In particolare, l'obiettivo è identificare quali azioni legate agli SDG le aziende intraprendono e il loro impatto sull'ambiente e sulla società. La metodologia si basa sulla analisi dei report di sostenibilità delle aziende e gli articoli sui loro siti web. La ricerca si concentra sull'industria dei beni di consumo, identificata dalla Business & Sustainable Development Commission come un settore con una forte rilevanza riguardo due o più SDG, con opportunità di crescita e composto da brand rivolti al consumatore, con un ruolo cruciale nella diffusione di uno stile di vita sostenibile. In questo settore, gli SDG maggiormente affrontati dalle aziende sono: SDG 2 – Zero Hunger, SDG 3 – Good Health and Well-Being and SDG 12 – Responsible Consumption and Production. In particolare, nel settore identificato, due aziende sono considerate leader sostenibili: Unilever con il suo "Sustainable Living Plan" e Procter&Gamble con il suo "Ambition 2030, Environmental Sustainability Goals". L'analisi mostra che entrambe le aziende stanno attuando politiche interne (reingegnerizzazione di prodotti e processi) ed esterne (donazioni alle comunità e programmi educativi per diffondere stili di vita sostenibili). Per l'SDG 2 il loro approccio è diverso: Unilever, con i suoi marchi alimentari, lavora per garantire cibo sicuro, mentre P&G, non avendo una business unit focalizzata sul cibo, si concentra su donazioni alle ONG; per quanto riguarda l'SDG 3, entrambe fanno donazioni di prodotti e campagne educative per migliorare l'igiene e il benessere mentale. Infine, entrambe le aziende stanno cambiando il loro approccio allo sfruttamento delle risorse, promuovendo modelli di produzione e consumo sostenibili e diffondendoli nelle catene di fornitura. In quanto maggiori aziende di beni di largo consumo al mondo, Unilever e P&G hanno la responsabilità e l'opportunità di fare la cosa giusta e di creare un cambiamento, non solo contribuendo allo sviluppo sostenibile ma anche aumentando la fedeltà dei clienti, la produttività dei dipendenti e il loro fatturato.
File allegati
File Dimensione Formato  
2022_12_Baragiola_Mauri.pdf

accessibile in internet per tutti

Descrizione: testo tesi
Dimensione 11.33 MB
Formato Adobe PDF
11.33 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/195916