In a world where the fashion industry is evolving more and more towards the compulsive purchase of clothing and the neglect of its environmental impact, expanding into the Fast Fashion market against ethics and sustainability topics, it is necessary to find a solution that acts on the mentality of end consumers, to make them aware and educated to a more sustainable behaviour in the purchase and use of wearable products. The final goal of this thesis is to plan a market strategy for the realization of the P.E.A.S project. Thanks to the LCA analysis that determines the environmental impact in the supply chain of a wearable product, and thanks to innovative technologies such as NFC Tag and Blockchain, that guarantee transparency and trustful sharing of such information, P.E.A.S. provides an app to educate end consumers on sustainable behaviour in the purchase and use of clothing, by monitoring their habits, proposing more sustainable practices and increasing awareness about what the "real cost" of fashion is and the environmental impact that everyone has. The analysis carried out allowed the realization of an Alpha version of the app prototype which, thanks to its intuitive and engaging features through gamification, allows users to create a daily routine in its use. Subsequently, the analysis focused on the development of the company’s business plan, by defining the context and market’s needs, and then developing the go-to-market strategy and supply chain management. Finally, more detail was devoted to the development of the marketing strategy, by proposing two campaigns for the two markets of interest. The financial analysis verified the feasibility of the strategy implemented, thus leaving as a conclusion the implementation of this strategy by the company, whose potential seems to be high since the offer coincides with the new needs of the market. Further future strategic actions will be needed to be implemented to sustain the business and achieve the desired profitability.

In un mondo dove l’industria della moda si sta evolvendo sempre di più verso l’acquisto compulsivo di capi di abbigliamento e la non curanza verso il relativo impatto ambientale, espandendosi nel mercato del Fast Fashion contro ogni tipo di etica e sostenibilità, è necessario trovare una soluzione che agisca sulla mentalità dei consumatori finali, per renderli consapevoli e educati a un comportamento più sostenibile nell’acquisto e utilizzo dei capi d’abbigliamento. L’obiettivo finale di questa tesi è quello di pianificare una strategia di mercato per la realizzazione del progetto P.E.A.S. Grazie all’analisi LCA che determina l’impatto ambientale dell’intera supply chain di un capo di abbigliamento, e grazie a tecnologie innovative quali NFC Tag e Blockchain, che garantiscono trasparenza e condivisione sicura di tali informazioni, P.E.A.S. fornisce un’app per educare i consumatori finali ad un comportamento sostenibile nell’acquisto e utilizzo dei capi di abbigliamento, monitorando le loro abitudini, proponendo pratiche più sostenibili e aumentando la consapevolezza sul “costo reale” della moda e l’impatto ambientale che ognuno ha. L’analisi effettuata ha permesso la realizzazione di una versione Alpha del prototipo dell’app che, grazie alle sue funzionalità intuitive e coinvolgenti tramite la gamification, permette di creare una routine giornaliera nel suo utilizzo. Successivamente, l’analisi si è concentrata sullo sviluppo del business plan aziendale, definendo il contesto e i bisogni del mercato, e sviluppando poi la go-to-market strategy gestendo anche la catena di approvvigionamento. Si è infine dedicato maggior dettaglio di sviluppo per la strategia di marketing proponendo due campagne per i due mercati d’interesse. L’analisi finanziaria ha verificato la fattibilità della strategia attuata, lasciando quindi come conclusione la messa in atto di tale strategia da parte dell’azienda, le cui potenzialità sembrano essere elevate poiché l’offerta coincide con i nuovi bisogni del mercato. Saranno necessarie ulteriori future azioni strategiche da implementare per sostenere il business e raggiungere la profittabilità desiderata.

P.E.A.S. Project : unveal the "real cost" of fashion on environment through smart technology

BRANCALEONE, ANDREA;Cervellin, Alice
2021/2022

Abstract

In a world where the fashion industry is evolving more and more towards the compulsive purchase of clothing and the neglect of its environmental impact, expanding into the Fast Fashion market against ethics and sustainability topics, it is necessary to find a solution that acts on the mentality of end consumers, to make them aware and educated to a more sustainable behaviour in the purchase and use of wearable products. The final goal of this thesis is to plan a market strategy for the realization of the P.E.A.S project. Thanks to the LCA analysis that determines the environmental impact in the supply chain of a wearable product, and thanks to innovative technologies such as NFC Tag and Blockchain, that guarantee transparency and trustful sharing of such information, P.E.A.S. provides an app to educate end consumers on sustainable behaviour in the purchase and use of clothing, by monitoring their habits, proposing more sustainable practices and increasing awareness about what the "real cost" of fashion is and the environmental impact that everyone has. The analysis carried out allowed the realization of an Alpha version of the app prototype which, thanks to its intuitive and engaging features through gamification, allows users to create a daily routine in its use. Subsequently, the analysis focused on the development of the company’s business plan, by defining the context and market’s needs, and then developing the go-to-market strategy and supply chain management. Finally, more detail was devoted to the development of the marketing strategy, by proposing two campaigns for the two markets of interest. The financial analysis verified the feasibility of the strategy implemented, thus leaving as a conclusion the implementation of this strategy by the company, whose potential seems to be high since the offer coincides with the new needs of the market. Further future strategic actions will be needed to be implemented to sustain the business and achieve the desired profitability.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
20-dic-2022
2021/2022
In un mondo dove l’industria della moda si sta evolvendo sempre di più verso l’acquisto compulsivo di capi di abbigliamento e la non curanza verso il relativo impatto ambientale, espandendosi nel mercato del Fast Fashion contro ogni tipo di etica e sostenibilità, è necessario trovare una soluzione che agisca sulla mentalità dei consumatori finali, per renderli consapevoli e educati a un comportamento più sostenibile nell’acquisto e utilizzo dei capi d’abbigliamento. L’obiettivo finale di questa tesi è quello di pianificare una strategia di mercato per la realizzazione del progetto P.E.A.S. Grazie all’analisi LCA che determina l’impatto ambientale dell’intera supply chain di un capo di abbigliamento, e grazie a tecnologie innovative quali NFC Tag e Blockchain, che garantiscono trasparenza e condivisione sicura di tali informazioni, P.E.A.S. fornisce un’app per educare i consumatori finali ad un comportamento sostenibile nell’acquisto e utilizzo dei capi di abbigliamento, monitorando le loro abitudini, proponendo pratiche più sostenibili e aumentando la consapevolezza sul “costo reale” della moda e l’impatto ambientale che ognuno ha. L’analisi effettuata ha permesso la realizzazione di una versione Alpha del prototipo dell’app che, grazie alle sue funzionalità intuitive e coinvolgenti tramite la gamification, permette di creare una routine giornaliera nel suo utilizzo. Successivamente, l’analisi si è concentrata sullo sviluppo del business plan aziendale, definendo il contesto e i bisogni del mercato, e sviluppando poi la go-to-market strategy gestendo anche la catena di approvvigionamento. Si è infine dedicato maggior dettaglio di sviluppo per la strategia di marketing proponendo due campagne per i due mercati d’interesse. L’analisi finanziaria ha verificato la fattibilità della strategia attuata, lasciando quindi come conclusione la messa in atto di tale strategia da parte dell’azienda, le cui potenzialità sembrano essere elevate poiché l’offerta coincide con i nuovi bisogni del mercato. Saranno necessarie ulteriori future azioni strategiche da implementare per sostenere il business e raggiungere la profittabilità desiderata.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/196491