Nowadays, in the Digital Era, the phenomenon of Digital Transformation attracts an increasing interest to those organizations that desire to preserve their competitive position and to embrace growth’s opportunities. To this date, academics emphasize how the centrality of people represents a key driver for a Digital Transformation. In this complex phenomenon, it is crucial the integration between digital technologies and the stakeholders involved. Digital Transformation has left no one indifferent, and this trend has affected organizations operating in multiple sectors. Among them, a context that is experiencing the pressure of this transformation is the world of cultural institutions, of primary importance in the Italian scenario. Therefore, they represent the empirical context of this research. A demonstration of the growing interest to promote Digital Transformation in cultural entities is the “Bando SWITCH” supported by Fondazione Compagnia di San Paolo that, in the first round of funding, selected five Italian cultural institutions. From the academic literature, the domain between Digital Transformation and cultural institutions mainly concerns the impacts generated by this transformation, and recognizes the pivotal role of people, without considering the managerial implications and the influence of the stakeholders involved. Therefore, to drive our research and cover the literature gap, the Stakeholder theory has been adopted as a theoretical lens. The first academic contribution highlights the main stakeholders of a Digital Transformation project, and those actions and attitudes that may positively affect the development of it. The second academic contribution concern the role of the digital provider that is labeled by scholars as an external stakeholder. However, its role can be distinguished, according to the relationship established with the organization, as “digital supplier” and “digital partner”. The former plays an external role, while the latter can be considered an internal stakeholder. Furthermore, our work offers to practitioners a managerial-oriented framework to provide strategic and organizational guidelines that can support the development of a Digital Transformation project in those contexts where the role of people wants to be valorized. The centrality of people that has emerged from academia and practitioners’ fields allow to extend our contributions into those contexts in which a Digital Transformation project is developed and requires a managerial attention.

Le dinamiche relative alla Trasformazione Digitale sono sempre più di interesse sia, per le organizzazioni che desiderano mantenere il proprio vantaggio competitivo e cogliere le opportunità di crescita, sia per il mondo accademico che pone specifico accento sul ruolo delle persone come elemento chiave per la Trasformazione Digitale. In questo contesto, l’integrazione tra le tecnologie digitali e gli stakeholder coinvolti nel loro utilizzo risulta essere fondamentale. La Trasformazione Digitale sta impattando le organizzazioni di tutti i settori, e tra questi, le istituzioni culturali si stanno mostrando particolarmente recettive alle opportunità date dalle tecnologie. Dal momento in cui tale settore risulta essere di primaria importanza nello scenario italiano, è stato selezionato come contesto empirico di questa ricerca. Per quanto concerne l’ambito culturale, il bando SWITCH assume una posizione di rilievo. Tale iniziativa è promossa da fondazione Compagnia di San Paolo ed è volta al finanziamento di progetti di Trasformazione Digitale da parte di enti culturali operanti tra Piemonte, Valle d’Aosta e Liguria: cinque istituzioni culturali italiane sono state selezionate, nella prima tornata di finanziamento, come enti beneficiari. L’analisi della letteratura ha evidenziato come il tema della Trasformazione Digitale nel contesto delle istituzioni culturali sia affrontato principalmente focalizzandosi su: i) l’impatto generato da questa trasformazione e ii) il ruolo delle persone. Ciò nonostante, negli studi accademici, non viene posto particolare accento sulle implicazioni manageriali e sull’influenza degli stakeholder coinvolti in una trasformazione di tale natura. Partendo da queste premesse, la Stakeholder Theory (Freeman, 1984) è stata adottata come lente teorica per analizzare le evidenze empiriche raccolte. Il primo contributo individua i principali stakeholder di un progetto di Trasformazione Digitale, evidenziando quelle azioni e atteggiamenti che possono influenzare lo sviluppo del progetto stesso. Il secondo contributo riguarda il ruolo del provider tecnologico, che viene identificato da precedenti studi come stakeholder esterno. Tuttavia, i dati raccolti mostrano come il suo ruolo possa essere distinto, in base al rapporto instaurato con l’organizzazione come “fornitore digitale” o “partner digitale”: il primo svolge un ruolo esterno mentre il secondo può essere considerato uno stakeholder interno. La nostra ricerca fornisce, in ultimo, alcune linee guida strategiche e organizzative che i manager possono utilizzare nello sviluppo di un progetto di Trasformazione Digitale. In tal senso, il modello può essere esteso anche a contesti al di fuori di quello culturale.

The role and influence of stakeholders in digital transformation projects : the experience of cultural institutions on bando SWITCH

Novelli, Irene;PAOLONI, SOFIA
2021/2022

Abstract

Nowadays, in the Digital Era, the phenomenon of Digital Transformation attracts an increasing interest to those organizations that desire to preserve their competitive position and to embrace growth’s opportunities. To this date, academics emphasize how the centrality of people represents a key driver for a Digital Transformation. In this complex phenomenon, it is crucial the integration between digital technologies and the stakeholders involved. Digital Transformation has left no one indifferent, and this trend has affected organizations operating in multiple sectors. Among them, a context that is experiencing the pressure of this transformation is the world of cultural institutions, of primary importance in the Italian scenario. Therefore, they represent the empirical context of this research. A demonstration of the growing interest to promote Digital Transformation in cultural entities is the “Bando SWITCH” supported by Fondazione Compagnia di San Paolo that, in the first round of funding, selected five Italian cultural institutions. From the academic literature, the domain between Digital Transformation and cultural institutions mainly concerns the impacts generated by this transformation, and recognizes the pivotal role of people, without considering the managerial implications and the influence of the stakeholders involved. Therefore, to drive our research and cover the literature gap, the Stakeholder theory has been adopted as a theoretical lens. The first academic contribution highlights the main stakeholders of a Digital Transformation project, and those actions and attitudes that may positively affect the development of it. The second academic contribution concern the role of the digital provider that is labeled by scholars as an external stakeholder. However, its role can be distinguished, according to the relationship established with the organization, as “digital supplier” and “digital partner”. The former plays an external role, while the latter can be considered an internal stakeholder. Furthermore, our work offers to practitioners a managerial-oriented framework to provide strategic and organizational guidelines that can support the development of a Digital Transformation project in those contexts where the role of people wants to be valorized. The centrality of people that has emerged from academia and practitioners’ fields allow to extend our contributions into those contexts in which a Digital Transformation project is developed and requires a managerial attention.
MARAGNO, GIULIA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
20-dic-2022
2021/2022
Le dinamiche relative alla Trasformazione Digitale sono sempre più di interesse sia, per le organizzazioni che desiderano mantenere il proprio vantaggio competitivo e cogliere le opportunità di crescita, sia per il mondo accademico che pone specifico accento sul ruolo delle persone come elemento chiave per la Trasformazione Digitale. In questo contesto, l’integrazione tra le tecnologie digitali e gli stakeholder coinvolti nel loro utilizzo risulta essere fondamentale. La Trasformazione Digitale sta impattando le organizzazioni di tutti i settori, e tra questi, le istituzioni culturali si stanno mostrando particolarmente recettive alle opportunità date dalle tecnologie. Dal momento in cui tale settore risulta essere di primaria importanza nello scenario italiano, è stato selezionato come contesto empirico di questa ricerca. Per quanto concerne l’ambito culturale, il bando SWITCH assume una posizione di rilievo. Tale iniziativa è promossa da fondazione Compagnia di San Paolo ed è volta al finanziamento di progetti di Trasformazione Digitale da parte di enti culturali operanti tra Piemonte, Valle d’Aosta e Liguria: cinque istituzioni culturali italiane sono state selezionate, nella prima tornata di finanziamento, come enti beneficiari. L’analisi della letteratura ha evidenziato come il tema della Trasformazione Digitale nel contesto delle istituzioni culturali sia affrontato principalmente focalizzandosi su: i) l’impatto generato da questa trasformazione e ii) il ruolo delle persone. Ciò nonostante, negli studi accademici, non viene posto particolare accento sulle implicazioni manageriali e sull’influenza degli stakeholder coinvolti in una trasformazione di tale natura. Partendo da queste premesse, la Stakeholder Theory (Freeman, 1984) è stata adottata come lente teorica per analizzare le evidenze empiriche raccolte. Il primo contributo individua i principali stakeholder di un progetto di Trasformazione Digitale, evidenziando quelle azioni e atteggiamenti che possono influenzare lo sviluppo del progetto stesso. Il secondo contributo riguarda il ruolo del provider tecnologico, che viene identificato da precedenti studi come stakeholder esterno. Tuttavia, i dati raccolti mostrano come il suo ruolo possa essere distinto, in base al rapporto instaurato con l’organizzazione come “fornitore digitale” o “partner digitale”: il primo svolge un ruolo esterno mentre il secondo può essere considerato uno stakeholder interno. La nostra ricerca fornisce, in ultimo, alcune linee guida strategiche e organizzative che i manager possono utilizzare nello sviluppo di un progetto di Trasformazione Digitale. In tal senso, il modello può essere esteso anche a contesti al di fuori di quello culturale.
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