Nascent industries have recently attracted the attention of strategy and entrepreneurship scholars because of the possibility to investigate strategy-making theories and approaches in their idiosyncratic conditions of uncertainty and ambiguity, making the context fertile to advance academic research. Relying on one of the most popular and recently theoretically grounded constructs in strategic entrepreneurship, this doctoral thesis investigates how both new ventures and established firms in the European New Space Economy are designing and adapting their business model to cope with the emergence of a nascent industry. Through a review of the literature and two empirical studies, it highlights the temporal nature of nascent industries and the benefits that the potential use of the business model may bring in future investigation of the field, as well as how they may serve as a boundary condition to advance other management theories. Moreover, drawing on the knowledge-based view of the firm, it provides insights on the perception of uncertainty in terms of the position of the firm in industry’s value chain and the prior experience by new ventures’ founders. Specifically, the thesis offers fresh views on how the different uncertainty experienced then leads to adopt different kinds of open business models in established firms and prioritizing technology-oriented or demand-oriented activities in the design of the early business model in new ventures, as well as the relevant role of external sources of knowledge in such dynamics played by different kinds of institutions.

Recentemente, le industrie emergenti hanno attirato l'attenzione degli accademici di strategia e imprenditorialità per la possibilità di indagare teorie e approcci per la definizione di strategie nelle loro condizioni idiosincratiche di incertezza e ambiguità, rendendo il contesto fertile per la ricerca in management. Basandosi su una delle lenti teoriche più popolari e recenti nella ricerca dell'imprenditorialità strategica, questa tesi di dottorato indaga su come sia nuove che consolidate imprese nella New Space Economy europea stanno creando e adattando il loro modello di business per competere in questa industria emergente. Attraverso un’analisi sistematica della letteratura e due studi empirici, la tesi evidenzia la natura temporale delle industrie nascenti e i vantaggi che il potenziale utilizzo del modello di business come lente teorica può apportare allo studio di quest’area di ricerca, nonché come le industrie nascenti possano fungere da condizione al contorno per avanzare altre teorie manageriali. Inoltre, adottando una prospettiva dell'azienda basata sulla conoscenza, la tesi fornisce approfondimenti sulla percezione dell'incertezza in termini di posizione dell'azienda nella catena del valore del settore e sull'esperienza precedente dei fondatori di nuove imprese. In particolare, la tesi offre nuove proposizioni su come la diversa incertezza percepita porti poi a adottare diversi tipi di modelli di business “aperti” nelle aziende consolidate e a dare priorità alle attività orientate alla tecnologia o alla domanda nella progettazione del modello di business iniziale nelle startup, nonché al ruolo rilevante delle fonti esterne di conoscenza in tali dinamiche giocato da diversi tipi di istituzioni.

Strategizing in nascent industries : business model dynamics in the european new space economy

Manotti, Jacopo
2022/2023

Abstract

Nascent industries have recently attracted the attention of strategy and entrepreneurship scholars because of the possibility to investigate strategy-making theories and approaches in their idiosyncratic conditions of uncertainty and ambiguity, making the context fertile to advance academic research. Relying on one of the most popular and recently theoretically grounded constructs in strategic entrepreneurship, this doctoral thesis investigates how both new ventures and established firms in the European New Space Economy are designing and adapting their business model to cope with the emergence of a nascent industry. Through a review of the literature and two empirical studies, it highlights the temporal nature of nascent industries and the benefits that the potential use of the business model may bring in future investigation of the field, as well as how they may serve as a boundary condition to advance other management theories. Moreover, drawing on the knowledge-based view of the firm, it provides insights on the perception of uncertainty in terms of the position of the firm in industry’s value chain and the prior experience by new ventures’ founders. Specifically, the thesis offers fresh views on how the different uncertainty experienced then leads to adopt different kinds of open business models in established firms and prioritizing technology-oriented or demand-oriented activities in the design of the early business model in new ventures, as well as the relevant role of external sources of knowledge in such dynamics played by different kinds of institutions.
ARNABOLDI, MICHELA
GHEZZI, ANTONIO
14-feb-2023
Recentemente, le industrie emergenti hanno attirato l'attenzione degli accademici di strategia e imprenditorialità per la possibilità di indagare teorie e approcci per la definizione di strategie nelle loro condizioni idiosincratiche di incertezza e ambiguità, rendendo il contesto fertile per la ricerca in management. Basandosi su una delle lenti teoriche più popolari e recenti nella ricerca dell'imprenditorialità strategica, questa tesi di dottorato indaga su come sia nuove che consolidate imprese nella New Space Economy europea stanno creando e adattando il loro modello di business per competere in questa industria emergente. Attraverso un’analisi sistematica della letteratura e due studi empirici, la tesi evidenzia la natura temporale delle industrie nascenti e i vantaggi che il potenziale utilizzo del modello di business come lente teorica può apportare allo studio di quest’area di ricerca, nonché come le industrie nascenti possano fungere da condizione al contorno per avanzare altre teorie manageriali. Inoltre, adottando una prospettiva dell'azienda basata sulla conoscenza, la tesi fornisce approfondimenti sulla percezione dell'incertezza in termini di posizione dell'azienda nella catena del valore del settore e sull'esperienza precedente dei fondatori di nuove imprese. In particolare, la tesi offre nuove proposizioni su come la diversa incertezza percepita porti poi a adottare diversi tipi di modelli di business “aperti” nelle aziende consolidate e a dare priorità alle attività orientate alla tecnologia o alla domanda nella progettazione del modello di business iniziale nelle startup, nonché al ruolo rilevante delle fonti esterne di conoscenza in tali dinamiche giocato da diversi tipi di istituzioni.
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