After the pandemic we are living in a period in which digital technologies have partially redesigned the way people live, learn, work and socialize. This project paper aims to propose, after a thorough analysis and usability study, the redesign of one of the main electronic register platforms used in Italian high schools by teachers, students and families. The aim of my work will be to create a more functional and usable web app than the competition. Using the in-depth analysis aimed at understanding which features are the most used, which are the most problematic and which are the main competitors, also through interviews with different users, possible improvements to be made will be highlighted. The electronic register is a software whose use is aimed at dematerializing records, streamlining procedures and ensuring and promoting easier access to information by students and families. The teacher, through a PC, tablet or smartphone, can enter information on: attendance and absences; grades of questions and class assignments; tardies, early exits and justifications; assigned tasks and scheduled tests; class schedule; report cards in electronic format; disciplinary notes and various communications to families. It also proves to be a useful tool in the teacher-parent relationship. The latter, in fact, can consult the register and view all information regarding their child, from school performance to school communications and book interviews with teachers. The proposed platform will provide, with an intuitive and state-of-the-art interface, all the features necessary for classroom management by teachers and will enable the monitoring of school performance by families, making digital interactions increasingly faster and more efficient even for those who do not frequently use websites.
Dopo la pandemia stiamo vivendo un periodo in cui le tecnologie digitali hanno parzialmente ridisegnato il modo in cui le persone vivono, imparano, lavorano e socializzano. Il presente elaborato progettuale vuole proporre, dopo un’accurata analisi e uno studio dell’usabilità, il redesign di una delle principali piattaforme di registro elettronico utilizzate nelle scuole superiori italiane da insegnanti, studenti e famiglie. Lo scopo del mio lavoro sarà quello di realizzare una web app più funzionale ed usabile rispetto alla concorrenza. Utilizzando l’approfondita analisi volta a capire quali sono le funzionalità più usate, quelle più problematiche e quali sono i competitor principali, anche attraverso le interviste a diversi utenti, si evidenzieranno i possibili miglioramenti da effettuare. Il registro elettronico è un software il cui uso è finalizzato alla dematerializzazione dei registri, allo snellimento delle procedure e a garantire e promuovere un accesso facilitato all’informazione da parte di studenti e famiglie. Il docente, tramite un pc, un tablet o smartphone, può inserire informazioni su: presenze e assenze; voti delle interrogazioni e dei compiti in classe; ritardi, uscite anticipate e giustificazioni; compiti assegnati e verifiche programmate; orario delle lezioni; pagelle in formato elettronico; note disciplinari e varie comunicazioni alle famiglie. Inoltre si rivela un utile strumento nel rapporto docenti-genitori. Questi ultimi, infatti, possono consultare il registro e visionare tutte le informazioni riguardanti il proprio figlio, dal rendimento scolastico alle comunicazioni di istituto e prenotare colloqui con i professori. La piattaforma proposta permetterà di offrire con un’interfaccia intuitiva e all’avanguardia, tutte le funzionalità necessarie per la gestione della classe da parte degli insegnanti e consentirà il controllo dell’andamento scolastico da parte delle famiglie, rendendo le interazioni digitali sempre più veloci ed efficienti anche per chi non utilizza frequentemente siti web.
Favorire la dematerializzazione della gestione della didattica tramite il Design: analisi e redesign del registro elettronico Argo didUP : un approccio user oriented
Andrini, Valerio
2021/2022
Abstract
After the pandemic we are living in a period in which digital technologies have partially redesigned the way people live, learn, work and socialize. This project paper aims to propose, after a thorough analysis and usability study, the redesign of one of the main electronic register platforms used in Italian high schools by teachers, students and families. The aim of my work will be to create a more functional and usable web app than the competition. Using the in-depth analysis aimed at understanding which features are the most used, which are the most problematic and which are the main competitors, also through interviews with different users, possible improvements to be made will be highlighted. The electronic register is a software whose use is aimed at dematerializing records, streamlining procedures and ensuring and promoting easier access to information by students and families. The teacher, through a PC, tablet or smartphone, can enter information on: attendance and absences; grades of questions and class assignments; tardies, early exits and justifications; assigned tasks and scheduled tests; class schedule; report cards in electronic format; disciplinary notes and various communications to families. It also proves to be a useful tool in the teacher-parent relationship. The latter, in fact, can consult the register and view all information regarding their child, from school performance to school communications and book interviews with teachers. The proposed platform will provide, with an intuitive and state-of-the-art interface, all the features necessary for classroom management by teachers and will enable the monitoring of school performance by families, making digital interactions increasingly faster and more efficient even for those who do not frequently use websites.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2022_12_Andrini.pdf
solo utenti autorizzati dal 24/11/2023
Descrizione: Testo della tesi
Dimensione
20.7 MB
Formato
Adobe PDF
|
20.7 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/196817