The subject of the regeneration of railway yards is becoming increasingly topical. Within this context is the proposed thesis project, developed on the area of the Tuscolana railway station in Rome. These portions of the city, with the advancement of technology and new solutions for transport, will become increasingly important as a vehicle for urban repair, bringing together this ‘island’ site bordered by railway infrastructure in Rome. The project promotes the idea of forming a new community, with an emphasis on new technologies, innovation and integrated intelligent solutions. Renaturalising this area was the focus of the project, maximising green areas. The railway yard fully represents the space of flows, a space of rapid and daily circulation, a modal hub of the city. On this the project concept takes shape, creating a park where flow, connection and circulation are key elements. Bicycle and pedestrian paths represent the guiding paths of the area, defining spaces of being, places of rest, places of sociality. The square is the emblem of sociality overlooked by buildings, pre-existing and new constructions, within which functions on an urban scale are accommodated.
Il tema della rigenerazione degli scali ferroviari sta diventando sempre più attuale. In questo contesto si inserisce il progetto di tesi proposto, sviluppato sull'area della stazione ferroviaria Tuscolana di Roma. Queste porzioni di città, con l'avanzare della tecnologia e delle nuove soluzioni di trasporto, diventeranno sempre più importanti come veicolo di riparazione urbana, riunendo questo sito "isola" delimitato dalle infrastrutture ferroviarie di Roma. Il progetto promuove l'idea di formare una nuova comunità, ponendo l'accento sulle nuove tecnologie, sull'innovazione e sulle soluzioni intelligenti integrate. La rinaturalizzazione di quest'area è stata al centro del progetto, massimizzando le aree verdi. Lo scalo ferroviario rappresenta pienamente lo spazio dei flussi, uno spazio di circolazione rapida e quotidiana, un nodo modale della città. Su di esso prende forma il concetto di progetto, creando un parco in cui flusso, connessione e circolazione sono elementi chiave. Le piste ciclabili e pedonali rappresentano i percorsi guida dell'area, definendo spazi dell'essere, luoghi di sosta, luoghi di socialità. La piazza è l'emblema della socialità su cui si affacciano gli edifici, preesistenti e di nuova costruzione, all'interno dei quali trovano posto funzioni a scala urbana.
SoF.T space of flows : Tuscolana : the regeneration of Tuscolana railway station metropolitan city of Rome
Savio, Ludovica;MISSAGLIA, ARIANNA;PERUCCA, SOFIA
2021/2022
Abstract
The subject of the regeneration of railway yards is becoming increasingly topical. Within this context is the proposed thesis project, developed on the area of the Tuscolana railway station in Rome. These portions of the city, with the advancement of technology and new solutions for transport, will become increasingly important as a vehicle for urban repair, bringing together this ‘island’ site bordered by railway infrastructure in Rome. The project promotes the idea of forming a new community, with an emphasis on new technologies, innovation and integrated intelligent solutions. Renaturalising this area was the focus of the project, maximising green areas. The railway yard fully represents the space of flows, a space of rapid and daily circulation, a modal hub of the city. On this the project concept takes shape, creating a park where flow, connection and circulation are key elements. Bicycle and pedestrian paths represent the guiding paths of the area, defining spaces of being, places of rest, places of sociality. The square is the emblem of sociality overlooked by buildings, pre-existing and new constructions, within which functions on an urban scale are accommodated.File | Dimensione | Formato | |
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Descrizione: progetto di tesi su scalo ferroviario Tuscolana a Roma
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https://hdl.handle.net/10589/197139