The increasing importance of public and private funding in the existence of higher education institutions has generated an increase of interest in defining what is impact, by the extent that funding those funding institutions are mostly interested in the benefits that occur after excellent research in the real life of Citizens, Policy makers, Academy and Firms, the so called ‘actors’ of the impact. Most of the current research is focuses on the outputs of the research, thus the number of quotes, when arguing about impact. Conversely, this thesis aims to investigate what are the definitions of impact, the models of translation of research that impact the above mentioned actors and the models of assessment of research impact according the current Literature, regardless those definitions of impact that refer to the citations counts and metrics. The results show clearly that there is a general missing of a unique definition of impact and that the models frameworked are disproportionally focused on policy makers rather than other actors, with the results that no models have been mapped for the Academy. Remarkably, the models of assessment discovered display the same dispersion of the definition of impact, as none of them meets the need for uniqueness (adaptability to all countries) the universality (adaptability to all fields) and integration (completeness of quantitative and qualitative metrics). Consequently, this research concludes that a future focus on the tracking of academic impacts and a convergence over the definition of impact from Literature is due in order to build a truly complete research assessment framework.

La crescente importanza dei finanziamenti pubblici e private nell’esistenza delle istituzioni di alta formazione ha generato un aumento di interesse nel definire cosa sia l’impatto, nella misura in cui gli enti di finanziamento sono soprattutto interessati nei benfici che scaturiscono dalla ricerca di eccellenza nella vita reale di Cittadini, Policy makers, Accademia e Aziende, i cosiddetti ‘attori’ dell’impatto. Gran parte della letteratura attuale è concentrata, quando si tratta di impatto, sugli output della ricerca, e quindi sul numero delle citazioni. Contrariamente, questa tesi punta ad investigare quali siano le definizioni di impatto, I modelli di traslazione della ricerca che impattano i suddetti attori e i modelli di valutazione della ricerca secondo la Letteratura corrente, a prescindere da quelle definizioni di impatto che si riferiscono a conteggi e metriche di citazioni. I risultati mostrano chiaramente che generalmente manca una definizione univoca di impatto che i modelli esistenti sono sproporzionatamente focalizzati sui policy makers piuttosto che su altri attori, con il risultato che non sono stati mappati modelli riguardanti l’Accademia. Soprendentemente, i modelli di valutazione scoperti mostrano la stessa dispersione della definizione di impatto, dato che nessuno risponde al bisogno di univocità (adattabilità a tutti i paesi) di universalità (adattabilità a tutti i campi di ricerca) e integrazione (completezza di metriche quantitative e qualitative). Conseguentemente, questa ricerca conclude che un focus sugli impatti di tipo accademico e una convergenza sulla definizione di impatto sono opportuni da parte della Letteratura, allo scopo di costruire un modello di valutazione veramente completo

Research impact within policy-makers, firms, citizens and academy: a systematic literature review

Schiazza, Stefano
2021/2022

Abstract

The increasing importance of public and private funding in the existence of higher education institutions has generated an increase of interest in defining what is impact, by the extent that funding those funding institutions are mostly interested in the benefits that occur after excellent research in the real life of Citizens, Policy makers, Academy and Firms, the so called ‘actors’ of the impact. Most of the current research is focuses on the outputs of the research, thus the number of quotes, when arguing about impact. Conversely, this thesis aims to investigate what are the definitions of impact, the models of translation of research that impact the above mentioned actors and the models of assessment of research impact according the current Literature, regardless those definitions of impact that refer to the citations counts and metrics. The results show clearly that there is a general missing of a unique definition of impact and that the models frameworked are disproportionally focused on policy makers rather than other actors, with the results that no models have been mapped for the Academy. Remarkably, the models of assessment discovered display the same dispersion of the definition of impact, as none of them meets the need for uniqueness (adaptability to all countries) the universality (adaptability to all fields) and integration (completeness of quantitative and qualitative metrics). Consequently, this research concludes that a future focus on the tracking of academic impacts and a convergence over the definition of impact from Literature is due in order to build a truly complete research assessment framework.
GALLO, SVEVA
OLIVARES, PAOLA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
20-dic-2022
2021/2022
La crescente importanza dei finanziamenti pubblici e private nell’esistenza delle istituzioni di alta formazione ha generato un aumento di interesse nel definire cosa sia l’impatto, nella misura in cui gli enti di finanziamento sono soprattutto interessati nei benfici che scaturiscono dalla ricerca di eccellenza nella vita reale di Cittadini, Policy makers, Accademia e Aziende, i cosiddetti ‘attori’ dell’impatto. Gran parte della letteratura attuale è concentrata, quando si tratta di impatto, sugli output della ricerca, e quindi sul numero delle citazioni. Contrariamente, questa tesi punta ad investigare quali siano le definizioni di impatto, I modelli di traslazione della ricerca che impattano i suddetti attori e i modelli di valutazione della ricerca secondo la Letteratura corrente, a prescindere da quelle definizioni di impatto che si riferiscono a conteggi e metriche di citazioni. I risultati mostrano chiaramente che generalmente manca una definizione univoca di impatto che i modelli esistenti sono sproporzionatamente focalizzati sui policy makers piuttosto che su altri attori, con il risultato che non sono stati mappati modelli riguardanti l’Accademia. Soprendentemente, i modelli di valutazione scoperti mostrano la stessa dispersione della definizione di impatto, dato che nessuno risponde al bisogno di univocità (adattabilità a tutti i paesi) di universalità (adattabilità a tutti i campi di ricerca) e integrazione (completezza di metriche quantitative e qualitative). Conseguentemente, questa ricerca conclude che un focus sugli impatti di tipo accademico e una convergenza sulla definizione di impatto sono opportuni da parte della Letteratura, allo scopo di costruire un modello di valutazione veramente completo
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