During the pandemic of Covid-19, education was highly affected by a digital shock that represented a big challenge for all the members of its system. In Mexico, the lack of preparation was clearly noticed as schools tried to migrate to a digital environment and as both, teachers, and students, encountered a lot of obstacles to continue with the courses. After almost two years of the phenomenon, the situation is still finding its place in the dark tunnel that could be far of seeing the light. During the lockdown, educators tried to use different tools to connect with their students; both creativity and technology were challenged to look for solutions and, the digital resources like social media, videos, television, and electronic platforms became the new medium of education. Despite these media were new to education, they represented the main tools that are used in Transmedia Storytelling design, a paradigm that rely on storytelling and digital mediums to convey new messages and create new ways of entertainment. In order to enhance the new era of education after the pandemic, this kind of methods could be ideal to make a new proposal in educating, changing the recursive and obsolete resources that are currently used and renewing them with activities that will involve the students in an active way, making them feel like the main characters of their educational training and that can help them to regain their interest in their studies. This thesis will take Mexico as the main study case of analysis and will develop an answer for the following research question: What is the methodology that could be developed and implemented to prepare Mexican teachers and academic authorities to apply a transmedia storytelling educational model for the planification of the courses in a high school level? The answer of this will be represented with the creation of a framework that offers the tools that could be use by teachers to continue their migration into the digital environment and that could be combined with Transmedia Education and Storytelling. This will prove that these concepts could become an effective mechanism that can cope with the main struggles in digital and online education.

Durante la pandemia Covid-19, l’istruzione è stata fortemente colpita da uno shock digitale che ha rappresentato una grande sfida per tutti i membri del suo sistema. In Messico, la mancanza di preparazione è stata fortemente notata quando le scuole hanno cercato di migrare verso un ambiente digitale e quando, sia insegnanti sia studenti, hanno incontrato molti ostacoli per continuare le lezioni. Dopo quasi due anni dalla pandemia, la situazione sta tuttora cercando di trovare il suo posto all’interno di un tunnel che è ancora lontano dal vedere la luce. Durante il lockdown, gli insegnanti hanno cercato di utilizzare diversi strumenti per collegarsi con i loro studenti, unendo sia la creatività sia la tecnologia, sono stati spinti a cercare soluzioni innovative. Le risorse digitali come social media, video, televisione e piattaforme elettroniche sono diventate il nuovo mezzo principale di istruzione. Nonostante questi media fossero nuovi nel mondo dell’insegnamento, rappresentavano i principali strumenti utilizzati nel design dello Transmedia Storyelling, un paradigma che si basa sullo storytelling e sui media digitali per trasmettere nuovi messaggi e creare modi di intrattenimento alternativi. Al fine di migliorare la nuova era dell’istruzione dopo la pandemia, questo tipo di metodi potrebbe essere l’ideale per fare una nuova proposta formativa, cambiando le risorse tradizionali e obsolete che vengono attualmente utilizzate, rinnovandole con attività che coinvolgano gli studenti in modo attivo. In questo modo gli studenti si sentiranno i protagonisti della loro formazione educativa e potranno ritrovare l’interesse nei loro studi. Questa tesi prenderà il Messico come principale caso studio di analisi e svilupperà una risposta alla seguente domanda di ricerca: Qual è la metodologia che potrebbe essere sviluppata e implementata per preparare gli insegnanti messicani e le autorità accademiche ad applicare un modello educativo di Transmedia Storyelling per la pianificazione del piano di studi delle scuole superiori di secondo grado? La risposta sarà rappresentata dalla creazione di una metodologia che illustra gli strumenti che potrebbero essere utilizzati dagli insegnanti per continuare la loro migrazione verso l’ambiente digitale, combinandoli con l’educazione transmediale e lo Storytelling. Ciò dimostrerà che questi strumenti potrebbero diventare un meccanismo efficace in grado di affrontare le principali difficoltà nell’educazione digitale e online.

Teach. Tell. Transform : a transmedia storytelling approach within the education in the mexican context

Martínez Tapia, Renata
2021/2022

Abstract

During the pandemic of Covid-19, education was highly affected by a digital shock that represented a big challenge for all the members of its system. In Mexico, the lack of preparation was clearly noticed as schools tried to migrate to a digital environment and as both, teachers, and students, encountered a lot of obstacles to continue with the courses. After almost two years of the phenomenon, the situation is still finding its place in the dark tunnel that could be far of seeing the light. During the lockdown, educators tried to use different tools to connect with their students; both creativity and technology were challenged to look for solutions and, the digital resources like social media, videos, television, and electronic platforms became the new medium of education. Despite these media were new to education, they represented the main tools that are used in Transmedia Storytelling design, a paradigm that rely on storytelling and digital mediums to convey new messages and create new ways of entertainment. In order to enhance the new era of education after the pandemic, this kind of methods could be ideal to make a new proposal in educating, changing the recursive and obsolete resources that are currently used and renewing them with activities that will involve the students in an active way, making them feel like the main characters of their educational training and that can help them to regain their interest in their studies. This thesis will take Mexico as the main study case of analysis and will develop an answer for the following research question: What is the methodology that could be developed and implemented to prepare Mexican teachers and academic authorities to apply a transmedia storytelling educational model for the planification of the courses in a high school level? The answer of this will be represented with the creation of a framework that offers the tools that could be use by teachers to continue their migration into the digital environment and that could be combined with Transmedia Education and Storytelling. This will prove that these concepts could become an effective mechanism that can cope with the main struggles in digital and online education.
ARC III - Scuola del Design
20-dic-2022
2021/2022
Durante la pandemia Covid-19, l’istruzione è stata fortemente colpita da uno shock digitale che ha rappresentato una grande sfida per tutti i membri del suo sistema. In Messico, la mancanza di preparazione è stata fortemente notata quando le scuole hanno cercato di migrare verso un ambiente digitale e quando, sia insegnanti sia studenti, hanno incontrato molti ostacoli per continuare le lezioni. Dopo quasi due anni dalla pandemia, la situazione sta tuttora cercando di trovare il suo posto all’interno di un tunnel che è ancora lontano dal vedere la luce. Durante il lockdown, gli insegnanti hanno cercato di utilizzare diversi strumenti per collegarsi con i loro studenti, unendo sia la creatività sia la tecnologia, sono stati spinti a cercare soluzioni innovative. Le risorse digitali come social media, video, televisione e piattaforme elettroniche sono diventate il nuovo mezzo principale di istruzione. Nonostante questi media fossero nuovi nel mondo dell’insegnamento, rappresentavano i principali strumenti utilizzati nel design dello Transmedia Storyelling, un paradigma che si basa sullo storytelling e sui media digitali per trasmettere nuovi messaggi e creare modi di intrattenimento alternativi. Al fine di migliorare la nuova era dell’istruzione dopo la pandemia, questo tipo di metodi potrebbe essere l’ideale per fare una nuova proposta formativa, cambiando le risorse tradizionali e obsolete che vengono attualmente utilizzate, rinnovandole con attività che coinvolgano gli studenti in modo attivo. In questo modo gli studenti si sentiranno i protagonisti della loro formazione educativa e potranno ritrovare l’interesse nei loro studi. Questa tesi prenderà il Messico come principale caso studio di analisi e svilupperà una risposta alla seguente domanda di ricerca: Qual è la metodologia che potrebbe essere sviluppata e implementata per preparare gli insegnanti messicani e le autorità accademiche ad applicare un modello educativo di Transmedia Storyelling per la pianificazione del piano di studi delle scuole superiori di secondo grado? La risposta sarà rappresentata dalla creazione di una metodologia che illustra gli strumenti che potrebbero essere utilizzati dagli insegnanti per continuare la loro migrazione verso l’ambiente digitale, combinandoli con l’educazione transmediale e lo Storytelling. Ciò dimostrerà che questi strumenti potrebbero diventare un meccanismo efficace in grado di affrontare le principali difficoltà nell’educazione digitale e online.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/196099