In this thesis we aim to explore the topic of music by investigating and experimenting with the relationship that people have with it. For each of us, in fact, the relationship with music is inevitable, whether we are the distracted ordinary citizen, the simple more or less passionate listener, the musician, or the music producer. People have often found music meaningful to their lives; they receive stimulation, feelings, emotions, reflections from it. There are many aspects in music, in fact, that capture our attention. One can be aware of melodies, harmony, rhythms, dynamic or placid, the color of sounds, the vitality that flows from them, and how all these elements relate to each other. In this thesis, all the dynamics that bring music closer to man are researched and examined. Concentrated and attentive musical listening is an incredible experience that allows one to lose oneself in an unknown sound world; the architecture of this sound world on the other hand, is generally determined and arranged by a composer, who defines melodies, harmonies, rhythms, converging in their own language. What if, on the other hand, this rich vocabulary is freely provided by the surrounding environment? For this reason, the thesis will take the form of a device, called “Wave-O,” intended to take in the sound environment (the breath of nature, as much as the chaotic industrialized society) and transform it into a musical language, more or less organized. I imagine Wave-O to be an instrument that grants people a new vision, a new way of perceiving the environment. I imagine the environment transforming into a musical expression, chaotic or harmonious. This thesis studies the technologies that support this project, justifying it and making it feasible. The end result results in a reflective cue, a stimulus for the mind, or a creative cue for anyone who feels the need for new visions.

In questa tesi si vuole approfondire il tema della musica, indagando e sperimentando il rapporto che le persone hanno con essa. Per ognuno di noi, infatti, la relazione con la musica è inevitabile, che si tratti del distratto cittadino comune, del semplice ascoltatore più o meno appassionato, del musicista, o del produttore musicale. Le persone hanno spesso trovato la musica significativa per le loro vite; da essa ricevono stimoli, sensazioni, emozioni, riflessioni. Ci sono molti aspetti nella musica, infatti, che catturano la nostra attenzione. Si può essere consapevoli delle melodie, dell’armonia, dei ritmi, dinamici o placidi, del colore dei suoni, della vitalità che ne scaturisce, e di come tutti questi elementi si relazionano tra loro. In questa tesi si ricercano e si esaminano tutte le dinamiche che avvicinano la musica all’uomo. Un ascolto musicale concentrato e attento è un’esperienza incredibile che permette di perdersi in un mondo sonoro ignoto; l’architettura di questo mondo sonoro d’altronde, viene generalmente determinata e predisposta da un compositore, il quale definisce melodie, armonie, ritmi, convergenti nel linguaggio proprio. E se invece questo ricco vocabolario venisse fornito liberamente dall’ambiente circostante? Per questo motivo la tesi si concretizzerà in un dispositivo, denominato “Wave-O”, destinato a recepire l’ambiente sonoro (il respiro della natura, tanto quanto la caotica società industrializzata) trasformandolo in un linguaggio musicale, più o meno organizzato. Mi immagino che Wave-O sia uno strumento che conceda alle persone una nuova visione, una nuova modalità di percepire l’ambiente. Mi immagino l’ambiente trasformarsi in una espressione musicale, caotica o armoniosa. La tesi studia le tecnologie a sostegno di questo progetto, giustificandolo e rendendolo realizzabile. Il risultato finale si traduce in uno spunto riflessivo, uno stimolo per la mente, o uno spunto creativo per chiunque senta la necessità di avere nuove visioni.

Wave-O : trasformare il mondo in musica

Zaniboni, Sebastiano
2021/2022

Abstract

In this thesis we aim to explore the topic of music by investigating and experimenting with the relationship that people have with it. For each of us, in fact, the relationship with music is inevitable, whether we are the distracted ordinary citizen, the simple more or less passionate listener, the musician, or the music producer. People have often found music meaningful to their lives; they receive stimulation, feelings, emotions, reflections from it. There are many aspects in music, in fact, that capture our attention. One can be aware of melodies, harmony, rhythms, dynamic or placid, the color of sounds, the vitality that flows from them, and how all these elements relate to each other. In this thesis, all the dynamics that bring music closer to man are researched and examined. Concentrated and attentive musical listening is an incredible experience that allows one to lose oneself in an unknown sound world; the architecture of this sound world on the other hand, is generally determined and arranged by a composer, who defines melodies, harmonies, rhythms, converging in their own language. What if, on the other hand, this rich vocabulary is freely provided by the surrounding environment? For this reason, the thesis will take the form of a device, called “Wave-O,” intended to take in the sound environment (the breath of nature, as much as the chaotic industrialized society) and transform it into a musical language, more or less organized. I imagine Wave-O to be an instrument that grants people a new vision, a new way of perceiving the environment. I imagine the environment transforming into a musical expression, chaotic or harmonious. This thesis studies the technologies that support this project, justifying it and making it feasible. The end result results in a reflective cue, a stimulus for the mind, or a creative cue for anyone who feels the need for new visions.
ARC III - Scuola del Design
20-dic-2022
2021/2022
In questa tesi si vuole approfondire il tema della musica, indagando e sperimentando il rapporto che le persone hanno con essa. Per ognuno di noi, infatti, la relazione con la musica è inevitabile, che si tratti del distratto cittadino comune, del semplice ascoltatore più o meno appassionato, del musicista, o del produttore musicale. Le persone hanno spesso trovato la musica significativa per le loro vite; da essa ricevono stimoli, sensazioni, emozioni, riflessioni. Ci sono molti aspetti nella musica, infatti, che catturano la nostra attenzione. Si può essere consapevoli delle melodie, dell’armonia, dei ritmi, dinamici o placidi, del colore dei suoni, della vitalità che ne scaturisce, e di come tutti questi elementi si relazionano tra loro. In questa tesi si ricercano e si esaminano tutte le dinamiche che avvicinano la musica all’uomo. Un ascolto musicale concentrato e attento è un’esperienza incredibile che permette di perdersi in un mondo sonoro ignoto; l’architettura di questo mondo sonoro d’altronde, viene generalmente determinata e predisposta da un compositore, il quale definisce melodie, armonie, ritmi, convergenti nel linguaggio proprio. E se invece questo ricco vocabolario venisse fornito liberamente dall’ambiente circostante? Per questo motivo la tesi si concretizzerà in un dispositivo, denominato “Wave-O”, destinato a recepire l’ambiente sonoro (il respiro della natura, tanto quanto la caotica società industrializzata) trasformandolo in un linguaggio musicale, più o meno organizzato. Mi immagino che Wave-O sia uno strumento che conceda alle persone una nuova visione, una nuova modalità di percepire l’ambiente. Mi immagino l’ambiente trasformarsi in una espressione musicale, caotica o armoniosa. La tesi studia le tecnologie a sostegno di questo progetto, giustificandolo e rendendolo realizzabile. Il risultato finale si traduce in uno spunto riflessivo, uno stimolo per la mente, o uno spunto creativo per chiunque senta la necessità di avere nuove visioni.
File allegati
File Dimensione Formato  
2022_12_ZANIBONI.pdf

accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati

Descrizione: Testo Tesi
Dimensione 38.41 MB
Formato Adobe PDF
38.41 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/196898