As the linear traditional fashion industry is currently driven by a mass- manufacturing production model that consumers can quickly dispose of or replace, this thesis proposes a participatory fashion design perspective in order to find a more sustainable approach to design and manufacturing. The author invited two participants from different disciplines to work with the fashion designer. Through a qualitative ethnographic research method, observed participants and conducted semi-structured interviews to understand the difficulties consumers encountered with the process, such as lack of production techniques and venues. A local Fab Lab in Milan, Italy, WEMAKE, was chosen to conduct the fieldwork and use laser cutting technology to recreate the discarded fabrics from the production process. It not only adds interest to the design but also popularizes the digital fabrication technology to the participants. The specific research question of this thesis is: How to find a way to allow the public without any skills to participate in the garment design process? Furthermore, exploring what value this process can bring to society, the environment, the economy, and more. A custom configurator is constructed by observing how efficiently the participation process can increase consumer involvement. Through the custom configurator, consumers are free to make personalized adjustments to details such as length, size, color, and fabric according to the prototype provided by the designer. It is relevant to promote consumer participation in the design process and extend the product life cycle from the emotional level.
Poiché l'industria della moda tradizionale e lineare è attualmente guidata da un modello di produzione di massa che i consumatori possono smaltire o sostituire rapidamente, questo articolo propone una prospettiva di progettazione partecipativa della moda per trovare un approccio più sostenibile alla progettazione e alla produzione. Gli autori hanno invitato due partecipanti di diverse discipline a lavorare con i designer di moda. Attraverso un metodo di ricerca etnografica qualitativa, hanno osservato i partecipanti e condotto interviste semi-strutturate per comprendere le difficoltà incontrate dai consumatori nel processo, come la mancanza di tecniche di produzione e di locali. Per condurre il lavoro sul campo è stato scelto un Fab Lab locale di Milano, WEMAKE, che ha utilizzato la tecnologia del taglio laser per ricreare i tessuti di scarto del processo produttivo. Questo non solo aggiunge interesse al progetto, ma rende anche popolare la tecnologia di fabbricazione digitale per i partecipanti. La domanda di ricerca specifica di questo lavoro è: come trovare un modo per consentire al pubblico senza alcuna competenza di partecipare al processo di progettazione degli indumenti? Inoltre, si cerca di capire quale valore possa apportare questo processo alla società, all'ambiente, all'economia e altro ancora. Un configuratore personalizzato è stato costruito osservando come il processo di partecipazione possa aumentare il coinvolgimento dei consumatori. Attraverso il configuratore personalizzato, i consumatori sono liberi di apportare modifiche personalizzate a dettagli come la lunghezza, la taglia, il colore e il tessuto in base al prototipo fornito dal designer. È importante promuovere la partecipazione dei consumatori al processo di progettazione ed estendere il ciclo di vita del prodotto dal punto di vista emotivo.
Sustainability in fashion : creating new value through participatory design
Zhong, Yuan
2021/2022
Abstract
As the linear traditional fashion industry is currently driven by a mass- manufacturing production model that consumers can quickly dispose of or replace, this thesis proposes a participatory fashion design perspective in order to find a more sustainable approach to design and manufacturing. The author invited two participants from different disciplines to work with the fashion designer. Through a qualitative ethnographic research method, observed participants and conducted semi-structured interviews to understand the difficulties consumers encountered with the process, such as lack of production techniques and venues. A local Fab Lab in Milan, Italy, WEMAKE, was chosen to conduct the fieldwork and use laser cutting technology to recreate the discarded fabrics from the production process. It not only adds interest to the design but also popularizes the digital fabrication technology to the participants. The specific research question of this thesis is: How to find a way to allow the public without any skills to participate in the garment design process? Furthermore, exploring what value this process can bring to society, the environment, the economy, and more. A custom configurator is constructed by observing how efficiently the participation process can increase consumer involvement. Through the custom configurator, consumers are free to make personalized adjustments to details such as length, size, color, and fabric according to the prototype provided by the designer. It is relevant to promote consumer participation in the design process and extend the product life cycle from the emotional level.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Yuan Zhong.pdf
non accessibile
Dimensione
44.97 MB
Formato
Adobe PDF
|
44.97 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/196034